Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

OLEG tv-aksjonsgenser

Stor glede over stenging av gammel atomreaktor

12.11.2020 | Sist oppdatert: 12.11.2020

Endelig er reaktor nummer 2 ved Leningrad atomkraftverk stengt, mange år på overtid. Reaktoren er av Tsjernobyl-type og regnes som mer usikker enn andre atomreaktorer.

Vogn movement 42 Shies
Avfallssituasjonen i Russland

Derfor kjemper russiske miljøvernere mot forbrenningsanlegg

Situasjonen med håndtering av husholdningsavfall i Russland har vært kritisk i mange år. Sortering og gjenbruk er på et minimum, og det aller meste av avfallet ender opp på fyllinger. I 2018 sa myndighetene at overfylte fyllinger er en helserisiko for 17 millioner innbyggere.

Decomission Battery bay Østersjøen

Kampen mot plast i Russland

Naturvernforbundet er ikke bare engasjert i plastopprydding i Norge, men bidrar også på Kolahalvøya, i Arkhangelsk fylke og rundt St. Petersburg.

Strike Arkhangelsk 27 Sept (с) Movement 42 (1)

Vanskeligheter for russiske miljøvernere

05.10.2020 | Sist oppdatert: 07.12.2020

Russiske myndigheter hindrer miljøbevegelsen i å jobbe effektivt for natur- og miljøvern. Loven om «Fremmede agenter» legger begrensinger på miljøaktivister og andre organisasjoner.

Entrepreneurship training
Ungdom tar ledelsen

Operasjon Dagsverk: Resultater fra 2019

04.08.2020 | Sist oppdatert: 05.08.2020

Oppsummering av resultater fra Naturvernforbundet og Natur og Ungdom sitt Operasjon Dagsverk-prosjekt «Fra utvinning til utdanning».

Eric-Dooh-at-home-in-goi-village-showing-oil-pollution-Marten van Dijl-Milieudefensie

Ingen opprydning, ingen rettferdighet: Shell sin oljeforurensning i Nigeria

18.06.2020 | Sist oppdatert: 18.06.2020

Det er snart ti år siden FNs miljøprogram (UNEP) dokumenterte den alvorlige oljeforurensningen i Nigerdeltaet og oppfordret til umiddelbar opprydning. Oljeforurensningen er i hovedsak forårsaket av to internasjonale oljeselskaper, Shell og Eni. En statusrapport fra vår søsterorganisasjon i Nigeria (ERA) og Amnesty viser at svært lite har skjedd siden den gang.

Fridays for future russia - credit rusecounion

Russiske myndigheter strammer grepet om sivilsamfunnet

11.12.2019 | Sist oppdatert: 11.12.2019

Nye lovbestemmelser om såkalte «individuelle utenlandske agenter» vil kneble ytringsfriheten til russiske sivilsamfunnsaktører. Både russiske aktivister og deres norske støttespillere kan rammes.