Vigdøla reddet fra utbygging

Regjeringen sier nei til utbygging av vannkraft i Vigdøla i Sogn og Fjordane. Saken føyer seg inn i en lang rekke seire i vassdragskampen den siste tiden. – Vi er så glade for dette vedtaket. Dette er en stor seier for naturen og friluftslivet. Nå er enda en viktig elv reddet fra utbygging, sier Silje…

elv natur vann skog trær

Avslaget til kraftutbygging i Vigdøla ble oversendt til Statkraft 16. desember fra Olje- og energidepartementet. Avgjørelsen kommer til tross for at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) gikk inn for utbygging. «Etter en helhetsvurdering er departementet kommet til at fordelene ved tiltaket er mindre enn ulempene for allmenne og private interesser», står det i avslaget fra departementet.

– Her har departementet fattet et riktig vedtak. Utbyggingen ville forringet det lille som er igjen av urørt vassdragsnatur i Jostedalen, sier Ask Lundberg.

Naturvernforbundet har jobbet for å stanse kraftutbyggingen i en årrekke. Vigdøla er reddet gjennom et bredt samarbeid mellom Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane og Forum for natur og friluftsliv i Sogn og Fjordane, lokale krefter i Jostedalen og Naturvernforbundet sentralt. Naturvernforbundet har jobbet for å stanse kraftutbyggingen i en årrekke. Vigdøla har stått høyt oppe på lista over prioriterte saker.

Mye kraftutbygging i området
Vigdøla er en sideelv til Jostedøla innerst i Jostedalen i Sogn. På 1980-tallet ble det gjennomført en større kraftutbygging i området. Derfor er de nedre delene av Vigdøla en av få elver som fortsatt har deler av den opprinnelige elvenaturen intakt. Statkraft ville hente vann fra Vigdøla til et nytt kraftverk i fjellet og slippe det ned i Jostedøla sammen med vannet fra den gamle kraftstasjonen. Nå er det satt en stopper for disse planene.

Rik og variert natur
Vigdøla renner i et dalføre med stor variasjonsrikdom. Her er det både åpne partier og bratte dramatiske fjellformasjoner. Det er en stor ørretbestand i elva, hvor det finnes mange gode gyteplasser. Det er artsrike myrer i området, edelløvskog og høgstaudeeng med fire sjeldne mosearter. Norges nasjonalfugl fossekallen hekker i området, og det er spillplasser for orrfugl.

Mange elver reddet
Avslaget til bygging av vannkraftverk i Vigdøla kommer etter en rekke seire i vassdragskampen. De siste årene har følgende elver blitt spart for utbygging.

–  Vi vil spesielt takke Venstre for at de har stått på og sloss for de livsviktige elvene innad i Regjeringen. Dette er store seire som alle naturelskere kan glede seg over, sier Ask Lundberg.

Her er listen over vassdrag som er reddet:
▪ Vigdøla, Sogn og Fjordane. Avslag til kraftutbygging desember 2019.
▪ Garbergelva, Trøndelag. Avslag til kraftutbygging september 2019.
▪ Langedalselva, Sunnmøre, Møre og Romsdal. Avslag til kraftutbygging mars 2019.
▪ Øystesevassdraget, Hardanger, Hordaland. Vernet i mars 2019.
▪ Vinda, Valdres, Buskerud. Avslag til kraftutbygging november 2018.
▪ Opo, Hordaland. Avslag til kraftutbygging høsten 2018.
▪ Breimselva, Sogn og Fjordane. Avslag til kraftutbygging september 2018.
▪ Nundalselva, Sogn og Fjordane. Avslag til kraftutbygging august 2018.
▪ Eima, Buskerud. Avslag til kraftutbygging august 2018.
▪ Gjengedalsvassdraget, Sogn og Fjordane. Avslag til kraftutbygging mai 2018.
▪ Tovdalsvassdraget, Aust-Agder. Avslag til søknader om småkraft desember 2017.
▪ Hovda, Storelvdal, Hedmark. Avslag til kraftutbygging desember 2017.
▪ Skurvedalsåna, Rogaland. Avslag til kraftutbygging november 2017.