Krever åpenhet om havvind-søknader

Flere natur- og miljøorganisasjoner reagerer kraftig på Regjeringens forslag om økt hemmelighold rundt prosessene knyttet til havvindutbygging. Innsyn er avgjørende for tillit og dialog, mener organisasjonene.

havvindGetty Images/iStockphoto

Regjeringen har foreslått unntak fra innsyn i søknader for vindkraft til havs. De begrunner dette med at søknadene vil inneholde konkurransesensitiv informasjon, som det vil være arbeidskrevende å skille ut. Flere toneangivende miljøorganisasjoner reagerer sterkt, og sender nå en svært kritisk høringsuttalelse til Olje- og energidepartementet.

– Medvirkning og innsyn er helt avgjørende for tilliten til denne prosessen. Vi reagerer på at departementet sier det er «urimelig arbeidskrevende» å skille ut konkurransesensitiv informasjon. Det er jo jobben deres å lage et godt system. Da kan man ikke utelukke hele offentligheten, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Staten bør spille med åpne kort

Naturvernforbundet, BirdLife Norge, Sabima, Norges Jeger- og Fiskerforbund, WWF Verdens naturfond, Greenpeace og Norsk Friluftsliv står bak uttalelsen, der det påpekes at innsynsretten er viktig i et demokratisk samfunn. «Staten bør spille med åpne kort og sikre transparente prosesser i utvelgelsen av selskaper som skal bygge havvindanlegg», skriver organisasjonene.

Forslaget innebærer at offentligheten ikke får innsyn i søknader om prekvalifisering og tildeling av prosjektområder inntil tildelingen er gjort. Dette svekker muligheten for kontroll med at de natur- og miljømessig beste løsningene velges, og øker sjansen for konflikter med natur- og miljøinteresser senere i prosessen.

– Åpenhet er avgjørende for å kunne ha en konstruktiv dialog som kan bidra til å ivareta naturen, forbedre prosjekter og redusere konflikt. Dette er særlig viktig på områder som havvind, der teknologien, kunnskapen og naturløsningene er under stadig utvikling, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

– De norske havområdene som er aktuelle for vindkraftutbygging er sterkt presset fra før. Det er derfor helt nødvendig med full innsikt i alle aspekter ved søknader og utbygginger for å kunne velge faglig gode, naturpositive løsninger, sier generalsekretær i Sabima, Christian Steel.

– Det er snakk om mange titalls milliarder i statsstøtte. Vi trenger åpenhet rundt hva dette faktisk går til, sier Gulowsen.