Agenter eller helter?

Er miljøvernorganisasjoner utenlandske agenter eller miljøhelter? Naturvernforbundets partnere og andre miljøvernorganisasjoner påvirkes av nye lover i Putins Russland. Les rapporten om hvordan de kan fortsette det viktige arbeidet.

I denne rapporten presenteres de mest relevante lovene, følgene for Naturvernforbundets partnere og mulige strategier for å kunne fortsette det viktige miljøvern-arbeidet.

Etter at Putin kom tilbake i presidentstolen i 2012 har russiske myndigheter strammet grepet om det frivillige samfunnet. Særlig loven som sier at organisasjoner som jobber politisk og får støtte fra utlandet må registrere seg som utenlandske agenter, har vært kritisert. I tillegg er strafferammene økt for uautoriserte demonstrasjoner.

Vitaly Servetnik i Naturvernforbundets partnerorganisasjon Kola Environmental Center mener det er absurd at de blir beskyldt for å være utenlandske agenter. –Vi jobber for den russiske naturen, og for helse og godt miljø for folk i Russland, påpeker Servetnik.

Les hele rapporten her

Les også:

Agentlov sprer seg fra Russland til Ukraina

Miljøaktiviest arrestert før OL

Miljøaktivister under press (kronikk)