Vil ha raskere utbygging av dobbeltspor

Naturvernforbundet ønsker raskere utbygging av dobbeltspor til Halden, Lillehammer og Skien på bekostning av motorveier ved siden av jernbanen.

– Byggingen av dobbeltsporet jernbane på Østlandet må komme i stedet for nye motorveier og motorveiutvidelser ved siden av jernbanen. Da får vi reduserte utslipp. Sier vi ja takk til begge deler vil bilen igjen vinne over toget og utslippene vil øke, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet har lenge jobbet for å få på plass en kraftig togsatsing på Østlandet.
– Vi er derfor glade for at regjeringen nå kommer med en dato for når dobbeltsporet på Østlandet skal stå ferdig, men vi skulle gjerne sett en raskere utbygging. Utbyggingen er helt avgjørende for at folk skal kunne velge miljøvennlige reisemåter. Et godt togtilbud er viktig for folk og miljø, og derfor er dette en hjertesak for oss i Naturvernforbundet!

Godt kollektivtilbud framfor nye motorveier
I Dagens Næringsliv i dag spekuleres det i at fordelingen av veibevilgninger mellom by og distrikt vil bli endret i den kommende NTP-perioden. Ifølge avisen vil mer av pengene gå til veier rundt storbyene – på bekostning av veiutbygging i distriktene.

– Det er langt bedre for miljøet å bruke veipengene på å gjøre veiene i distriktene trafikksikre framfor å bygge motorveier i sentrale strøk hvor vi kan få et godt kollektivtilbud i stedet for nye motorveier, sier Haltbrekken.

Dobbeltsporet på Østlands-området handler om mer enn Østlandet. Utbyggingen er viktig for å bedre togtilbudet også mellom landsdelene for både gods og personer. Den siste biten av dobbeltsporet på Østfoldbanen og Lillehammer er viktig for godstrafikken mot hhv. Sverige/kontinentet og Midt- og Nord-Norge. Den ytre biten av dobbeltsporet på Vestfoldbanen er første steg mot å koble Vestfoldbanen til Sørlandet.