Tips, spørsmål og svar

Lurer du på noe om Den store klesbyttedagen?

Her har vi samlet våre beste tips til hvordan du som ønsker å være arrangør kan planlegge og gjennomføre et klesbyttearrangement under Den store klesbyttedagen. Listen er ment som inspirasjon og en hjelpende mal. Det er mange måter å arrangere et klesbyttemarked/-fest på og det er opp til deg hvordan du vil gjennomføre ditt arrangement. Malen tar utgangspunkt i at det skal arrangeres et større offentlig arrangement, men tipsene kan lett nedskaleres slik at de passer mindre arrangementer. Det fantastiske er at man, uavhengig av størrelse på arrangementet, kan lage et godt klesbyttemarked helt uten penger! Klikk her for å laste ned tipslisten (PDF).

Vanlige spørsmål og svar

Hvorfor skal jeg registrere arrangementet mitt hvis det skal være et privat arrangement?
Når du registrerer deg som arrangør blir du en del av statistikken fra Den store klesbyttedagen. Da kan vi lage deltagerstatistikk, hvor vi sier hva miljøgevinsten vil være dersom man bytter plagg framfor å kjøpe nye. For å få best mulig tall for ber vi derfor alle arrangører om å gi tilbakemelding til oss om antall deltagere og antall plagg som ble byttet.

Hvem kan melde seg som arrangør?
Alle som planlegger å arrangere et klesbyttemarked eller klesbyttetreff, nærliggende årets nasjonale kampanjedato, er velkomne til å registrere seg som arrangør. Vi oppfordrer arrangører av både private og offentlige klesbyttearrangementer til å melde seg på slik at tallene fra klesbyttedagen viser omfanget av aktiviteten.

Når er materiellet (plakater, klesbyttelapper mm.) klart?
Materiellet vil være klart til utsending i midten av mars. Alle påmeldte arrangører vil få nærmere beskjed via mail.

Kan jeg selge det som eventuelt blir igjen av klær?
Vi oppfordrer alle som er med på den store klesbyttedagen til å gi overskuddsklærne til nærmeste loppemarked (sjekk for eksempel loppiser.no eller loppemarked.info), Fretex, UFF, tekstilinnsamling i regi av idrettsforeninger eller lignende. Fretex og UFF har tekstiltårn stående over hele landet, i tillegg har de mottakssteder for større mengder tekstiler.

Hvorfor kan vi levere inn maks 7 plagg hver?
Erfaringer fra Sveriges store klesbyttedag tilsier at 7 plagg er et fint tall for klesbyttemarkeder. Det er høyt nok til at man i de fleste tilfeller vil få rikelig med klær å velge i, og lavt nok til at man sikrer at klærne som faktisk blir levert inn er rene og i god stand. På den måten sikrer vi at klærne har god kvalitet, og at det du faktisk tar med deg hjem kommer til å bli brukt. I tillegg ønsker vi ikke at Den store klesbyttedagen skal konkurrere med vårens mange loppemarkeder.

Må jeg være medlem av Naturvernforbundet for å bli med som arrangør?
Nei, du trenger ikke være medlem – Den store klesbyttedagen er for alle. Men hvis du er interessert i å melde deg inn kan du gjøre det her. Naturvernforbundet har rundt 100 fylkeslag og lokallag rundt om i landet, og flere av lokallagene vil arrangere klesbyttemarkeder under Den store klesbyttedagen.  Som medlem vil du få info og invitasjoner til andre arrangementer og kampanjer som skjer, samt ha mulighet til å påvirke hva vi jobber med.