kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er selve grunnlaget for alt fra den norske velferdsstaten til store, internasjonale politiske konflikter. De er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket.

Energi uten klimakonsekvenser?
Forskning på og utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Men fortsatt er det langt igjen.

Fornybar energi er klimavennlig, men ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt.
Vindkraftutbygging skaper også inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.
Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft gir utslipp på linje med gasskraftverk. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!
Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Et av de viktigste tiltakene for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi også klimaet og miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte dette potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning
Norge er i dag et av de landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er en del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil mye av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre alternativer.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

IStock_000023561041Small

Oljefondet kjøper seg opp i atomvåpen og atomkraft

25.04.2013

27 år etter Tsjernobylulykken investerer Oljefondet milliarder i blant annet japansk og fransk atomkraft. Vi er snart verdens største investor i atomvåpenproduksjon. - Regjeringen må nå selge seg ut av atomindustrien og jobbe for en internasjonal avtale mot atomkraft og mot atomvåpen, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Woman in oil spill area, Warri, Nigeria dok res

Til Nigeria for å lære oljemotstand

14.03.2013

Naturvernforbundet tror tilhengere av oljefrie områder utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja har mye å lære fra lokalbefolkningens kamp mot olje i Nigeria. Nå ønsker de å etablere et vennskapssamarbeid.

Haltbrekken m fl i Lofoten

– Vi vet nok!

04.03.2013

En samlet miljøbevegelse står bak et krast innspill om virkningene av petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Bodø

Vardene brenner for ei oljefri framtid

23.02.2013

Lørdag 23. februar ble det tent varder over hele landet for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Her kan du se bålene og menneskene for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Lars Halbrekken bredde lofoten 2

Lover kamp mot oljeboring

30.01.2013

Naturvernforbundet lover kamp mot forslaget fra et flertall i Arbeiderpartiets programkomite om å sette i gang oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Fiskebåt på land v oljesøl

Må betale for oljeforurensning

30.01.2013

En nederlandsk domstol har i dag avgjort at Shell Nigeria er ansvarlig for oljeforurensning i Niger-Deltaet i Nigeria. Saken mot Shell ble brakt fram av fire nigerianske bønder i samarbeid med Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland.

Jan Mayen
Sju miljøvernorganisasjoner slår seg sammen om to høringsuttalelser:

– Krever oljefrie nordområder

16.01.2013

Norges fremste miljøorganisasjoner slår seg sammen for å sikre oljefritt Jan Mayen og sørøstlige deler Barentshavet. – Vi krever at Olje- og energidepartementet følger tilrådningene til statens egne miljøfaglige etater, nemlig å unngå miljø- og klimaskadelig petroleumsaktivitet i de sårbare nordområdene, sier Ina Bjørnrå i Natur og Ungdom på vegne av høringspartnerne.