Ønsker grønnere forbrukerrettigheter
En rekke lover og forskrifter skal oppdateres for å være i tråd med EUs forbrukerrettigheter. Naturvernforbundet ber om lengre reklamasjonsfrister
Getty Images/iStockphotoNaturvernforbundet støtter hensikten med de nye reglene om forbrukerrettigheter: å bekjempe villedende miljøpåstander og førtidig produktsvikt samt å gi forbrukerne bedre informasjon om hvor lenge et produkt kan forventes å vare og om det kan repareres.
God informasjon før og under kjøp er viktig for forbrukernes mulighet til å ta gode valg. Lovendringene innebærer også tydelige definisjoner på tvers av lover.
Benytter ikke handlingsrommet
I høringsnotatet har regjeringen lagt seg på EUs minimumsregler når det gjelder reklamasjonsfrister. Her kan Norge velge å gjøre lokale tilpasninger. Etter Naturvernforbundets syn bør retten til reklamasjon utvides til tre år for alle varer og seks år for varer som er ment å være vesentlig lengre enn tre år. For produkter med forventet levetid over seks år, bør fristen for reklamasjon bør være knyttet til oppgitt forventet levetid for varen eller enkeltkomponenter ved normal bruk.
Fortsatt bruk av ordet garanti
Ett alternativ i høringsnotatet er å bytte ut begrepet rettslig garanti med selgers mangelsansvar etter forbrukerkjøpsloven, hovedelementene i mangelsansvaret og lovens reklamasjonsregler.
Garanti er et begrep som er godt kjent og har meningsinnhold for de fleste. Selgers mangelsansvar er et, for de aller fleste, et ukjent begrep uten meningsinnhold. Naturvernforbundet anbefaler derfor at begrepet rettslig garanti er med i definisjonen.
Forbrukerrettigheter må få konsekvenser
For forbrukere er det ikke nok å ha rettigheter. De må også kjenne til rettighetene for at de skal kunne kreve sin rett, eller kunne klage når rettighetene ikke overholdes.
Det hjelper ikke å ha rett om man ikke får hjelp til å håndheve retten. Vi mener forbrukers mulighet til å klage ved feil og mangler bør styrkes. Innføring av gebyr har hatt en stor effekt på antallet saker til Forbrukerklagenemda. Så lenge det er så store gebyrer på klage, er incentivet til å mekle svakt for den næringsdrivende. Erfaringen viser også at antall saker gikk kraftig ned etter at verdigrense og gebyr ble innført. Naturvernforbundet mener verdigrensen og gebyret er brudd på Århuskonvensjonen som Norge har sluttet seg til.
Informasjon om produkters reparerbarhet
- Naturvernforbundet støtter at bestemmelser om reparerbarhet inntas i norsk rett. Dette er vesentlig informasjon med potensiell stor betydning for å få til en mer sirkulær økonomi hvor produkter beholdes så lenge som mulig. Erfaringer fra Frankrike tyder på at publikum benytter informasjonen som grunnlag for kjøp. Samtidig er det viktig at kalkulasjonene bak scoren er offentlig, og at det innføres kontroll med opplysningene.
- Opplysninger om produkters reparerbarhet er en viktig forbrukerrettighet og bør være obligatorisk for alle produktkategorier på sikt.
- At det til nå bare er fastsatt reparasjonsscore for to produktgrupper, er en vesentlig svakhet. I påvente av internasjonale regelverk bør det lages norske kriterier, eventuelt i samarbeid med andre land som ønsker fortgang. Dette er mulig, ettersom andre land tok i bruk reparerbarhetsscore før EU-direktiv kom på plass. Møbler, leker, sportsutstyr og alle typer hvite/brunevarer er eksempler på kategorier som er aktuelle.
Utvider svartelista – praksis som alltid er ulovlig
Naturvernforbundet støtter at det finnes en liste over handelspraksis som alltid er forbudt. Det gir tydelighet og forutsigbarhet og gjør det lettere å klage på observert praksis. Listen gjør det umulig for markedsfører å rettferdiggjøre praksisen ved klager.
Naturvernforbundet støtter innføringen av alle de 12 nye punktene som foreslås. Vi forutsetter at det kommer på plass en formell liste over nasjonale merker som er forhåndsgodkjente.
Eksisterende svarteliste kan leses her
Les hele Naturvernforbundets høringssvar her