Paris-avtalen vedtatt

I dag ble Paris-avtalen vedtatt under klimatoppmøtet. Dette er den første klimaavtalen som omfatter hele verden. Natur & miljø har fulgt fremleggelsen og debatten frem til vedtaket klokken 19.26 lørdag kveld.

Denne saken oppdateres etter hvert som ting skjer i Paris.

20.05: Nå er det tid for jubeltaler. «Denne avtalen er et manifest for en bedre verden», sa Luxembourgs miljøminister Carole Dieschbourg på vegne av EU. Miljøkommissær Miguel Arias Canete kalte avtalen «et resultat av en utrolig kollektiv innsats».

19.33: Den reviderte teksten til Parisavtalen finner du her. Den er nå godkjent av alle verdens land, og verdens første universelle avtale for å takle klimaendringene.

19.26: Stor jubel i Paris! Paris-avtalen er godkjent av COP21!

19.25: Diskusjonen om ordet «shall» eller «should» i artikkel 4 av Parisavtalen, som har forsinket møtet lenge, ble forklart fra talerstolen som en skrivefeil. Ordet har endret seg fra «should» (ikke bindende) til «shall» (juridisk bindende), uten at dette har vært diskutert. Ny, rettet versjon av avtalen legges nå ut.

19.16: Og der er plenumsmøtet i gang! Følg det her!

19.02: …eller mindre forpliktende for industrialiserte land. Fortsatt ingen start på møtet i Paris.

18.45: Formuleringen som skaper utsettelsen skal dreie seg om innsatsen for å minske klimagassutslipp, som enkelte land ønsker skal gjøres mer forpliktende for utviklingsland.

18.30: Plenumsmøtet har ennå ikke startet. Sveriges miljøminister Åsa Romson bekrefter på Twitter at det fortsatt pågår samtaler om en del formuleringer.

17.52: Bilde fra plenumssalen akkurat nå, med Al Gore på første benk.

(Foto: Faksimile fra FNs webcast)

17.45: Plenumsmøtet starter med stor applaus. Følg møtet her!

17.41: USAs utenriksminister John Kerry er i plenumsssalen, smiler og shaker hands. Ville han ha gjort det hvis USA ville velte Parisavtalen?

17.35: Den profilerte, britiske kommentarjournalisten George Monbiot fra The Guardian beskriver Parisavtalen slik:
– Sammenlignet med hva den kunne ha blitt, er den et mirakel. Men sammenlignet med hva den skulle ha vært, er den en katastrofe.
Han mener utfallet av avtalen vil være et klimasammenbrudd som er farlig for alle, og dødelig for noen, og kritiserer ambisjonsnivået i harde ordelag.

17.30: Delegatene er på vei inn i plenumssalen, samtidig som det ryktes at plenumsmøtet er utsatt ennå mer. Rykter i Paris sier at det er USA som har problemer med den juridiske statusen på enkelte punkter i Parisavtalen, men dette er ikke bekreftet. Samtidig øker stadig listen over land som sier ja til avtalen. Blant annet er Saudi-Arabia med på listen nå.

16.58: Flere og flere land annonserer at de vil støtte Parisavtalen. Kina, India, alliansen av små øystater, EU og Norge er blant disse. Men utsettelsen tyder på at en eller annen stor aktør har innvendinger. Vil disse bli løst før plenumsmøtet skal starte 17.30?

16.06: Miljøjournalist Lisa Friedman har møtt Indias miljøminister Prakash Javadekar, som kaller avtaleteksten god, og mener folk får en rettferdig klimaavtale gjennom forslaget.

15.37: Plenumsmøtet under klimatoppmøtet er utsatt til klokken 17.30.
– Det er fortsatt reelle politiske kamper på gang, spesielt når det gjelder differensiering mellom fattige og rike land, sier Asad Rehman, klimatalsmann for Friends of the Earth.

