Miljøaktivist arrestert før OL

Mandag 3 februar, bare få dager før OL i Sochi åpner, ble Evgenyj Vitishko fra miljøorganisasjonen Environmental Watch on North Caucasus (EWNC) anholdt og fengslet i 15 dager. Anklagen – han skal angivelig ha bannet på offentlig sted, det vil si en bussholdeplass.

Arrestasjon

På denne måten har russiske myndigheter hindret en av de få interne kritiske stemmene fra å være tilstede under OL. Vitishko og EWNC har i flere år kjempet en hard kamp for å sette internasjonalt søkelys på miljøovergrepene som følge av byggingen av OL-anleggene i Sochi. Dette har ikke myndighetene sett på med blide øyne. Aktivister i organisasjonen har vært anholdt og arrestert en rekke ganger, ofte når de har vært i felt og ringt politiet for å anmelde ulovlige miljøinngrep. En rekke forsøk på å holde pressekonferanser har vært slått ned på, og kontorer og private hjem har blitt raidet.

Lokale og nasjonale medier i Russland har i all hovedsak vært tause om kritikkverdige forhold rundt OL, men EWNC har klart å nå ut internasjonalt med sin informasjon. Gjennom å bruke sosiale medier, som facebook og blogger har de likevel klart å spre informasjon relativt bredt også i Russland. Mandag ble Evgenyj Vitishko fra miljøorganisasjonen Environmental Watch on North Caucasus (EWNC) anholdt og fengslet i 15 dager, men dette er bare toppen av isfjellet, melder Naturvernforbundet.

– Arrestasjonen av Vitishko dessverre ikke en enkeltsak, men et bilde på situasjonen for miljøaktivister i Russland nå, sier Yngvild Lorentzen, leder for Internasjonal avdeling i Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet skal i ettermiddag møte Statsminister Erna Solberg, og forventer et tydelig krav fra Statsministeren om at Vitishko settes fri når hun reiser til Sochi om få dager.

– Situasjonen for sivilsamfunn, menneskerettigheter og åpenhet er på et lavmål i Russland nå. Da Putin kom til makten i 2012 ble det straks vedtatt en rekke lover som begrenser organisasjonenes arbeid, blant annet må de registrere seg som «utenlandske agenter» dersom de mottar støtte fra utlandet, forteller Yngvild Lorentzen.