kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er selve grunnlaget for alt fra den norske velferdsstaten til store, internasjonale politiske konflikter. De er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket.

Energi uten klimakonsekvenser?
Forskning på og utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Men fortsatt er det langt igjen.

Fornybar energi er klimavennlig, men ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt.
Vindkraftutbygging skaper også inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.
Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft gir utslipp på linje med gasskraftverk. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!
Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Et av de viktigste tiltakene for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi også klimaet og miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte dette potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning
Norge er i dag et av de landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er en del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil mye av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre alternativer.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Skjermbilde

Norske oljesubsidier vinner skittent gull

22.05.2017

Den særegne ordningen med at den norske staten tar nesten all økonomisk risiko ved ny oljeleting, vekker oppsikt. De norske milliardsubsidiene til oljeindustrien har sikret Norge gullmedalje i en europeisk kåring av fossilverstinger.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Ingen grenser for norsk oljeboring

02.05.2017

I dag lyser Regjeringen ut 87 nye blokker for oljeboring, 34 i Norskehavet og 53 i Barentshavet. – Regjeringen bryr seg verken om argumenter for klima, natur, fiskeri eller økonomi når de stadig kjører på med mer oljeboring, sier Helga Lerkelund, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

DSC_2216_fotoEinarHellandBergercrop

- Fortsatt et fossilparti

22.04.2017

Arbeiderpartiets landsmøte gikk i dag inn for at områdene utenfor Lofoten skal kunne åpnes for oljevirksomhet. - Arbeiderpartiet er fortsatt et fossilparti, som er villig til å risikere verdens siste store torskestamme på oljeindustriens alter, konstaterer lederne i Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Folkefest lofoten

Bli med på Folkefest i Lofoten!

05.04.2017

Sammen med Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja og Natur og Ungdom inviterer vi til Folkefest lørdag 5. august i Svolvær. Sammen skal vi vise hvor stor og bred den folkelige motstanden mot oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er, og vi håper du blir med!

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Vil lyse ut 100 nye blokker for olje og gass

– Oljesvart regjering!

13.03.2017

– Forslaget om oljeboring i Arktis viser en gang for alle at Regjeringen Solberg ikke er grønn, men svart som olje, sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.

Vardebrenning 2017 Oslo (1)

Vardebrenning fra nord til sør

08.03.2017

Lørdag brant over 60 varder over hele Norge for å varsle om farene ved oljeboring. Kampen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja er langt fra over.