Sykle!

Begynner du å sykle er det bra for helsa og miljøet. Her får du tips til å komme i gang med pedaltråkkingen.

Sykling er bra for helsa, miljøet og samfunnet. Ifølge en beregning fra Transportøkonomisk institutt sparer samfunnet nesten 30 000 kroner årlig for hver person som parkerer bilen og begynner å sykle til jobben. I 2013 var sykkelens andel av de daglige reiser 5 prosent. På drøyt 20 år har kjørelengden med bil økt med 46 prosent på daglige reise.

Skaff deg en sykkel

Skal du ha barnesete, må du ha bagasjebrett. Skal du sykle med skjørt, er det lurt med en såkalt «damesykkel». Skal du sykle på asfalt til og fra jobb eller på skogsvei og landeveier? Landeveissykkel, terrengsykkel og hybridsykkel, er de syklene det selges mest av i Norge. Det finnes uante muligheter med transportsykler, el-sykler og ikke minst sparkesykler. Finn den som passer for ditt bruk.

Sykle på vinteren

Med piggdekk, lue og vanter kan du enkelt sykle på vinteren. Vi har godt av litt trim på vinteren også, og på holka vil du føle deg tryggere på sykkel enn til fots. Se også: Tips om vintersykling, Syklistenes landsforbund

Vurder el-sykkel

Hvis lang vei, bratte bakker og ulempen med å komme svett på jobb hindrer deg i å bruke sykkelen, kan en sykkel med elektrisk hjelpemotor være løsningen for deg. Da velger du selv hvor mye krefter du vil legge i turen. Se også: Salget av elsykler eksploderer (SLF). Les mer på prøvekjøre el-sykkel.

Skaff deg en sykkeltilhenger

Sykkelen kan erstatte bilen, selv om du skal gjøre relativt store innkjøp. I en sykkeltilhenger kan både barna og matvarene få plass. Sykkelvesker og –kurver hjelper også på lastekapasiteten. Sykkeltilhenger får du i de fleste sykkel- og sportsbutikker. Se også bloggen Transportsykkel.no.

Bruk bysykkelen!

Har du ikke sykkel? Noen byer har bysykler som du kan bruke mot en symbolsk årlig kostnad. Når du kommer til en ny by er det vel verdt å undersøke om byen har en bysykkelordning.

Hold sykkelen ved like

En sykkel trenger alltid litt vedlikehold  både for sikkerheten og for å få den til å vare lenge. Mye av dette kan du gjøre selv. Se for eksempel 10 enkle sykkelmekketips (ut.no).

Hvis du ikke har tid eller lyst til å bli skitten på fingrene, bør du få et sykkelverksted til å ta en årlig sjekk av sykkelen. Mange sykkelbutikker har eget verksted.

Utstyr

Selv om vegtrafikkloven ikke håndheves like nøye som for bilister, stilles det likevel en del krav til sykkelen din: To bremser som virker uavhengig av hverandre, refleks på pedaler og hjul, ringeklokke og lykter foran og bak – hvis du skal sykle i mørket. I tillegg bør du bruke hjelm. En annen ting du bør huske på, er en god lås, spesielt i byene.

Prøv sykkelferie

Sjekk disse lenkene: Sykkelferie i Norge, North Sea Cycle Route og lenkesamlingen til Syklistenes Landsforening.