Miljø- og fagbevegelse etterlyser rettferdig omstilling etter klimatoppmøtet

«EU vurderer nå å vedta et mål om karbonnøytralitet innen 2050, med kraftig redusert behov for norsk olje og gass. Derfor må vi øke vårt eget omstilingstempo betraktelig», skriver tre LO-forbund og tre miljøorganisasjoner i FriFagbevegelse.

Demonstrasjon utenfor ØstbanehallenOle Gunnar Ons¿ien

«Norsk fagbevegelse og miljøbevegelse jobber for rettferdig omstilling. Det finnes tross alt ingen jobber på en død planet», fortsetter de i kronikken.

Kronikken er signert av Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, og lederne i Fagforbundet, El og IT Forbudet, Natur og Ungdom, Greenpeace Norge, og Norsk Tjenestemannslag (NTL).

Med flere miljøorganisasjoner, fagforeninger og andre samarbeider disse organisasjonene i Broen til framtiden, som arrangerer årlige konferanser om rettferdig omstilling.

Les hele artikkelen på FriFagbevegelse, og meld deg på Broen til framtiden 2019.