Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

Goliat_FPSO Foto T3n60

Over halvparten av oljetildelingene i strid med miljøfaglige råd

18.06.2018

Olje- og energidepartementet delte i dag ut lisenser for oljevirksomhet i hele 47 blokker på norsk sokkel. Flertallet av tildelingene er langt nord i Barentshavet og i nærheten av Bjørnøya. I regjeringserklæringen står det at det i denne 24. konsesjonsrunden skal legges vekt på miljøfaglige råd. Dette har ikke blitt gjort.

Foto Harald Pettersen  Statoil
TFO: Åpner for oljeboring stikk i strid med miljøråd og verdens klima

– Norsk oljepolitikk er en skam

09.05.2018

Olje- og energidepartementet trosser viktige miljøråd fra regjeringens miljøfaglige etater når de i dag lyser ut nye områder til oljeindustrien.

Reine i Lofoten

Jubler for Lofoten-vedtak

19.03.2018

Lørdag gikk årsmøtet i Oslo Arbeiderparti enstemmig inn for varig vern mot petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Barentshavet sett fra Nordkapp foto Richard Mortel CC
Regjeringen vil åpne nye områder for oljeboring

– Aggressiv oljepolitikk

16.01.2018

Dagen etter at plattformen for den nye regjeringen ble lagt frem, foreslo regjeringen å lyse ut hele 103 nye blokker for oljeboring, 47 i Norskehavet og 56 i Barentshavet.

Cristina Mittermeier og Paul Nicklen
30 verdensberømte fotografer har skapt Instagram-storm for Lofoten

Erna og Jonas drukner i olje-protester

14.09.2017

I løpet av de siste dagene har Instagram-kontoene til Erna Solberg og Jonas Gahr Støre blitt fylt opp med kommentarer fra hele verden med oppfordring om å la oljen utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ligge.