Førti fakler for Finnmarksfjordene

Naturvernforbundet i Finnmark og Natur og Ungdom arrangerte fredag 11. desember en protestmarkering mot gruveselskapet Nussir og Miljødirektoratet. Rundt førti personer møtte opp på torget i Alta og viste sin motstand med tente fakler.

Markering Repparfjord

– Dette er første steget i en langvarig og tung mobilisering mot planene til Nussir ASA som nylig fikk tillatelse til å dumpe to millioner tonn gruveavgang årlig, rett ut i Repparfjorden.  Vi har ingen tillit til miljøforvaltninga  i gruvesaker etter dette . Naturvernforbundet  kan ikke  akseptere ei  gruvedrift som betyr tung industriell forurensing av en nasjonal laksefjord  og truer lokal verdiskapning og  matproduksjon på hav og land.  Den planlagte koppergruven  presser både fjordfiskerne og reindrifta ut av sine områder , sa regionssekretær for Nord-Norge, Geir Jørgensen i sin appell.

Den nye Altakampen ?

Alta-aktivist Tore Bongo  har levert kjettinglenkene sine til Alta Museum.  Nå er det mulig at han vil kreve dem utlevert.  – Dette er kraftige saker,  og modellen utviklet vi lokalt her i Alta. Nå ser det ut til at vi trenger å videreføre kunnskapen til nye generasjoner, og jeg skal  hjelpe til om det blir nødvendig å få produsert nye kopier. Helsa tillater vel ikke lenkesitting for min del mere, men motstanden skal jeg delta i med full kraft, sa Tore Bongo.
– Det er noen kamper man må føre , det er noen dommer man bare må ta, og det er noen bøter som er verdt å betale. Jeg har aldri angret på at vi satte oss ned foran anleggsmaskinene, sa Bongo til applaus fra de som møtte frem på torget.

Repparfjorden får dere aldri !

Natur og Ungdom har samlet 1800 underskrifter fra   personer som er villige til å delta i sivile ulydighetsaksjoner for å stanse fjorddumpinga i Førdefjorden og Repparfjorden. Leder i Finnmark Natur og Ungdom, Ella Marie Hætta Isaksen ga klar beskjed gruvedirektør Rushfeldt i Nussir  ASA.

– Repparfjorden får dere aldri. Begge foreldrene mine er politifolk, men skal jeg noen gang bli bøtelagt,  så er Repparfjorden  en god sak å bli lovbryter for, sa Hætta Isaksen,   Ungdomsorganisasjonen stilte med nylaget banner for anledninga. «Menn med ekte baller – Dumper ikke tungmetaller.»