Få med flere på laget!
Sammen er vi sterkere! Ved å få med flere på laget sprer du kunnskap og engasjement for klimaet og naturen. Kanskje finner du en ny ressursperson til lokallaget?
Klima- og naturkrisen kan bare løses hvis vi står sammen. En av de viktigste tingene du kan gjøre for å gjøre noe med miljøproblemene å bli medlem i en miljøorganisasjon. Gjennom å organisere oss kan vi stille tydelig krav til politikere og beslutningstakere. Flere medlemmer gir også flere ressurspersoner som kan bidra i lokallaget. Derfor er det viktig å få med flere på laget!
Den viktigste grunnen til at de fleste ikke er medlem i Naturvernforbundet er at de aldri har blitt spurt. Har du en turinteressert kamerat, en bestemor som er ekspert på gode soppsteder, eller en niese som er en racer på bruktshopping? Her er en liste med gode argumenter du kan bruke for å overbevise dem til å bli medlem:
-
Vi ser det store bildet Klima- og naturkrisen er global. For å løse den ene krisen må vi også løse den andre. Derfor samarbeider vi med miljøorganisasjoner over hele verden og jobber både for å kutte utslipp og å beskytte natur.
-
Det nytter å organisere seg Vi er Norges eldste natur- og miljøorganisasjon og har mange seiere under beltet. Det gir oss verdifull erfaring og motivasjon i arbeidet for å ta vare på jorda vi lever på. Med flere på laget får vi større slagkraft i de politiske sakene våre.
-
Vi tar vare på naturen der vi bor Naturkrisen skyldes at vi bygger naturen ned bit for bit. Vi har omtrent 100 lokallag over hele landet som jobber for å ta vare på naturen i deres nærområder. Slik tar vi vare på den unike elvenaturen, matjord, myr og skoger.
-
Vi har medlemskap for alle Vi vil ha med alle på laget! Derfor har vi flere typer medlemskap, med muligheter for rabattert kontingent for de som har behov for det. Vi har også inkludert medlemskap i Miljøagentene for barn i familiemedlemskapet.
Man trenger ikke stå på en stand for å rekruttere flere. Har dere et arrangement som er åpent for alle kan dere legge inn en avhuking for «JA, jeg vil bli medlem i Naturvernforbundet» i påmeldingsskjemaet. Husk å henge opp plakater med QR-kode for innmelding i lokalet hvis det er innendørs.
Du kan også få med flere gjennom å tipse om medlemskap i samtaler om natur og klima. Kanskje det akkurat har vært et spennende leserinnlegg eller nyhetssak om natur i lokalavisa? Har en kollega akkurat testet ut en ny vegetaroppskrift på fredagstacoen? Gjennom små grep kan du lett spre informasjon om miljøproblemene. Har du lest ut siste utgave av Natur og Miljø? Legg det igjen til neste leser på legekontoret, lunsjrommet eller resepsjonen.
Praktisk om innmelding
Den letteste måten å melde seg inn er via nettsiden. Der kan man betale med en gang med Vipps eller kort.
Når vi samler inn navn må vi være sikre på at de vi registrer vet hvor de kan finne informasjon om personvern. Henvis til personvernerklæringen og be om signatur hvis du samler inn navn på fysiske ark.
Man kan også bli medlem ved å sende SMS med NATUR til 2002
Bestill ferdig trykket vervemateriell
Alle lokal- og fylkeslag i Naturvernforbundet kan få tilsendt vervemateriell gratis. Bruk dette skjemaet for å bestille trykket materiell sendt i posten fra det sentrale kontoret i Oslo.
Last ned og trykk materiell selv:
Hvordan få med flere?
Alle kan lage sin egen kampanje for å få med flere, både enkeltpersoner, lokallag og fylkeslag. Her er noen tips til hvordan du kan gå fram hvis du vil lage din egen lille kampanje for få få med nye medlemmer.
1. Bestem når kampanjen skal utføres
Ved å bestemme en avgrenset tidsperiode hvor dere skal ha et ekstra fokus på å få med flere blir det lettere å planlegge. Dere kan for eksempel bestemme dere for en måned hvor dere skal ha en verveaktivitet i uka. Ved å begrense tidsperioden blir det lettere å evaluere kampanjen når dere er ferdig og lære mer til neste gang. Det er også mer motiverende med et konkret og oppnåelig mål å jobbe mot. På slutten av kampanjen kan det være lurt å legge en plan for en aktivitet de nye medlemmene kan bli med på, slik at de kan bli bedre kjent med dere og hverandre. Har dere allerede planer om en tur, strandrydding, eller klesbyttedag kan en vervekampanje i forkant være en god måte å mobilisere på.
