Bli årets fikser!

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!

I forbindelse med kampanjen Ta vare på det du har arrangerer Naturvernforbundet konkurransen Fiksa det! Send oss bilder av noe du har reparert, pusset opp eller fikset. Klær, møbler, sko, sykler eller bålpanner – noe som var ødelagt/utgått på dato og som er satt i stand for videre bruk.

I hvert nummer av Naturvernforbundets medlemsblad Natur & miljø kåres en vinner. Vinneren får Naturvernforbundets eget reparasjonssett, med utstyret du trenger til å ta vare på det du har. I hvert nummer av Natur & miljø kårer vi en vinner som har reparert en ting som var ødelagt eller fikset noe som var utgått på dato. Vinneren får Naturvernforbundets eget reparasjonssett, med utstyret du trenger til å ta vare på det du har.

Sukkersøt kommode for små prinsesser Før
Som inspirasjon til landets fiksere har vi fått bilder av Trude Iren Bergheim som skriver i bloggen malingsdamene.blogspot.no. Hun er en dreven fikser, som gjerne deler sine tips med andre.

Slik gjorde jeg detEtter
«Etter flere prosjekter med litt større møbler hadde jeg lyst til å lage en sukkersøt kommode eller nattbord. Med to små jenter i hus ble valget klart fort – den måtte bli skikkelig rosa og søt.
1. Rensing av møbler som skal males er viktig for å fjerne alle gamle rester av såpe og fett.

2. Etter vask legges det et strøk med heftgrunn.

3. Skuffrontene tapetserte jeg.

4. På toppen av kommoden la jeg sommerfugler med sjablong i knallrosa.

5. De originale håndtakene i messing slipte jeg med sandpapir.»

Trude Iren Bergheim, Hønefoss

Bli med i konkurransen!

Vinneren får Naturvernforbundets unike reparasjonssett som hjelper deg til å ta vare på det du er glad i.

Slik kan du delta

■ Send et par bilder av det du har fikset i jpg-format til redaksjonen@naturvern.no.

■ Har du bilde av hvordan tingen så ut før, vil vi gjerne ha det også.

■ Skriv noen få linjer om hvordan du gjorde det og hva du synes om resultatet.

■ Skriv «fiksa det!» i emnefeltet.

■ Bildet/bildene må være hos oss innen 15. februar 2016.

■ Av praktiske årsaker tar vi kun imot digitale bilder, sendt på e-post.

■ I siste nummer i 2016 kårer vi «Årets fikser».