Vellykket ulvetreff

Kulden stoppet ikke ulvevenner fra å samles til sosialt treff med faglig påfyll i ulvens rike i Rømskog.

Ulvetur Rømskog

Naturvernere og ulvevenner fra fjern og nær samlet seg ved Langvann i Rømskog for å lære mer om og oppleve ulvens rike. Til tross for at gradestokken viste 28 kalde, varmet engasjementet for den kritisk truede ulven. Siden jakten startet 1. januar, er flere skutt i nettopp dette området. Rømskog og Fjorsnhöyden er grenserevirer delt med Sverige, og ligger i tidligere Viken kommune på norsk side. Her er det blitt satt en kvote på 6 ulver i Fjornshöjden og 2 ulver i Rømskog-reviret, som kan endres hvis det viser seg å være flere ulv i revirene.

tre menn på ulveturLise Eide
Helge Braathen (til venstre) og Kristian Østbye guidet Truls Gulowsen og de andre fremmøtte på ulvetur i Rømskog-reviret.

– Det er hyggelig å se at vi er mange som ønsker ulv i Norge og ser verdien av å ta vare på denne kritisk truede arten. Det er ingen tvil om at det er plass til mye mer ulv, og at regjeringens kunnskapsløse nedskyting – til og med inne ulvesona – er uakseptabel. Vi gjør så godt vi kan for å påvirke politikere og beslutningstagere til å stoppe dette, men det er ingen tvil om at det gir en ekstra dimensjon å oppleve naturen i ulvesona og se hvordan jakten foregår, sier Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen.

Truls Gulowsen holder Ulvespor
Truls Gulowsen fikk se et avtrykk av ulvepote på ulveturen i Rømskog.

Ulvekyndige Helge Braathen og Kristian Østbye har fulgt ulvejakten fra starten av, og delte av sin erfaring og kunnskap med de fremmøtte på turen. De kan fortelle om jakt ulik all annen, som foregår med inngjerdinger og flaggliner som stresser ulven.

– Det er viktig å dele kunnskap også om dette. Vi håper at jo flere som forstår jo enklere blir det å endre på denne praksisen, sier Gulowsen.

Han synes det motiverer å oppleve natur- og miljøkamp sammen med andre, så slike turer blir det garantert flere av.

Getty Images/iStockphoto

Vil du bidra til å verne ulv?

Vi trenger flere i arbeidet for å redde våre viktige rovdyr. Som medlem kan du både påvirke og støtte saken.