Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania – torsdag 12. desember

Deltagerne fra sivilt samfunn som ble kastet ut av klimatoppmøtet på onsdag, inkludert 9 fra Norge, fikk lov til å komme tilbake inn på torsdag. Men det er ikke veldig mye fremgang på innsiden. Mens vi venter, prøver vi å legge press på Norge og andre land, slik at de anerkjenner alvoret og lytter til…

Norske organisasjoner hadde et nytt møte med lederen for Norges delegasjon, Henrik Hallgrim Eriksen. Organisasjonene leverte et brev til Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som leder forhandlingene om «tap og skade» – klimakonsekvenser som ikke lenger kan unngås eller tilpasses.

I brevet understrekte norsk sivilt samfunn hvor viktig det er at rike land i Nord lytter til kravene fra Sør for:

• Ny finansiering for tap og skade fra klimakatastrofer
  • En ny ekspert gruppe som kan evaluere behov for støtte og
  • Et nytt nettverk som kan støtte respons til klimakatastrofer på bakken

Noen enkelte land, spesielt (overraskende nok) USA, har vært spesielt vanskelig når det gjelder tap og skade. Men alle land i Nord, inkludert Norge, må gjøre mer for å skille seg fra USA og komme seg nærmere forslagene fra land i Sør som representerer flesteparten av mennesker på jorda – og de som er mest utsatt for klimakrisa.

DU kan fortsatt påvirke forhandlingene – send klar beskjed til Klima- og miljøminister Ola Elvestuen i sosiale medier (Twitter eller Facebook) og tagg Naturvernforbundet!

Følg med på våre oppdateringer fra COP25 på denne nettsiden og i sosiale medier!

Bli med i Naturvernforbundet og støtt vårt arbeid for klimarettferdighet!