Monsanto gir opp GMO-korn i Europa

Jordbruks- og bioteknologiselskapet Monsanto gir opp sine forsøk på å få godkjent nye genmodifiserte kornsorter i EU. Det kunngjorde den amerikanske landbruksgiganten torsdag. – En seier for miljøbevegelsen, jubler Naturvernforbundets aktivister.

Mennesker som dyrker korn

Monsanto har i en årrekke kjempet for å få godkjent genmodifiserte kornsorter i EU, men har møtte mye motstand, både fra miljøbevegelsen og politikere. Sidsel Børrsesen representerer Naturvernforbundet i Nettverk for GMO-fri mat og fôr. Hun er glad for at Monstanto nå gir opp å innføre nye kornsorter til det europeiske markedet.

– Dette viser at det nytter å engasjere seg, og at det er mulig å nå fram. Selskapene selv viser til at «politisk støy» er en viktig grunn til at det er vanskelig å trenge inn på det Europeiske markedet. Vi lover å fortsette å lage støy!

Ønsker strengere krav

I Nettverk for GMO-fri mat kjemper flere organisasjoner mot innføring av genmodifiserte planter i Norge.

–          I Norge har vi så langt klart oss uten genmodifiserte planter. Mange av sortene skaper økt bruk av sprøytemidler, og binder bøndene økonomisk gjennom patentlovgivning. Vi ønsker oss et bærekraftig landbruk som dyrker sunn mat for folk og dyr, og ikke utbytter bøndene.

Børresen håper nå Regjeringen setter foten ned for norsk import av GMO-varer. Flere søknader ligger i kø for behandling, først i køen er to typer genmodifisert mais.

–          Med den genteknologiloven vi har, har vi anledning til å stille strengere krav enn EU, og ta hensyn til samfunnsnytte, etikk og bærekraftighet. Nå håper vi Regjeringen sier nei til de søknadene som ligger til behandling, sier Børresen.