kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

43690575612_ef000c6534_k
Trosser den harde beskjeden fra det internasjonale energibyrået

Lyser ut 84 nye blokker til oljeleting

09.06.2021 | Sist oppdatert: 09.06.2021

Bare tre uker etter at Det internasjonale energibyrået (IEA) uttalte at det ikke er plass til nye olje- og gassfelt dersom verden skal nå klimamålet på 1,5 grads oppvarming, og bare én dag etter det ble kjent at Norge ikke har nådd klimamålet for 2020, velger regjeringen å lyse ut 84 nye lisenser til oljeboring, hvorav 70 er i Barentshavet, og 15 er innenfor den naturfaglige iskantsonen.

43690575612_ef000c6534_k
Oljebransjens beste venner:

- Vi trenger ikke mer olje og gass!

03.06.2021 | Sist oppdatert: 07.06.2021

Det internasjonale energibyrået (IEA), ble startet for å sikre en rekke land tilgang til nok olje. Nå sier dette byrået at vi ikke trenger mer olje og gass!

E2UZgxXWUAUWUmM
Miljøseier i retten

Shell dømt i rettssak i Nederland

26.05.2021 | Sist oppdatert: 26.05.2021

Oljeselskapet Shell har blitt dømt av en domstol i Nederland til å kutte sine CO2-utslipp med netto 45 prosent innen 2030 sammenlignet med 2019. Saken ble ledet av Naturvernforbundets søsterorganisasjon, Milieudefensie (Friends of the Earth Nederland), på vegne av over 17.000 nederlendere.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil(1)

LO og NHO ignorerer IEA og naturhensyn

26.05.2021 | Sist oppdatert: 26.05.2021

LO og NHO sin nye energi- og industriplattform er ikke planen som trengs for å kutte klimagassutslipp, ta vare på naturen og omstille Norge til trygge arbeidsplasser for framtida.