Asad Rehman, klimatalsmann for Friends of the Earth. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

15.19: Naturvernforbundet mener inkluderingen av 1,5-gradersmålet i avtalen må få konsekvenser for norsk oljeutvinning.
– For Norge betyr dette at vi må skjerpe klimapolitikken betydelig og jobbe for å kvitte oss med utslipp fra fossil energi innen 2030. Et første skritt på denne veien er å stanse regjeringens planer om å slippe oljeindustrien inn i Arktis, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

15.14: De fleste miljøorganisasjoner er betinget fornøyd med avtaleutkastet i Paris, tatt i betraktning hva som er mulig å få vedtatt. Greenpeace sier at hjulene i klimadiplomatiet snurrer seint, men at de har snurret i Paris. May Boeve, generalsekretær i 350.org, er sterkere:
– Dette markerer enden på fossil energis tidsalder, sier hun.

13.43: Det nye avtaleforslaget i Paris er offentliggjort, og kan leses her.

13.12: Det foregår et intenst klimadiplomati i korridorene på klimatoppmøtet. Nå er det lunsjpause, og alle venter på avtaleteksten som skal komme 13.30. Men møtevirksomheten er høy. India (som nevnes som ett av landene som kan tenkes å blokkere en avtale) og Marshalløyene (som leder høyambisjonskoalisjonen der Norge er med, sammen med USA, EU og en rekke u-land) har kontorer vegg i vegg med hverandre. Representanter for andre lands delegasjoner flyr inn og ut av begge kontorene, og virker svært presset.
– Vi er på en knivsegg her nå. Nei, vi er på cirka seksten knivsegger. Samtidig, sa en representant for Marshalløyene til Natur & miljø.

Innenfor disse dørene pågår det heftig klimadiplomati i lunsjpausen på klimatoppmøtet. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

12.27: – Frankrike kaller på dere til å godta verdens første universelle avtale om klimaendringer, sier president Hollande, og øker presset mot eventuelle utbrytere. Nå er lista lagt svært høyt for å blokkere en avtale ved COP21 i Paris. Teksten blir ikke lagt fram før cirka 13.30. Møtet heves for lunsj, og begynner igjen 15.45.

12.17: Både Fabius og Ki-Moon holder taler som legger stort press på eventuelle land som ikke er klare til å akseptere avtalen (som ennå ikke er lagt frem). Nå taler president Hollande. Følg møtet her!

12.11: Fabius holdt en feiende festtale om hvor viktig avtalen er, og siterte til og med Nelson Mandela. Nå blir teksten offentliggjort, så vil timene fremover vise om alle land er klare for å godta avtalen. Nå skal Ban Ki-Moon tale.

12.01: Et mål om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader er med i avtalen, sier Fabius. Ting tyder også på at landenes klimamål skal oppdateres hvert 5. år. Avtaleteksten er ennå ikke offentliggjort, og det er fortsatt usikkert om alle land vil godta den.

11.58: Mens plenumsmøtet på klimatoppmøtet er i gang, samles tusenvis av demonstranter ved Triumfbuen i Paris for å markere støtte til en sterk og rettferdig klimaavtale.

(Foto fra 350.org)

11.52: Plenumsmøtet er i gang. FNs generalsekretær Ban Ki-Moon, president Francois Hollande og forhandlingsleder Laurent Fabius er på podiet. Det er fortsatt ikke publisert noen ny avtaletekst.

11.35: Spenningen er stor før det avgjørende møtet under FNs klimatoppmøte i Paris. Forhandlingsleder Laurent Fabius skal legge frem det endelige forslaget til avtale. Vil det bli godtatt av alle land? Følg møtet direkte her.

09.45: Ifølge The Guardian ble forhandlerne enige om en tekst klokken 6.45 i morges. Frankrikes president Francois Hollande skal være med på presentasjonen av teksten klokken 11.30.

09.41: Teksten til den nye klimaavtalen, som forhandlerne har arbeidet med gjennom natten, vil bli presentert klokken 11.30. Samtidig åpner plenumsmøtet, der teksten skal diskuteres. Forhandlingsleder Laurent Fabius har sagt at denne teksten er en «take it or leave it»: han ønsker ingen flere detaljdiskusjoner nå. Ingen land har så langt sagt at de vil forkaste teksten.
Plenumsmøtet kan følges på nett-tv fra FN her.