kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er selve grunnlaget for alt fra den norske velferdsstaten til store, internasjonale politiske konflikter. De er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket.

Energi uten klimakonsekvenser?
Forskning på og utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Men fortsatt er det langt igjen.

Fornybar energi er klimavennlig, men ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt.
Vindkraftutbygging skaper også inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.
Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft gir utslipp på linje med gasskraftverk. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!
Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Et av de viktigste tiltakene for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi også klimaet og miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte dette potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning
Norge er i dag et av de landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er en del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil mye av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre alternativer.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

OED Elnar Remi Holmen juli 2017 3

Motsetter seg vindkraftverk i nasjonalt villreinområde

07.07.2017

- Setesdal Austhei er et av våre ti nasjonale villreinområder, hvor villreinen skal ha fortrinn. En vindkraftutbygging i området vil stride mot Norges internasjonale forpliktelser om å verne villreinen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Regjeringen lyser ut over 100 blokker for olje og gass

Oljegalskapen fortsetter

21.06.2017

– Ettertiden vil dømme Regjeringens oljepolitikk hardt, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, etter at Regjeringen i dag lyste ut over 100 nye blokker for utvinning av olje og gass.

Naturvernforbundet og KEC er på sjøfuglenes parti - mot klimagassutslipp og oljesøl
Stemples som fremmede agenter

Støtt russiske miljøvernere!

13.06.2017

Etter at russiske naturvernere har blitt bøtelagt av myndighetene starter Naturvernforbundet kronerulling for å bidra. Hjelp våre kolleger i øst du også!

Skjermbilde

Norske oljesubsidier vinner skittent gull

22.05.2017

Den særegne ordningen med at den norske staten tar nesten all økonomisk risiko ved ny oljeleting, vekker oppsikt. De norske milliardsubsidiene til oljeindustrien har sikret Norge gullmedalje i en europeisk kåring av fossilverstinger.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Ingen grenser for norsk oljeboring

02.05.2017

I dag lyser Regjeringen ut 87 nye blokker for oljeboring, 34 i Norskehavet og 53 i Barentshavet. – Regjeringen bryr seg verken om argumenter for klima, natur, fiskeri eller økonomi når de stadig kjører på med mer oljeboring, sier Helga Lerkelund, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

DSC_2216_fotoEinarHellandBergercrop

- Fortsatt et fossilparti

22.04.2017

Arbeiderpartiets landsmøte gikk i dag inn for at områdene utenfor Lofoten skal kunne åpnes for oljevirksomhet. - Arbeiderpartiet er fortsatt et fossilparti, som er villig til å risikere verdens siste store torskestamme på oljeindustriens alter, konstaterer lederne i Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Folkefest lofoten

Bli med på Folkefest i Lofoten!

05.04.2017

Sammen med Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja og Natur og Ungdom inviterer vi til Folkefest lørdag 5. august i Svolvær. Sammen skal vi vise hvor stor og bred den folkelige motstanden mot oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er, og vi håper du blir med!