Foreslår fiskeforbud i deler av Oslofjorden

Fiskeridirektoratet sier bunntrålforbud og total fiskestopp kan gi stor positiv effekt i Oslofjordens marine verneområder.

OslofjordenGetty Images/iStockphoto

Oslofjorden er i krise. Fisket har kollapset, og det trengs – som Naturvernforbundet og mange har etterlyst i lang tid – sterkere tiltak både overfor kloakk, landbruk og fiskeri. Det er derfor gledelig at Fiskeridirektoratet har presentert nye råd om fiskerireguleringer som bør innføres for at miljø og bærekraft skal ha større tyngde i forvaltningen av Oslofjorden.

Ett av forslagene fra statens fagdirektorat for fiskeri og havmiljø er å innføre tre store nullfiskeområder hvor alt fiske stanses; Et område i Indre Oslofjord, samt i store deler av Færder og Ytre Hvaler nasjonalparker.

Forslaget innebærer stans i både fritids- og yrkesfiske, inkludert bunntråling. I tillegg foreslås det å stenge hele området for brislingfiske. Fiskeridirektoratet konkluderer på faglig grunnlag at «disse tiltakene vil ha størst forventet effekt på økosystemet i Oslofjorden».

Grafikk: Fiskeridirektoratet

– Vi er glade for at Fiskeridirektoratet med dette støtter Naturvernforbundet sine faglige vurderinger om at fiskestopp i enkelte områder kan være viktig for å restituere hardt pressa havnatur som i Oslofjorden. Vi håper dette nå blir innført raskest mulig og allerede i høst, sier leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.

Flere tiltak

I Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden er de tre viktigste tiltakene rensing av kommunale avløp, stans i avrenning fra jordbruket og regulering av fisket. Mens tiltakene på de to første områdene har vært diskutert i lengre tid, er dette den første konkrete rapporten fra fiskerimyndighetene for hvordan denne sektoren kan bidra til å redde Oslofjorden.

Støtte fra befolkningen

Gulowsen har tatt sterkt til orde for mer trålforbud i Oslofjorden og Indre Skagerrak for å hindre skader på sjøbunn-dyresamfunnet og styrke fiskebestandene. Han opplever stort engasjement fra befolkningen og bred støtte fra fagmiljøet.

-Naturvernforbundet opplever at et stort flertall i befolkningen ønsker konkret handling for å redde Oslofjorden nå, og da bør myndighetene som et minimum innføre helt selvinnlysende tiltak som at verneområder må få mer ekte vern, sier Gulowsen.

Naturvernforbundets marinbiolog Per-Erik Schulze innser at forslaget kan være politisk kontroversielt, men har troen på at det finnes løsninger.

-Vi ser at enkelte yrkesfiskere og fritidsfiskemiljøer vil måtte endre sine fiskevaner og faste trålfelt når nullfiskesoner innføres. Vi har derfor bedt om at det vurderes kompensasjonsordninger og støtte til omstilling. Samtidig kan man nok få til å designe nullfiske-sonene slik at alle typer fiskere fortsatt har tilgang på noen fiskeplasser ikke for langt unna der de er vant til å operere. Faglig sett er nettverk av verneområder, med noen hull, mye bedre enn ikke noe ekte vern i det hele tatt som i dag, påpeker Schulze.

Per-Erik Schulze med øyer og hav bakJo Straube, Naturvernforbundet
Marinbiolog Per-Erik Schulze i Naturvernforbundet