Vei og park

Vei og parkvesenet i en kommune har «folk på bakken», her finnes detaljkunnskap om hvor og hvordan forsøpling oppstår i det offentlige rom. En god kartlegging av forsøplingskilder kan være effektivt for å iverksette treffsikre tiltak. Gate-team som rydder har vært en suksess for flere kommuner. Hyppig gaterengjøring forhindrer spredning av mikroplast og gatesøppel. Dårlig…

Søppel i parken

Under kan du se gode tiltak relatert til vei og parkavdelingen fra de forskjellige handlingsplanene:

• Alle oppfeide masser fra veier som kan inneholde plast og miljøgifter skal leveres til godkjent deponi.
  • Økt innsats med vask og feiing av veier.
  • Følge opp kommunens egne kildesorteringsrutiner.
  • Ha Gateruskenteam med frivillige e.l. som rydder i samarbeid med vei- og parkavdeling.
  • Ha deponiløsninger for skitten og forsøplet snø, for å hindre spredning av mikroplast og søppel fra kommunal snøbrøyting.
  • Ytterliggere kartlegging av kilder til forsøpling.

Skrytelista:

Kristiansand kommune har deltatt i et pilotprosjekt sammen med Hold Norge Rent og Statistisk Sentralbyrå for å kartlegge forsøpling.

Oslo kommune har tatt tak i problemet med forurenset snø

For deg som vil lese litt mer:

Her kan du lese rapport fra pilotundersøkelsen for å kartlegge forsøpling i Kristiansand kommune.

Naturvernforbundets fagrådgiver Per-Erik Schulze mener dumping av snø er svært problematisk.

Hva er egentlig lov når det kommer til dumping og deponering av snø? Fylkesmannen i Nordland har en god oversikt over relevante lovbestemmelser.