kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er en stor del av grunnlaget for industrialisering, det moderne samfunnet og finansieringen av den norske velferdsstaten. Kontroll over energiressurser, og tilgang til energi, er også en pådriver for mange store, internasjonale politiske konflikter. Fossil energi er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energi uten klimakonsekvenser?

Utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Mange steder i verden er den fornybare energien den billigste og mest fleksible energien, som er enklest å bygge ut. Stadig forskning og utvikling gjør fornybar energi mer og mer konkurransedyktig.

Men: Selv om fornybar energi er klimavennlig, er den ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt. Vi må ha fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til natur, miljø og samfunn.

Vindkraftutbygging har blitt et stort konflikttema i Norge. Planene som nå foreligger gir store inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning

Norge er i dag ett av landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil den delen av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre former for oppvarming. Det gjør det enda mer nødvendig å bruke den energien vi har til rådighet på den mest effektive måten.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.02.2019

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

5358495568_521bd79469_k

Husholdningene må prioriteres i Enovas støtteprogrammer

03.12.2020 | Sist oppdatert: 03.12.2020

I 2020 betaler ikke Enova ut minimumsbeløpet som er satt av til husholdninger. Da er det helt uforståelig at Enova kutter i støtten til flere populære tiltak fra 1. juli 2021. Det skriver Naturvernforbundet og 23 andre organisasjoner til Stortinget i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet. Vi mener støtten til energitiltak må økes.

IMG_3419 Tellenes foto Naturvernforbundet(1)
Innstilling fra Stortingets energi- og klimakomite

Skuffende ny vindkraftpolitikk

25.11.2020 | Sist oppdatert: 25.11.2020

Innstillingen fra Stortingets energi- og miljøkomite til ny vindkraftpolitikk er puslete og løser ikke problemene med naturødeleggende vindkraft, mener Naturvernforbundet.

Utbyggingsområdet Jostein Nygård
Naturmangfoldloven må legges til grunn ved gjennomgang av vindkraftkonsesjoner

Vindkraftkonsesjonen på Bremangerlandet må trekkes tilbake

23.11.2020 | Sist oppdatert: 23.11.2020

Stortinget har pålagt Regjeringen å gå gjennom alle gitte vindkraftkonsesjoner og trekke tilbake konsesjoner som er gitt på ugyldig grunnlag. Regjeringen har begynt på gjennomgangen, men natur- og friluftslivsorganisasjoner er kritiske til fremgangsmåten.

Storheia_nilaas
Rettssak om vindkraft på Storheia

Stans regjeringsadvokaten som partshjelp til Fosen Vind mot naturen og samene

23.11.2020 | Sist oppdatert: 23.11.2020

Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre: Høyesteretts ankeutvalg skal snart behandle spørsmålet om anken fra samene om Storheia-utbyggingen på Fosen i Trøndelag skal komme opp i Høyesterett. Reindrifta har i lagmannsretten fått medhold i at utbyggingen, som ble gjennomført i 2016– 2020, har ødelagt vinterbeite på Storheia. De har blitt tilkjent erstatning, men krever også å få konsesjonsvedtaket kjent ugyldig.

Håven og reinsdyret(1)
Seier mot naturødeleggende vindkraft

Jubel i Namdalen og Nærøysund!

13.11.2020 | Sist oppdatert: 13.11.2020

I går kom nyheten om at Tensio får avslag på utsatt frist for idriftsettelse av nettilknytning for Ytre Vikna vindkraftverk II. Kenneth Brandsås, direktør i NTE gikk ut i Namdalsavisa og forteller at de dermed legger planene om Ytre Vikna II døde. Han understreker at de kommer til å starte arbeidet med ny søknad om konsesjon, som igjen vil kreve nye konsekvensutredninger.

IStock-466485647
Norway's oil and gas

New report: Modest economic consequences from reduced oil extraction in Norway

27.10.2020 | Sist oppdatert: 28.10.2020

A new report from Norway’s statistics agency shows that a reduction in the country’s oil and gas industry would only affect economic activity by the equivalent of one year’s GDP growth over the next 30 years, and will otherwise have modest effects – due, among other things, to increased competitiveness in the rest of the economy and greater space for a just transition.