Ignorerer egne miljøråd

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen offentliggjorde i dag at oljeindustrien skal få tilgang til 63 nye oljeområder på norsk sokkel. Store deler av områdene er sårbare, og i over halvparten av tilfellene advarer statens egne miljøetater mot å slippe oljeselskapene inn.

Regjeringen offentliggjorde i dag hvilke areal oljeindustrien kan søke tillatelser på i de såkalte modne områdene på norsk sokkel.

– De miljøfaglige rådene overkjøres rått og brutalt av regjeringen. Over halvparten av områdene som utlyses, er områder som regjeringens egne miljøfaglige direktorat har anbefalt at det ikke drives oljevirksomhet i. Det åpnes for oljeboring i kystnære områder hvor skadene på sjøfugl kan bli store, nær områder som er viktige fiskeriområder og nær viktige korallrev, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Hele 36 av 63 oljeområder som tilbys til oljeindustrien, frarådes tildelt blant annet av hensyn til korallrev og viktige gyteområder for silda, områder som er spesielt sårbare for forurensning. Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) og Direktoratet for naturforvaltning (DN) er blant dem som har gitt regjeringen råd i denne saken.

Omstridt ordning
Ordningen for de såkalte modne områdene på norsk sokkel er meget omstridt. Etter innspill fra både miljøvernorganisasjoner og fagetater iverksatte daværende olje- og energiminister Åslaug Haga en evaluering av selve ordningen.

– Evalueringen av ordningen blir fort et spill for galleriet når en ikke vil vente på resultatene av evalueringen før en utvider ordningen. Vi mener hele ordningen må avvikles fordi den ikke klarer å ta hensyn til miljøinteressene, sier Haltbrekken.

Etter Hagas avgang har evalueringen imidlertid latt vente på seg. Etter to utsettelser har regjeringen nå sagt at evalueringen først skal ferdigstilles når den neste petroleumsmeldingen skal legges fram ved årsskiftet. Samtidig gjør regjeringen tildelingsordningen stadig mer omfattende på norsk sokkel.