Raftoprisvinneren: – Menneskerettighetene er truet av klimaendringer

– Menneskerettighetene er truet av klimaendringene, sa Raftoprisvinner Nmimmo Bassey til en fullsatt sal på Raftokonferansen i Bergen i dag.

Søndag mottar Bassey prisen for sitt arbeid for miljø og rettferdighet gjennom organisasjonen ERA i Nigeria. I mange år har Bassey vært en av Naturvernforbundets partnere i det internasjonale arbeidet. Under et seminar på Raftokonferansen kom Bassey med tydelig budskap mot klimakvoter og norsk oljeutvinning.

– Klimakvoter opprører meg. Å kjøpe CO2-kvoter er som å forsøke betale for syndene dine, det går bare ikke. Det er også helt absurd å betale utviklingsland for ikke å hugge en fornybar ressurs, skog, for at Norge skal kunne pumpe opp mer av en ikke fornybar ressurs, olje. Dette løser ingenting, sa Bassey.

Han mener at Norge må kutte sine egne utslipp her hjemme og at det må skje raskt. Bassey talte også sterkt mot oljeboring i Lofoten og mente at Statoil må trekke seg ut av alle oljesandprosjekter.

Dagliog leder Nils Tore Skogland i Naturvernforbundet i Hordaland sa at han tror mange av medlemmene i den norske regjeringen forstår hva som bør gjøres, men at oljeinteressene er for sterke.

– Den norske regjeringen består av en rekke folk som forstår hva bærekraftig utvikling handler om, men styres av karboncowboyer som Ola Borten Moe og Statoil. Fra et rent økonomisk perspektiv er det utrolig risikabelt å kun satse på fossil energi, når man vet at 75 prosent av de allerede kartlagte globale fossile ressursene aldri kan utnyttes hvis skal man unngå en global temperaturøkning høyere enn to grader, sa Skogland.

Etter seminaret inviterte Raftostiftelsen til en rundebordskonferanse om hvordan Basseys arbeid i Nigeria, Norge og internasjonalt kan styrkes og støttes opp om. Deltakere var blant andre: Amnesty Interntional, Universitetet i Bergen, Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet (Friends of The Earth Norway), Chr Michelsens institutt (CMI) og Klimastiftelsen.