Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for nedstenging av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 har Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom fått Operasjon Dagsverk til sitt prosjekt for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Fisker_do_something

Hva kan du gjøre?

Kjøp et solcelleanlegg og støtt Naturvernforbundets arbeid for ren energi i Norge og verden!

Kolvitsa (002)

Ikke lenger utenlandsk agent – men må betale bot

24.08.2017

Naturvernforbundets partner på Kola, Kola Environmental Centre (KEC) har blitt fjernet fra det statlige registeret for utenlandske agenter. Likevel må de sannsynligvis betale en bot på 150 000 rubler, drøye 20 000 norske kroner.

Teste pc

«Power cafe» i Pamirfjellene

23.08.2017

Landsbyen Nisur ligger på 3000 meter over havet i fjellene i Pamirfjellene i Tadsjikistan. Med hjelp fra Naturvernforbundet og finansiering fra EkoEnergy, som leverer miljømerket strøm på det europeiske markedet, har landsbyen fått sin første strømforsyning og tilgang til internett.

Naturvernforbundet og KEC er på sjøfuglenes parti - mot klimagassutslipp og oljesøl
Stemples som fremmede agenter

Støtt russiske miljøvernere!

13.06.2017

Etter at russiske naturvernere har blitt bøtelagt av myndighetene starter Naturvernforbundet kronerulling for å bidra. Hjelp våre kolleger i øst du også!

Decom Ignalina 3

Eksempler til etterfølgelse?

29.05.2017

Hvordan sikre midler til nedbygging og opprydding etter gamle atomkraftverk? Det er spørsmålet i en ny rapport fra Naturvernforbundet.