Vi bytter mobiltelefoner hyppig

Selv om nordmenn nå beholder telefonene våre et halvt år lenger enn for noen år siden, byttes de fremdeles lenge før teknisk levetid er over

Getty Images/iStockphoto
Getty Images/iStockphoto

En ny undersøkelse utført av The European Environment Agency viser at den gjennomsnittlige europeiske husholdning kjøper ny mobiltelefon hvert 2,5 år. Teknisk levetid på telefonene beregnes å være 4 år. I Norge bytter vi nå telefoner litt sjeldnere enn for få år siden, noe som er bra for både natur og klima. Vi har likevel et stykke igjen før vi utnytter den tekniske levetiden fullt ut. Reparasjoner oppfattes som dyre og det er mangel på en del reservedeler. Det kan være en del av årsaken, men vi bytter også ut fullt brukbare telefoner.

I 2020 beholdt nordmenn mobiltelefonene i gjennomsnitt 2,7 år (32,5 måneder). I 2023 beholdt vi telefonene et halvt år lenger – i gjennomsnitt 3,2 år (38,5 måneder).

Å beholde tingene våre lenger før vi bytter dem ut kan ha stor effekt på miljø og klima. Smarttelefoner inneholder en rekke sjeldne mineraler. Mange av disse utvinnes i gruver med store miljø og klimakonsekvenser. Selv om det er små mengder i hver telefon, har vi svært mange av dem. I en sirkulær økonomi må slike ressurser tas vare på.

Retten til reparasjon

I EU jobbes det med strengere regler som skal sikre forbrukere en mer reell rett til å få produkter reparert. Dette gjelder en hel rekke produkter, og inneholder krav om å opplyse forventet levetid med kjøp, merking av hvor reparerbar et produkt er, regler for tilgjengelighet på reservedeler og repararasjonsmanualer og utstyr for å reparere. For telefoner er regler mot at softwareoppdateringer skal blokkere fortsatt bruk av gamle telefoner, svært relevant.

Små tekniske forskjeller på «nye» modeller

Vi bytter telefoner før de teknisk sett er utdaterte eller slutter å virke til tross for at nye modeller skiller seg lite fra forrige modell. I praktisk bruke r forskjellene små for de aller fleste brukere, men modellene skiller seg likevel fra hverandre utseendemessig. Stor oppmerksomhet på de endringene som nye modeller tilbyr, gjør at vi lokkes til å kjøpe den nyeste modellen.

Noen tilbydere markedsførte «bytt inn telefonen, vi selger den videre brukt» som klima- og miljøvennlig. De kunne ikke dokumentere miljøeffektene og kunne derfor ikke lokke med god miljøsamvittighet.

Mindre markedsføring som direkte oppfordrer til å bytte telefon ofte. «Bytt så ofte du vil»- tilbud er avslørt som både kostbare og ekstra miljøbelastende. Det er heldigvis færre slike tilbud å se for telefoner nå.

Den økonomiske utviklingen med høye energipriser, høye renter og generell prisøkning, har gjort at andre innkjøp prioriteres foran nye telefoner.

Getty Images/iStockphoto
Reparasjoner oppfattes som dyre og det er mangel på en del reservedeler. Det kan være en del av årsaken, men vi bytter også ut fullt brukbare telefoner.

Gamle telefoner ligger i skuffer og skap

Mobiltelefoner og annen elektronikk inneholder sjeldne mineraler. Alle som selger elektronikk plikter å ta i mot kasserte produkter, men det viser seg at 61 prosent har mobiltelefoner liggende hjemme. NRK opplyser at det er fire hovedgrunner til at folk beholder telefonene:

  • Telefonene inneholder personlige data
  • Telefonene har sentimental verdi
  • Eieren ønsker å ha en telefon i reserve
  • Eieren vet ikke hvor og hvordan de skal leveres til gjenvinning.