Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny oljeutdeling:

- Klimameldingen settes helt i skyggen

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Regjeringen delte i dag ut 61 utvinningstillatelser til oljeleting hvorav to lisenser ligger i det særlig verdifulle og sårbare området rett nord for kysten av Finnmark.

IStock-466485647
Norway's oil and gas

New report: Modest economic consequences from reduced oil extraction in Norway

27.10.2020 | Sist oppdatert: 28.10.2020

A new report from Norway’s statistics agency shows that a reduction in the country’s oil and gas industry would only affect economic activity by the equivalent of one year’s GDP growth over the next 30 years, and will otherwise have modest effects – due, among other things, to increased competitiveness in the rest of the economy and greater space for a just transition.

Foto Harald Pettersen  Statoil
- Et spill for galleriet

Miljøbevegelsen dropper oljehøring i protest

28.08.2020 | Sist oppdatert: 31.08.2020

Naturvernforbundet, Greenpeace Norge, Natur og Ungdom og WWF Verdens naturfond går hardt ut mot høringsprosessene i oljeforvaltningen, som de kaller et spill for galleriet.

Entrepreneurship training
Ungdom tar ledelsen

Operasjon Dagsverk: Resultater fra 2019

04.08.2020 | Sist oppdatert: 05.08.2020

Oppsummering av resultater fra Naturvernforbundet og Natur og Ungdom sitt Operasjon Dagsverk-prosjekt «Fra utvinning til utdanning».

Troll Øyvind Knoph Askeland NOG
Nye oljeblokker lyses ut

- Regjeringens oljekjør vil ingen enda ta

24.06.2020 | Sist oppdatert: 24.06.2020

Olje- og energiminister Tina Bru har i dag sendt forslag til 25. konsesjonsrunde med oljeutlysninger på høring. Blekket har ikke blitt tørt på Stortingets avtale om iskanten før regjeringen foreslår massiv ny oljevirksomhet, også helt nord i Barentshavet hvor forskerne har advart mot det på grunn av det sårbare artsmangfoldet i iskantsonen.

Troll A, Nordsjøen

Helt feil med nok en oljeutlysning

19.06.2020 | Sist oppdatert: 19.06.2020

Naturvernforbundet reagerer på at det lyses ut 36 nye oljeblokker. Det er på tide at Norge bremser oljepolitikken, avvikler TFO og heller satser på bærekraftige næringer.