Håndbok for fotball-VM

I sommer arrangeres fotball-VM i Russland. Naturvernforbundet har, sammen med en rekke andre organisasjoner, lansert håndbok for journalister som skal dekke arrangementet og ønsker å lage bakgrunnsstoff fra vårt fascinerende naboland.

– Målet men håndboka er å gi bakgrunnsinformasjon til journalister som skal dekke fotball-VM. Russland er et fantastisk land, men det er mye ved landet som er lite dekket i norsk media, og mange historier som ikke kommer frem. Vi vil inspirere til at journalistene setter mesterskapet inn i en kontekst, og forteller om situasjonen for sivilsamfunnet, miljøsituasjonen og menneskerettighetssituasjonen i Russland, sier Kjersti Album, som arbeider med russiske miljøspørsmål i Naturvernforbundets internasjonale avdeling.

Situasjonen for miljøvernere i Russland er vanskelig.
– Mange miljøvernere blir stemplet som utenlandske agenter, men i virkeligheten er de miljøhelter og naturagenter, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.
Naturvernforbundet har skrevet et kapittel i håndboka, om presset som natur- og miljøvernere i Russland møter fra myndigheter og næringsinteresser.

Håndboka ble presentert på et frokostmøte i Oslo 15. mai. Organisasjonene som står bak boka er, sammen med Naturvernforbundet, Den norske Helsingforskomité, Amnesty International Norge, Natur og Ungdom, FRI, Skeiv Verden og Human Rights House Foundation.