Går mot forslag om å tillate mer skuterkjøring

Med 700 000 medlemmer i ryggen går Naturvernforbundet sammen med flere andre organisasjoner i mot et forslag om å tillate mer skuterkjøring.

Det er tungt flertall i befolkningen som ikke ønsker mer skuterkjøring i utmark. TNS Gallups miljøbarometer for 2010 viste at 53 % av befolkningen vil ha strengere regelverk, og kun 19 % var negative til innstramming. I Nationens distriktsbarometer fra 2012 svarer 57 % at de ikke vil gjøre det enklere å kjøre snøskuter i utmark.

Turisforeningen (DNT), Norges Jeger- og fiskerforbund (NJFF), FRIFO og Naturvernforbundet går sterkt imot forslaget om å tillate fornøyelseskjøring med snøskuter.

Før påske skal Stortinget behandle to forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet der de ønsker en lovendring som vil gi kommunene mulighet til å etablere løyper for slik kjøring. I et møte med Arbeiderpartiet torsdag stod organisasjonene samlet med sitt tydelige budskap:
– Vi ønsker IKKE en lovendring som åpner for fornøyelseskjøring i utmark. Og dette ønsket deler vi med et stort flertall i befolkningen som ønsker stillhet og et ikke-motorisert friluftsliv. Å endre loven på dette punktet vil være en dramatisk vending, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Snøskuterkjøring i utmark stresser dyre- og fugleliv i den mest sårbare perioden. Fornøyelseskjøring tilrettelegger for motorisert friluftsliv og dermed mindre fysisk aktivitet. Det er stikk i strid med regjeringens mål om at blant annet ungdom skal være mer fysisk aktive.

Med på opprop

Naturvernforbundet er med på et opprop sammen med NJFF, Norskog, DNT og FRIFO der organisasjonene samlet seg fordi de er i mot forslagene fra Høyre og Frp og IKKE vil ha en lovendring som åpner for fornøyelseskjøring i utmark.

– Alle organisasjonene som er med på oppropet ønsker et fortsatt strengt regime for motorferdsel i utmark. Og det var vi helt tydelige på i møtet med Arbeiderpartiet, sier Esmark.

Det er et stort flertall i befolkningen som ønsker stillhet når de ute i naturen. Våre 700 000 medlemmer ønsker friluftsopplevelsen uten motorstøy.

Organisasjonene kom Arbeiderpartiet i møte når det gjelder dagens dispensasjonsregiome hvor vi ser at det er behov for en tydeliggjøring av retningslinjene, slik at nytte og næringskjæøring ikke hindres unødig.

I møtet med Arbeiderpartiet ble det også behovet for at rammeverk og retningslinjer blir tydeligere enn i dag påpekt, slik at tillatt kjøring ikke begrenses unødig, og slik at grenseoppgangen mot lystkjøring blir enklere å håndtere

I dag har kommunene forvaltningsmyndighet etter motorferdselsloven, og håndterer selv dispensasjoner. Kommunene kan selv, etter Plan- og bygningsloven, for eksempel anlegge motorsportbaner for snøskuter i regulerte områder, noe oppropet mener bør fortsette. Samtidig åpner organisasjonene i oppropet for å utvide dispensasjonsgrunnlaget for nytte- og næringskjøring. Men en forutsetning er at dagens lov ikke endres og at det fortsatt vil være et forbud mot fornøyelseskjøring.

* Det er tungt flertall i befolkningen som ikke ønsker mer skuterkjøring i utmark, det er tvert om et markant flertall mot liberalisering av lovverket, som ønsker et fortsatt restriktivt snøskuterregime. TNS Gallups miljøbarometer for 2010 viste at 53 % av befolkningen vil ha strengere regelverk, og kun 19 % var negative til innstramming. I Nationens distriktsbarometer fra 2012 svarer 57 % at de ikke vil gjøre det enklere å kjøre snøskuter i utmark.