– Det eneste vi mangler er politisk vilje

Den danske journalisten og forfatteren Per Meilstrup valgte å sitere vår egen miljøvernminister Erik Solheim da han skulle snakke om klimaproblemet i Oslo i dag: – Dette er ikke et økonomisk problem eller et teknologisk problem. Det er et politisk problem, sa han i sitt innlegg på klimaseminaret «Veien etter København».

Per Meilstrup har skrevet boken Kampen om Klimaet, om dramatikken rundt klimaforhandlingene i København i fjor.

Meilstrup er utdannet journalist, og har siden 2007 været klimadirektør hos danske Mandag Morgen. Han har også arbeidet seks år i det danske Miljødepartementet, og har fulgt klima-saken tett de siste ti årene. Under klimaforhandlingene i København i fjor var han kommentator for dansk radio og TV så vel som egen avis.

– Vi er på en meget risikabel kurs i klimasaken. De tekniske løsningene er allerede på plass. Det vi trenger er betydelig mer vilje fra verdens toppolitikere, sa Meilstrup. Han poengterte at presset må komme nedenfra, fra grasrotbevegelser, for at man skal lykkes.

Meilstrup snakket også om den skjøre tilliten mellom rike og fattige land i forhandlingene. Meilstrup omtaler det danke initativet som kom i løpet av fjorårets forhandlinger som en katastrofe i så måte. Forslaget var svært provoserende for gruppen av fattige land som kalles G77.

– I to år har man jobbet for å bygge opp den skjøre tilliten mellom de to blokkene.  Denne tilliten tok det bare noen timer å rive ned, forklarer den danske forfatteren og journalisten.

Klimaseminaret som fant sted på Håndverkeren i Oslo i dag, arrangeres av Norges Naturvernforbund og Regnskogfondet.

Blant talerne er også miljøvernminister Erik Solheim, tidligere forhandlingsleder for Norge Harald Dovland, leder for den togolesiske miljøorganisasjonen JVE Togo Sena Alouka,  klimaekspert i den britiske miljøstiftelsen E3G Liz Gallagher. Regnskogsfondets Nils Herman Ranum og Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken og fagrådgiver i Naturvernforbundet Bård Lahn.