Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Oil in soil big

Hva gjør vi?

Vi samarbeider med miljøbevegelse i en rekke land for å gjøre de gode ideene om til virkelighet.

Agentlov kveler russisk miljøpartner

13.09.2016

Naturvernforbundets russiske partner Green World stenger organisasjonen etter mer enn 20 års arbeid for atomsikkerhet og naturverdier utenfor St. Petersburg. Organisasjonen er stemplet som «fremmed agent» grunnet samarbeid med Naturvernforbundet.

Rapport forside IPA

Biogass i Oslo imponerer i Tsjekkia

14.04.2016

I Tsjekkia bidrar Naturvernforbundet med oppmerksomheten om muligheten redusert utslipp av klimagasser. Vi har plukket ut eksempler fra Norge som løftet fram gode praktiske tiltak.

Diskusklub_02 (2)

Naturvernforbundets russiske partner blir Fremmede Agenter

16.11.2015

Green World mottok i dag brevet på 42 sider fra Justisdepartementet som sier at Green Worlds utrettelige arbeid for atomsikkerhet er politisk påvirkning i atomspørsmål. Med utenlandsk støtte fra Naturvernforbundet kvalifiserer dette til å bli Fremmede Agenter, en skjebne de deler med over 100 russiske sivilsamfunnsorganisasjoner.

Vitishko

Russisk miljøaktivist frigis

10.11.2015

Russiske miljøvernere jubler etter at miljøaktivisten Evgenyj Vitishko blir frigitt fra en straffe-koloni i Russland. Vitishko var dømt til tre år i en straffe-koloni men blir nå frigitt etter 1 år og 10 måneder, etter en rettskjennelse i en lokal rett i dag. Vitishko kan reise hjem om 10 dager, men har noen restriksjoner og må melde seg jevnlig hos myndighetene.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.