Webinar: From Russia with love?

Klimastua #4: Drap, overfall og fremmede agenter. Et innblikk i hverdagen til russiske miljøaktivister.

Siden Putin kom til makten på tidlig 2000-tallet har det politiske handlingsrommet til sivilsamfunnet i Russland blitt gradvis mindre. Lokalbefolkning og kritiske røster blir slått stadig hardere ned på med rettsforfølgelse, trakassering og vold. Likevel har vi det siste året sett et oppsving i miljøengasjement og protester. Stadig flere russere tar til gatene og hever stemmen sin mot ødeleggelser i nærmiljøet, farlig atomavfall og Russlands voksende søppelberg.

• Hva er det egentlig som skjer i Russland om dagen?
  • Hvordan er hverdagen til sivilsamfunn og miljøaktivister i Russland?
  • Og hvordan kan vi her hjemme i Norge bidra til å støtte våre naboer i kampen for menneskerettigheter, klima og miljø?

Velkommen til Naturvernforbundets webinar om Russland!

Arrangementet vil bli sendt live på Facebook herfra: https://www.facebook.com/events/579159439401873/

Dersom du ikke er på Facebook (eller ikke kan på tidspunktet det blir sendt) vil det også bli lagt ut i etterkant på Youtube slik at det likevel er mulig å få med seg arrangementet.

Program:

19.00: Velkommen v/Helga Lerkelund, fagrådgiver i Naturvernforbundet

19.05: Press mot miljøaktivister og økt konfliktnivå: Status for Russlands lov mot fremmede agenter og konsekvenser for miljøaktivister v/Kjersti Album, fagrådgiver i Naturvernforbundet

19.15: Human rights abuses, violence, and harassment: A day in the life of a Russian environmentalist with Vitaly Servetnik, Friends of the Earth Russia (Russian Socio-ecological union)

19.25: Ressursgruppe Russland: Har du lyst å jobbe frivillig med russisk miljøpolitikk eller lurer du på hvordan du kan bidra til å støtte miljøaktivister i Russland? Naturvernforbundet ønsker å etablere en egen ressursgruppe på Russland og trenger frivillige. Vil du være med på laget? Informasjon v/Olav Nicolay Larsson Aga

Klimastua er en webinarserie fra Naturvernforbundet om viktige temaer innenfor klimapolitikk. I denne episoden tar vi for oss situasjonen for klima- og miljøaktivister i Russland.