Sandsvale

Norsk Ornitologisk Forening er bekymret for utviklingen hos sandsvalen, og frykter at det har blitt færre.

Sandsvalen, Riparia riparia, er en insektetende fugl og en imponerende flyger som finnes i hele Norge, men ingen vet riktig hvor mange. Den er ikke regnet som en truet art i rødlista, men etter at ornitologer i Sverige og Storbritannia har funnet ut at det har skjedd en dramatisk nedgang der, er også Norsk Ornitologisk Forening bekymret, og arrangerte en telling i Norge i 2010 fordi en tilsvarende nedgang antakelig har skjedd her også, men anslagene varierer fra 50 000 til 250 000 par.

Sandsvalen er en trekkfugl, og trekket representerer en trussel. Den reiser til Afrika sør for Sahara om vinteren, og nedgangen i Europa skyldes trolig at færre overlever overvintringen. Befolkningen sør for Sahara vokser, og det er et stort press på områdene. Våtmarker blir dyrket opp, og naturområder blir utbygget.

Sandsvaler hekker i kolonier i sandbakker, elvemeler og grustak. De er avhengig av rette sandvegger, hvor de graver ut huler som eggene legges i. Hulene kan være opptil én meter dype. Nå ønsker NOF å informere alle sand- og grustak hvor det blir funnet sandsvaler, slik at de kan ta hensyn til fuglene i hekketiden, siden det har skjedd ved flere anledninger at reder har blitt ødelagt av maskiner.

Natur & Miljø på sandsvalespeiding.

Les mer om sandsvale hos Artsdatabanken.