16.sep 2023

Fjordsøksmål Kick-off

Hva: Feiring av at vi er i gang
Når: 16.sep, kl. 15:00 – 19:00
Hvor: SALT art & music

Lørdag 16.september inviterer Natur og Ungdom og Naturvernforbundet til Kick-Off for Fjordsøksmålet!

Det blir konserter, lotteri til inntekt for Fjordsøksmålet (med flotte premier!) og faglige innslag. Arrangementet er åpent for alle.

Billetter kan kjøpes på forhånd eller i døra. Alle billettinntekter går til Fjordsøksmålet.

Dørene åpner kl. 14:45, programmet starter kl. 15 og varer til kl. 19. Det blir pauser med mulighet for å kjøpe mat og drikke og snakke med folk.

Programinnhold

• Åpning ved Gina Gylver leder i Natur og Ungdom og Truls Gulowsen leder i Naturvernforbundet
  • Minikonsert med Marte Wulff
  • Appell for Førdefjorden og Fjordsøksmålet med Sigrid Losnegård
  • Minikonsert med trio fra bandet Fieh
  • Innlegg av jurist Marius Gulbranson
  • Presentasjon av marinbiolog Terje Franklin-Alming
  • Appell for Repparfjorden og Fjordsøksmålet med Elise Sørensen
  • Presentasjon av illustratør og forfatter Nora Dåsnes
  • Lotteritrekninger
  • Konsert med Niilas

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom mener at Klima- og miljødepartementets tillatelse til å dumpe opptil 170 millioner tonn gruveavfall i Førdefjorden er et klart brudd med forurensningsloven og EU-direktiver. Den 18. september 2023 kommer saken opp for tingretten, hvor vi skal holde på i ti dager. Det fortjener en skikkelig kick-off, og vi håper du vil være med!