Spørsmål & svar om klesbyttedag

Hvem kan arrangere og hvordan gjør man det? Her er svar på noen vanlige spørsmål om Klesbyttedagen.

Dame som ser på klesplagg

Hvem kan være arrangør?

Hvem som helst kan arrangere et klesbyttemarked eller klesbyttetreff på Den Store Klesbyttedagen. Det er ingen påmelding, men vi på oppfordrer arrangører av både private og offentlige klesbyttearrangementer til å opprette et Facebook-arrangement og legge til Naturvernforbundet som medarrangør. Da kan nemlig vi dele arrangementet ditt i vårt offisielle kart over arrangementer.

Hva trenger jeg av materiell (plakater, klesbyttelapper mm.) ?

Det er fint å ha noen plakater som forteller hva slags klær som er hvor, bytteregler samt lapper som kan brukes til selve klesbyttingen.
Vi har en egen side hvor du kan laste ned det du trenger.

Hvordan finner jeg egnet lokale til klesbytte-arrangementet?

Du kan kontakte lokale foreninger, kulturhus, biblioteker, skoler, eller lignende for å låne et passende lokale. En garasje eller bakgård kan også gjøre jobben hvis været tillater det.

Alle kan arrangere en klesbyttedag, bli med på gjenbruksfesten du og! Foto: Amanda-Iversen-Orlich

Kan jeg selge det som eventuelt blir igjen av klær?

Vi oppfordrer alle som er med på klesbyttedagen til å gi overskuddsklærne til nærmeste loppemarked eller tekstilinnsamling. Fretex og UFF med flere har tekstiltårn over hele landet, i tillegg har de mottakssteder for større mengder tekstiler. Eventuelt kan man si at siste halvtimen kan man ta det man har lyst på.

Hvorfor kan vi levere inn maks 7 plagg hver på den store klesbyttedagen?

Ved å begrense innleveringen til 7 plagg øker vi kvaliteten på det som leveres inn, og sikrer at de plaggene du får med deg hjem, faktisk er klær du vil komme til å bruke. Det sikrer at klærne som blir levert inn er rene og i god stand, og at klærne har god kvalitet, og at det du faktisk tar med deg hjem kommer til å bli brukt.

Må jeg være medlem av Naturvernforbundet for å arrangere?

Nei, du trenger ikke være medlem – Den store klesbyttedagen er for alle. Men hvis du er interessert i å melde deg inn kan du gjøre det her. Naturvernforbundet har rundt 100 fylkeslag og lokallag rundt om i landet, og flere av lokallagene vil arrangere klesbyttemarkeder under Den store klesbyttedagen.  Som medlem vil du få info og invitasjoner til andre arrangementer og kampanjer som skjer. I tillegg vil du få mulighet til å påvirke hva vi jobber med.

Hvorfor og hvordan skal jeg sette Naturvernforbundet som medarrangør på Facebook?

Når du setter oss som medarrangør på ditt Facebook-arrangement vil dette komme inn i vårt kart. På denne måten vil flere vite om og finne frem til ditt arrangement. Du vil da også bli en del av statistikken, som gjør at vi enklere kan regne ut miljøgevinsten av Den store klesbyttedagen.

Slik gjør du det:

• Klikk på opprett arrangement
  • Fyll ut alle punktene til du kommer til «legg til medarrangører«
  • Klikk på «legg til medarrangører«
  • Skriv Naturvernforbundet
  • Klikk på Naturvernforbundet
  • Fyll ut resten av punktene

Vi godkjenner invitasjonen som medarrangør så fort vi kan!

Naturvernforbundet på strandFartein Rudjord

Vil du bli en av oss?

Som medlem i Naturvernforbundet er du med på et stort lag som jobber sammen for å ta vare på naturen – lokalt, nasjonalt og globalt.

Takk til Sparebankstiftelsen DNB for støtten til å arrangere Den store klesbyttedagen 2024