16.okt 2024

Hva: Rettsbehandling
Når: 16.okt, kl. 10:00
Hvor: EFTA Court 1, Rue du Fort Thüngen, Luxembourg, + strømming

EFTA-domstolen behandler stridsspørsmålet i Fjordsøksmålet om gruvedumping og forurensning av Førdefjorden.

Førdefjorden sett fra EngebøfjelletLuka Tomac

Rettsbehandlingen finner sted i EFTA-domstolens lokaler i 1 Rue du Fort Thüngen i Luxembourg, hvor det er satt av én dag til saken, 16. oktober. Ledelsen i Naturvernforbundet og Natur og Ungdom vil være til stede.

Tidsplan for møtet:
10:00    Muntlig høring starter
10:05    Asle Bjelland og Amund Noss, advokater for Naturvernforbundet og Natur og Ungdom
10:35    Henrik Vaaler, regjeringsadvokat, og Karen Mellingen, assisterende regjeringsadvokat
11:05    Pause
11:20    Kyrre Isaksen og Erlend Møinichen Leonhardsen, EFTA Surveillance Authority (ESA)
11:35    Lorna Armati, EU-kommisjonen
11:50    Avsluttende bemerkninger
12:10    Muntlig hørings avsluttes

Behandlingen vil også bli strømmet. Lenke vil bli gjort tilgjengelig her like før møtestart.

Etter at miljøorganisasjonene tapte søksmålet i Oslo tingrett, anket de saken til Borgarting lagmannsrett. Før saken kommer dit skal den til behandling i EFTA-domstolen, som skal ta stilling til hva som kreves for å kunne tillate forurensing av en vannressurs som Førdefjorden. Domstolen vil komme med en rådgivende uttalelse som vil bli tillagt stor vekt når saken kommer til behandling i lagmannsretten til neste år.

Ifølge EUs vanndirektiv er det forbudt å forurense vannressurser som fjorder, vann og elver. Hvis det likevel skal tillates, stilles det strenge krav. Aktiviteten må være av overordnet samfunnsinteresse, eller overriding public interest, som det står i vanndirektivets artikkel 4. Det er dette EFTA-domstolen skal ta stilling til.

– Denne saken handler ikke bare om Førdefjorden, dette handler om å hindre forurensning av fjorder, vann og elver, både i Norge og Europa. Hvis EFTA-domstolen støtter vårt syn, slik både ESA og EU-kommisjonen gjør, betyr det at livsviktige vannressurser kan reddes i hele EU-området, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.