kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er en stor del av grunnlaget for industrialisering, det moderne samfunnet og finansieringen av den norske velferdsstaten. Kontroll over energiressurser, og tilgang til energi, er også en pådriver for mange store, internasjonale politiske konflikter. Fossil energi er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energi uten klimakonsekvenser?

Utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Mange steder i verden er den fornybare energien den billigste og mest fleksible energien, som er enklest å bygge ut. Stadig forskning og utvikling gjør fornybar energi mer og mer konkurransedyktig.

Men: Selv om fornybar energi er klimavennlig, er den ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt. Vi må ha fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til natur, miljø og samfunn.

Vindkraftutbygging har blitt et stort konflikttema i Norge. Planene som nå foreligger gir store inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning

Norge er i dag ett av landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil den delen av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre former for oppvarming. Det gjør det enda mer nødvendig å bruke den energien vi har til rådighet på den mest effektive måten.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Vindturbiner Bessakerfjellet foto Lene Liebe (4)

- Trenger en samlet plan

17.10.2019

- Det trengs en samlet plan for hvor vindkraft skal kunne bygges ut, selv om NVEs forslag til rammeplan var for konfliktfylt. Nå risikerer vi at utbyggingen fortsetter planløst og uhemmet, selv om det er positivt at Regjeringen vil ha en gjennomgang av konsesjonssystemet, sier Naturvernforbundets leder Silje Ask Lundberg.

Migrerende sædgås foto kn1 Istockphoto utsnitt

Stans byggingen av vindkraftverk i fugletrekk

11.10.2019

Akkurat der utallige fugler trekker over Guleslettene i Sogn og Fjordane, har NVE sagt ja til bygging av vindkraftverk. Turbinene vil trolig ta livet av et stort antall fugler hvert år. – Vi er sterkt kritiske til hvordan kunnskap om store miljøkonsekvenser blir ignorert av NVE og ber om full stans i arbeidet med kraftverket inntil klagen vår er behandlet, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vindmøller på Smøla foto Statkraft CC

Advarer mot NVEs vindkraftplan

01.10.2019

Naturvernforbundet advarer mot raseringen av natur- og friluftsområder som vil kunne følge av NVEs forslag til rammeplan for vindkraft på land i Norge. – Vi frykter alvorlige konsekvenser for natur, artsmangfold, friluftsliv og naturbaserte næringer, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
360 ganger Norges årlige utslipp igjen på norsk sokkel

- Klimabomben fra norsk sokkel må ikke utløses

27.09.2019

Naturvernforbundets beregninger basert på Oljedirektoratets ressursregnskap viser at forbrenning av norsk olje og gass allerede har tilsvart over 330 år med norske nasjonale utslipp – og at det er over 360 ganger Norges årlige utslipp igjen i reservene på norsk sokkel.

Migrerende sædgås foto kn1 Istockphoto utsnitt

Vindkraft kan ødelegge viktige fugletrekk

25.09.2019

Midt i viktige fugletrekk i Sogn og Fjordane er det gitt tillatelse til fem store vindkraftverk. – Om alle disse vindkraftanleggene bygges, vil det ramme store deler av fugletrekket langs kysten av Sogn og Fjordane. Det kan få alvorlige konsekvenser for fuglebestander som allerede er i nedgang, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Mote oed

Krever umiddelbar stopp i Sørmarkfjellet

20.08.2019

Naturvernforbundet var i dag på møte med Olje- og energidepartementet, og krevde full stans i anleggsarbeidet på Sørmarkfjellet i Flatanger/Osen, der det skal bygges vindkraftverk.

Vindkraft Roan Trøndelag Foto Alette Sandvik

Krever gjennomgang av miljøfaglig grunnlag for vindkraftkonsesjoner

05.07.2019

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), Naturvernforbundet og DNT frykter at det er gitt konsesjoner for vindkraft der det miljøfaglige grunnlaget i ettertid viser seg å være svært mangelfullt. Organisasjonene ber om et møte med olje- og energiminister Kjell Børge Freiberg og klima- og miljøminister Ola Elvestuen.