kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
360 ganger Norges årlige utslipp igjen på norsk sokkel

- Klimabomben fra norsk sokkel må ikke utløses

27.09.2019 | Sist oppdatert: 27.09.2019

Naturvernforbundets beregninger basert på Oljedirektoratets ressursregnskap viser at forbrenning av norsk olje og gass allerede har tilsvart over 330 år med norske nasjonale utslipp – og at det er over 360 ganger Norges årlige utslipp igjen i reservene på norsk sokkel.

Migrerende sædgås foto kn1 Istockphoto utsnitt

Vindkraft kan ødelegge viktige fugletrekk

25.09.2019 | Sist oppdatert: 20.01.2020

Midt i viktige fugletrekk i Sogn og Fjordane er det gitt tillatelse til fem store vindkraftverk. – Om alle disse vindkraftanleggene bygges, vil det ramme store deler av fugletrekket langs kysten av Sogn og Fjordane. Det kan få alvorlige konsekvenser for fuglebestander som allerede er i nedgang, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Mote oed

Krever umiddelbar stopp i Sørmarkfjellet

20.08.2019 | Sist oppdatert: 20.08.2019

Naturvernforbundet var i dag på møte med Olje- og energidepartementet, og krevde full stans i anleggsarbeidet på Sørmarkfjellet i Flatanger/Osen, der det skal bygges vindkraftverk.

Vindkraft Roan Trøndelag Foto Alette Sandvik

Krever gjennomgang av miljøfaglig grunnlag for vindkraftkonsesjoner

05.07.2019 | Sist oppdatert: 17.07.2019

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), Naturvernforbundet og DNT frykter at det er gitt konsesjoner for vindkraft der det miljøfaglige grunnlaget i ettertid viser seg å være svært mangelfullt. Organisasjonene ber om et møte med olje- og energiminister Kjell Børge Freiberg og klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Vindmøller

Rungende nei til vindkraft i Vest-Finnmarks natur

21.06.2019 | Sist oppdatert: 21.06.2019

Da Norges vassdrags- og energidirektorat kom til Finnmark for å informere om mulig utbygging av vindkraft i nord, ble de møtt av et rungende nei til vindkraftplanene i landsdelen.

IMG_2066

Kampen om Sørmarkfjellet

01.06.2019 | Sist oppdatert: 01.06.2019

Hestdalen, Sørmarkfjellet, Flatanger, Trøndelag. 23. april 2019. 7.30 på morgenen, kaffe på termosen, 20 aksjonister i skogbrynet. – Jeg tror det blir en rolig dag i dag, sier aksjonsgeneral Torbjørn Lindseth. Han skulle bare ha visst.