kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er en stor del av grunnlaget for industrialisering, det moderne samfunnet og finansieringen av den norske velferdsstaten. Kontroll over energiressurser, og tilgang til energi, er også en pådriver for mange store, internasjonale politiske konflikter. Fossil energi er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energi uten klimakonsekvenser?

Utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Mange steder i verden er den fornybare energien den billigste og mest fleksible energien, som er enklest å bygge ut. Stadig forskning og utvikling gjør fornybar energi mer og mer konkurransedyktig.

Men: Selv om fornybar energi er klimavennlig, er den ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt. Vi må ha fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til natur, miljø og samfunn.

Vindkraftutbygging har blitt et stort konflikttema i Norge. Planene som nå foreligger gir store inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning

Norge er i dag ett av landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil den delen av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre former for oppvarming. Det gjør det enda mer nødvendig å bruke den energien vi har til rådighet på den mest effektive måten.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

2018_3_arvid
Uttalelse fra Naturvernforbundets sentralstyre:

Omfattende vindkraftutbygging ødelegger verdifull natur i Trøndelag

21.01.2019

Norges Naturvernforbund er svært urolig for konsekvensene av utbygginga av vindkraft som pågår og planlegges i Trøndelag. Områdene har verdifull og intakt natur som er lite berørt av inngrep, og som er levested for sårbare og utrydningstrua arter. Verdifull trøndersk natur er nå trua av omfattende vindkraftutbygging.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
83 blokker tildelt for oljeboring – ny rekord i antall utvinningstillatelser

– Fortsetter et rått oljekjør

15.01.2019

Regjeringen fortsetter det høye tempoet i oljepolitikken. I dag ble 83 blokker tildelt for oljeboring. Solbergregjeringen setter dermed ny oljerekord.

Goliat_FPSO Foto T3n60

Krever at oljeselskapene straffes hardere

15.01.2019

Riksrevisjonen refser Petroleumstilsynet for at disse ga samtykke til oljevirksomhet på Goliat-feltet uten at plattformen var sikkerhetsmessig forsvarlig. Dette kom fram i en rapport som ble offentliggjort i dag.

Vindkraft2

FN ber om stans i vindkraftprosjekt

12.12.2018

FNs komité for menneskerettigheter vil ta utbyggingen av vindkraftverket på Storheia på Fosen i Trøndelag opp til behandling. Nå ber de om stans i utbyggingen inntil de har fått behandlet saken.

Stort nytt oljefelt bygges ut

Johan Sverdrup-feltet er en klimabombe

27.08.2018

På oljemessen ONS ble det kjent at Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen inneholder mer olje enn tidligere antatt. Mellom 2,2 og 3,2 milliarder fat oljeekvivalenter vil gi enorme utslipp ved forbrenning.

Goliat_FPSO Foto T3n60

Over halvparten av oljetildelingene i strid med miljøfaglige råd

18.06.2018

Olje- og energidepartementet delte i dag ut lisenser for oljevirksomhet i hele 47 blokker på norsk sokkel. Flertallet av tildelingene er langt nord i Barentshavet og i nærheten av Bjørnøya. I regjeringserklæringen står det at det i denne 24. konsesjonsrunden skal legges vekt på miljøfaglige råd. Dette har ikke blitt gjort.

Foto Harald Pettersen  Statoil
TFO: Åpner for oljeboring stikk i strid med miljøråd og verdens klima

– Norsk oljepolitikk er en skam

09.05.2018

Olje- og energidepartementet trosser viktige miljøråd fra regjeringens miljøfaglige etater når de i dag lyser ut nye områder til oljeindustrien.