2. Bestem hvor du har lyst til å rekruttere
Er du på utkikk etter flere unge voksne? Eller kanskje du jobber med å ta vare på et populært turområde nært der du bor? Ved å tenke gjennom hvem du er ute etter å nå kan du gjøre det lettere å planlegge kampanjen din. Tenk gjennom hvilke møteplasser som finnes i ditt nærmiljø, hvem du møter der, og hvilke knagger det gir deg for å snakke om Naturvernforbundet. En klesbyttedag eller fiksekveld i barnehagen gir gode muligheter for å snakke om verdien av å ta vare på det vi har. En stand ved inngangen til et populært turområde kan være en fin ramme for samtaler om nærnaturen.
Lager du kampanjen alene kan du tenke på hvilke steder du er på i hverdagen som gir deg muligheten til å snakke om klima og miljø. Har dere vegetardag i kantina på jobben? Leser dere en bok om natur og klima i bokklubben? Har du noen faste venner som arver klærne til barna?
3. Fordel ansvar
Vi er gode på ulike ting. Noen er gode på å planlegge og organisere, noen er gode på argumentasjon, noen skriver gode leserinnlegg og noen kommer lett i snakk med fremmede. Fokuser på det som motiverer og skrell bort oppgaver som ingen vil gjøre. Kanskje kan en skrive et leserinnlegg i lokalavisa før dere skal ut og verve, som kan brukes som en knagg når dere prater med folk. Man trenger ikke være en stor gjeng for å ha en stand, 2-3 personer er nok til at man kan prate med flere samtidig, uten å virke avskrekkende for de som går forbi. Verving blir lettere når man har gjort det et par ganger så det kan være lurt å sørge for at alle i laget får litt erfaring. Har du laget kampanjen alene kan du ta med deg en venn, familien eller en kollega, så slipper du å stå alene.
3. Lag noen gode setninger om hvorfor man skal bli med
Å tenke gjennom hvilke argumenter du har og hvordan du kan framføre de på en overbevisende måte kan være en nyttig forberedelse. Du trenger ikke lage et helt manus, men et par setninger som gjør at du føler deg tryggere når du skal starte samtalen. Prøv å finne en konkret grunn til at den enkelte bør bli medlem. Hva støtter man hvis man blir medlem i ditt lokal- eller fylkeslag? Hva tror du kan engasjere flest av de du møter? Husk å fortelle hva vi kjemper for, ikke bare hva vi kjemper mot, det gjør det også lettere for den du spør å si ja. Istedenfor «Nei til større vei» kan du si «Ta vare på dette fantastiske turområdet for oss og for framtidige generasjoner».
4. Få tak i relevant materiell
Under kan du laste ned plakater og brosjyrer du kan printe selv. Du kan også bestille ferdig trykket materiell i posten, men husk å være ute i god tid, slik at du er sikker på det kommer fram i tide. Ved å være godt synlig med Naturvernforbundets logo bygger man tillit og gjør det lettere for de dere prater med å huske hvem de har møtt når de kommer hjem.
5. Sett i gang!
Det viktigste i en vellykket kampanje er å sette i gang! Når du er ute og skal prate med folk kan det være lurt å tenke gjennom følgende:
- Kroppsspråk: søk blikkontakt og smil. Pass på å ikke ha hendene i kryss eller se opptatt ut.
- Oppvarming: start med å si hei, kanskje dele ut noe eller bare forsøk å komme i prat med forbipasserende. Det blir lettere når du kommer i siget.
- Utadrettet: hvis dere står flere sammen kan det være lurt å unngå å prate for mye sammen. Det kan gi folk inntrykk av at de avbryter noe.
- Kort og intensivt: spør folk om de vil bli medlem tidlig i samtalen. Da får du tidlig avklart om det er verdt å bruke tid på å prate med dem eller ikke, og du slipper at de du prater med blir utålmodige. Det gir også en god ramme for å snakke om saksarbeidet ditt fordi du tilbyr en god løsning på problemstillingene du beskriver.
- Ta pauser: Det kan være slitsomt å verve, så det er viktig å huske å ta seg pauser. Har dere en aktivitet på standen kan dere veksle på hvem som skal stå og aktivt invitere folk inn og hvem som er mer i bakgrunnen for å hjelpe til.
6. Bli kjent med de nye medlemmene
Skap en arena hvor de nye medlemmene kan bli kjent med dere og med hverandre. Mange ønsker å være passive medlemmer, men vår siste medlemsundersøkelse viser at nesten en tredjedel gjerne kan bli mer aktive. Kanskje er det lenge siden sist lokallaget arrangerte en «bli kjent med Naturvernforbundet»-kveld? Har dere allerede planlagt granrydding eller fikseverksted? Det kan være lurt å ta kontakt med de nye medlemmene og invitere de direkte til arrangementet, spesielt hvis det er en aktivitet dere har planlagt fra før. Ved å presisere at det kommer mange nye blir det mindre skummelt å møte opp uten å kjenne noen fra før.
7. Evaluer
Hva fungerte godt? Hva fungerte ikke? Fikk du med mange nye på arrangementet? Tenk gjennom hva du gjorde de gangene du fikk vervet mange medlemmer og de gangene det ikke gikk så bra. Det er mange ting som kan påvirke resultatene, blant annet tid, sted og vær.