Avslørte grov miljøkriminalitet

Synnøve Spangelo og Naturvernforbundet Hordaland har avslørt miljøkriminalitet og ulovlige skogsbilveier i Bergen. Nå skjerper kommunen kravene og politiet etterforsker aktørene. En ganske betydelig seier, med andre ord!

Privat

Naturvernforbundet Hordaland har jobbet med saken i flere år. Seks mil med skogsveier er undersøkt, og det er funnet ulovligheter ved alle sammen.

– Det har blitt bygget veier uten søknad, og til og med etter avslag på søknad. De seks milene med vei som vi har kartlagt har alle en ulovlighet ved seg. Enorme terrenginngrep, forurensning med rivingsavfall, innføring av svartelistete planter, drenering av myr og så videre, sier Synnøve Spangelo i Naturvernforbundet Hordaland til NRK Hordaland.

Naturvernforbundet Hordaland mener at det har foregått en omfattende organisert miljøkriminalitet der næringsaktører har brukt bygging av skogsbilveier som skalkeskjul for å dumpe rivingsavfall. To av tilfellene er nå under politietterforskning, og Vest politidistrikt har fått bistand fra Økokrim til å etterforske sakene.

Skogsbilveier kan være enorme inngrep, med høye fyllinger og skjæringer. Når avfall i tillegg deponeres i disse fyllingene, slår Naturvernforbundets Synnøve Spangelo alarm. Her et eksempel fra Brattland i Bergen. Foto: Synnøve Spangelo

– Hvor omfattende er denne svarte økonomien? Vi har sett i denne saken at noen entreprenører har funnet seg en «genial» forretningsmodell ved å fuske vekk bygningsavfall på disse skogsbilveiene, og på den måten har spart mye penger. Vårt beste anslag, cirka en halv milliard kroner. De vinner alle anbud, for de er selvfølgelig mye billigere, sier leder Tom Skauge i Naturvernforbundet Hordaland til NRK.

Takket være Spangelo og Naturvernforbundet Hordalands avsløring kom saken opp i en politisk høring den 25. september. Spangelo kom med sterk kritikk av saksbehandlingen i Bergen kommune.

– I beste fall er dette snakk om grov tjenesteforsømmelse. Etat for landbruk har gått i bresjen for statlig subsidiering av saker under politietterforskning. Dette er en massehåndtering som er ute av kontroll, sier Spangelo til NRK

Byrådet melder nå at kravene og vilkårene for å få bygge skogsbilveier i Bergen har blitt kraftig skjerpet. Bergen kommune lover også at de skal følge opp ulovlighetene.

Detaljbildet av avfall som ble funnet i en skogsbilvei på Hylkje ved Bergen. Foto: Synnøve Spangelo