Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

43690575612_ef000c6534_k
Trosser den harde beskjeden fra det internasjonale energibyrået

Lyser ut 84 nye blokker til oljeleting

09.06.2021 | Sist oppdatert: 09.06.2021

Bare tre uker etter at Det internasjonale energibyrået (IEA) uttalte at det ikke er plass til nye olje- og gassfelt dersom verden skal nå klimamålet på 1,5 grads oppvarming, og bare én dag etter det ble kjent at Norge ikke har nådd klimamålet for 2020, velger regjeringen å lyse ut 84 nye lisenser til oljeboring, hvorav 70 er i Barentshavet, og 15 er innenfor den naturfaglige iskantsonen.

43690575612_ef000c6534_k
Oljebransjens beste venner:

- Vi trenger ikke mer olje og gass!

03.06.2021 | Sist oppdatert: 07.06.2021

Det internasjonale energibyrået (IEA), ble startet for å sikre en rekke land tilgang til nok olje. Nå sier dette byrået at vi ikke trenger mer olje og gass!

E2UZgxXWUAUWUmM
Miljøseier i retten

Shell dømt i rettssak i Nederland

26.05.2021 | Sist oppdatert: 26.05.2021

Oljeselskapet Shell har blitt dømt av en domstol i Nederland til å kutte sine CO2-utslipp med netto 45 prosent innen 2030 sammenlignet med 2019. Saken ble ledet av Naturvernforbundets søsterorganisasjon, Milieudefensie (Friends of the Earth Nederland), på vegne av over 17.000 nederlendere.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil(1)

LO og NHO ignorerer IEA og naturhensyn

26.05.2021 | Sist oppdatert: 26.05.2021

LO og NHO sin nye energi- og industriplattform er ikke planen som trengs for å kutte klimagassutslipp, ta vare på naturen og omstille Norge til trygge arbeidsplasser for framtida.

Ti-feilaktige
Olje og klima

10 vanlige påstander om norsk olje og gass

09.02.2021 | Sist oppdatert: 10.02.2021

En rekke feilaktige påstander har blitt brukt for å forsvare at Norge skal fortsette med forurensende oljevirksomhet. Vi har laget en liste over ti av de vanligste påstandene - og våre innvendinger.

JoeBiden@DesMoines_2019-PHOTO:GageSkidmore(CC BY-SA2
- Nå må Norge komme etter

Biden stanser ny oljeleting

29.01.2021 | Sist oppdatert: 29.01.2021

USAs president Joe Biden har signert en presidentordre for å midlertidig stanse all ny olje- og gassleting på føderalt land.