– Grønn allianse med EU må bety slutten for Norges oljekjør

Naturvernforbundet mener alliansen forplikter Norge til å jobbe med EU for å nå Parisavtalens mål, og må derfor bety slutten for Norges rå oljekjør i nord og aggressive letepolitikk.

Norges statsminister, Jonas Gahr Støre, og Ursula von der Leyen, presidenten i EU-kommisjonen, skriver under på den grønne alliansen, mandag 24. april 2023, i Brussel.

Leder i Naturvernforbundet, Truls Gulowsen, har følgende kommentar til Norges «grønne allianse» med EU, som ble signert i dag, mandag 24. april, i Brussel:

– Det er flaut og useriøst at Norge prøvde å tvinge EU-land som opplever energikrise til å støtte mer olje- og gassleting og -utvinning, i en avtale som skulle handle om helt nødvendig grønt samarbeid. EU har stått imot presset og tatt ansvar ved å få Norge med på føre-var-prinsippet og en raskere overgang vekk fra fossil energi i Arktis. Denne alliansen forplikter Norge til å jobbe med EU for å nå Parisavtalens mål, og må derfor bety slutten for Norges rå oljekjør i nord og aggressive letepolitikk, som alltid var et veddemål mot EUs konkrete klimaplaner.

Bakgrunn om grønn allianse

Norge har forhandlet om en grønn allianse med EU over flere måneder.

Lekkasjer viste at Norge prøvde å få EU til å støtte fortsatt leting og utvinning av olje og gass i alliansen. EU har på sin side avvist Norges forsøk, og i stedet prøvd å få Norge til å gå med på et forbud mot fossil utvinning i Arktis. Den endelige avtalen som signeres i dag, er et kompromiss.

Allianse handler først og fremst om samarbeid rundt ulike grønne næringer, som havvind, hydrogen og CCS. EU har tidligere inngått en grønn allianse med Japan. De planlegger for flere slike avtaler med land utenfor EU.

Les avtalen her på regjeringens nettside.

Les mer om hvorfor Norge må la olje og gass ligge!