Få omtale av lokale natursaker

Naturvern står endelig høyt på agendaen – hvordan kan ditt lokallag nyttiggjøre seg av det?

To aktivister holder et banner mot motorveiutbygging

Dommen i Fjordsøksmålet skaper harme langt utover Naturvernforbundets egne rekker. Store deler av rikspressen omtaler saken, som mange opplever som både urettferdig og sjokkerende.

Samme uke som dommen kom, lanserte NRK sin artikkel «Norge i rødt, hvitt og grått», etterfulgt av TV-serien «Oppsynsmannen». Både artiklene og serien tar for seg naturnedbygging i Norge på en visuell og god måte. Programleder Bård Tufte Johansen har vekket interessen for naturvern blant nye målgrupper, godt hjulpet av sin opptreden i Lindmo og Nytt på Nytt.

Selv om tematikken er trist, har dette gitt Naturvernforbundet rekordmange nye medlemmer og penger inn på Vipps. Nå er det viktig å holde på oppmerksomheten til folk flest, og utnytte interessen for naturvern som vi opplever om dagen.

Her er det også mye å hente for våre lokal- og fylkeslag! Det er gode muligheter for å bli med i debatten, og skape oppmerksomhet rundt egne saker. Mye presse ønsker nå å følge opp NRK-sakene med egne vinklinger, også lokalt.

Hva kan dere gjøre?

• Gjør en vurdering av hvilke saker dere jobber med lokalt som kan kobles opp mot tematikken til NRK eller dommen i Fjordsøksmålet.
  • I NRK-serien snakkes det blant annet om:
    – arealsaker, nedbygging av natur
    – hytte
    – vei
    – fiskeri og oppdrett
    – skog, gammelskog og flatehogst
    – insektsdød
    – naturkartlegging
  • Ta kontakt med lokalavis, lokalradio eller -TV og henvis til NRKs sak og / eller serie. Pressen ønsker aktualitet, derfor er det lurt å selge inn saken med et «Nå som alle snakker om…»
  • Følg gjerne opp med en telefon dagen etter, om du ikke har hørt noe.
  • Skriv en kronikk eller et leserinnlegg til debattsidene i lokalavisa.
  • Send med bilder knyttet til saken som de kan bruke mot kreditering.
  • Trenger du en lokal vri? Bruk kartdata fra SABIMA for å vise hvordan din kommune ligger an i forhold til resten av landet på planer om nedbygging.

Bilder til nedlastning

Det er fint å kunne tilby bilder som viser til den aktuelle saken du selger inn. Hvis det er ønskelig med noen generelle bilder fra Naturvernforbundet og dommen i Fjordsøksmålet, er det bare å dele bildene under (Foto: Kjetil Grude Flekkøy, Naturvernforbundet) .
Ta gjerne kontakt med sekretariatet om du trenger flere bilder!

Bilder til sosiale medier

Del bildene fra Naturvernforbundet videre på deres egen Facebook- og Instagram-side.

For Facebook: logg deg inn som lokallaget på Facebook, finn posten du vil dele på Naturvernforbundet sin side, trykk på «Del» nede til høyre og velg «Del i feeden». Legg gjerne ved en passende tekst.

For Instagram: logg deg inn som lokallaget på Instagram, finn posten du vil dele på Naturvernforbundet sin side, trykk på papirflyet under posten og velg «Legg til i historie».

Dersom dere ønsker å laste opp filene selv på Instagram og Facebook kan dere laste de ned her. Ønsker dere å bruke andre poster er det bare å kopiere og laste de ned rett fra kanalene våre.

Facebook: https://www.facebook.com/naturvernforbundet

Instagram: https://www.instagram.com/naturvern