Trafikkveksten må stanses

For å minske miljøproblemene i transportsektoren må trafikkveksten stanses. Flere biler krever at mer matjord og naturområder legges under asfalt. Flere kjøretøy skaper mer støy og krever mer energi, som igjen genererer klimagassutslipp og helseskadelig luftforurensing.

TransportMagne Hamar
Magne Hamar

Klimakurs skisserte elbilsatsing kan resultere i at 5 prosent av personbiltrafikken blir elektrisk i 2020. Klimagevinsten av dette vil utliknes dersom det opprettes bare én daglig flyavgang tur-retur på hver av rutene Oslo–New York og Oslo–Bangkok med moderne fly (bakgrunn).

Det må bygges færre motorveger og flyplasser og mer jernbane og annen kollektivtransport. I tillegg må det tilrettelegges bedre for gange og sykling. Utbygging i pose og sekk er ingen miljøløsning. Det trengs klare prioriteringer.

Tiltak som demper transportbehovet, vil ha store vinn-vinn-effekter for lokale, regionale og globale miljøproblemer.

Til tross for stadig ny teknologi har energiforbruket og klimagassutslippene vokst sterk. Vegtrafikkens klimagassutslipp har økt med nesten 30 prosent de siste tjue årene. Norske flyselskap slapp i 2011 ut 131 prosent mer klimagasser enn i 1990.

Selv om ny teknologi ofte kan kutte utslippene er det fortsatt en stor fare for at trafikkveksten vil utlikne store deler av gevinstene.

For å skaffe nok midler til kraftig økt jernbanesatsing, og samtidig dempe bil- og flytrafikken, bør penger fra bomstasjoner langs motorvegene brukes til å bygge ut jernbanen på samme strekning. I tillegg må det innføres en ny klimaavgift på flytrafikken, som også bidrar med penger til økt jernbaneutbygging.

Les mer: