Til kamp for skogens ro, mot skuter-råkjør

Naturvernforbundet går hardt ut mot regjeringens dramatiske forslag om å la alle kommuner som ønsker det få lov til å tillate snøskuterkjøring for fornøyelsens skyld, og støtter Turistforeningens kampanje for en stille natur.

Motorferdsel i utmark har i mange år vært en kampsak for Naturvernforbundet, og vi er kristiske også til den forrige regjeringens forslag om å ha et forsøksordning i 40 kommuner.

– Naturvernforbundet jobber over hele landet mot skuterkjøring, og mener at naturen ikke skal være en motorisert lekepark, sier leder Lars Haltbrekken.

Les hva du kan gjøre her.

Inn med snøskutere, ut med kontroll

Regjeringen har kuttet på posten til kontroll av motorferdsel i utmark på neste års statsbudsjett. Samtidig åpner de for at 73 400 registrerte snøskuterne kan drive med  lystkjøring i over hundre kommuner. En andel av disse vil til en hver tid drive villkjøring utenfor tillatte løyper, og det totale omfanget av ulovlig kjøring vil øke. Med mindre kontroll vokser problemet ytterligere.

Vil du være med i arbeidet for en stille natur, meld deg inn i dag

– Når forbudet mot lystkjøring oppheves og kontrollen svekkes går det ut over vanlig friluftsliv, og det vil ramme et sårbart naturmangfold som vinterstid  går på sparebluss, presiserer Haltbrekken.

Han mener at  å kutte i overvåkingen allerede i den innledende fasen når kulturen skal «sette seg»,  er en uforståelig prioritering.

– Nå må vi krysse fingrene for at et flertall på Stortinget vil ta det ansvaret regjeringen fraskriver seg ved tvert imot å øke midlene til slik overvåking, sier Haltbrekken.