Ut på tur!

En tur i fri luft og urørt natur gjør godt for kropp og sjel. Her finner du gode ideer til turaktiviteter alene – eller med familie og venner.

Det er med lykka som med de ville dyr i skogen: Den blir tillitsfull og nærmer
seg leirplassen din når du ikke lenger jager etter den.  – Hans Børli

Legg en tur til nærmeste utsiktspunkt

Utsiktspunktet kan være et konkret mål på turen, et sted for å ta en pause og et sted å nyte synet av omgivelsene. Det trenger heller ikke å være så langt av gårde. Turistforeningens nettjeneste Ut.no gir deg oversikt over mulighetene der du er.

Tenn et bål

Bål gir stemning for dype samtaler og morsomme fortellinger. Her er det også muligheter for enkel matlaging: Pinnebrød, marshmellows, stekte bananer, for eksempel. OBS! Det er bålforbud i skog mellom 15. april til 15. september. Slik lager du bål.

Overnatte ute?

Ta med teltet – ut i hagen, i hundremeterskogen eller enda lenger hjemmefra. Det kan være spennende å sovne til lyden av vind i trærne, bølgeskvulp og dyrelyder og stå opp til utendørs frokost dagen etter. Er det fint vær kan du kanskje til og med la teltet bli liggende i sekken og sove under stjernene?

Ta sykkelen fatt

Du kommer deg langt av gårde med sykkelen som fremkomstmiddel. En rolig tur langs fjorden mens du prater med en venn eller tøffe utfordringer – en tur med sykkel kan være begge deler. Ta sykkelen med ut i skogen, på stier og veier. Syklistenes landsforening gir deg tips til korte og lange turer i Norge og verden. Les flere tips om sykling.

Lag en fuglekasse

Flere fugler kan finne seg en bolig hvis vi hjelper dem med husbyggingen. Her kan du lære hvordan.

Press blomster

Ta vare på litt av sommergleden! De pressede blomstene kan du ta fram utpå vinteren og lage vakre kort og bilder, eller kanskje du vil lage din egen artsamling? Lær hvordan du presser blomster.

Lag humlekasser

Humler og bier pollinerer trær og planter som gir oss frukt og bær. Men over hele verden er pollinerende insekter i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla. Se Atle Mjeldes oppskrift for å lage humlekasser. Slik lar du humla suse.

Høst av naturen

Sank skogsbær til dessert! Skogen renner over med saftige bær om sommeren og høsten. Blåbær, bringebær, tyttebær og multer. Høsten er også soppsesong. Lær deg noe arter som er trygge og husk: Spis aldri sopp du ikke er 100% sikker på! Lær mer om sanking og tilbereding av sopp på Sopp- og nyttevekstforbundet og Matportalen.no (Mattilsynet).

Fiske litt, kanskje?

Ingenting smaker bedre enn fersk selvfanget fisk. Stekt i smør over bålet, mm… Har du ikke fisket noe særlig før, kan Norges jeger- og fiskerforbund hjelpe deg på vei. Les mer om hva du kan spise fra naturen.

Gjenkjenn fuglesangen!

Du imponerer med å identifisere fuglearter på sangen. Fuglesangen blir enda finere når du vet hvem som underholder. Det er ikke så vanskelig. Her får du sangene til de vanligste fuglene.

Utforsk småkrypene – en hit blant barna

Ta en titt på alle de små, spennende krypene ute. Hva med å følge med på alt som skjer på og ved en maurtue? Se på det yrende livet ved blomstene, på hva som skjuler seg under store steiner, i jord- eller vannskorpa. Du kan også lage en småkrypfelle. Les mer om småkryp og småkrypfeller på Miljolære.no.

Lag skattejakt for ungene

I noen faser er det kanskje ikke så lett å få med seg ungene ut på tur? Gjemmer du en skatt og lar barna være detektiver, vil det bli mye enklere. Turistforeningen har flere tips til turer med barn.

Lag en foringsplass for fugler

Ved å mate fuglene gjennom vinteren hjelper du dem til å overleve, samtidig som du får hyggelig besøk i hagen eller vinduskarmen. Visste du at du kan lage meiseboller selv, og at fuglene sannsynligvis liker disse enda bedre enn de du kjøper i butikken? Her finner du oppskrift på figurmeiseboller! Les mer om hvorfor det er viktig å mate småfuglene i vinterkulda.