kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er en stor del av grunnlaget for industrialisering, det moderne samfunnet og finansieringen av den norske velferdsstaten. Kontroll over energiressurser, og tilgang til energi, er også en pådriver for mange store, internasjonale politiske konflikter. Fossil energi er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energi uten klimakonsekvenser?

Utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Mange steder i verden er den fornybare energien den billigste og mest fleksible energien, som er enklest å bygge ut. Stadig forskning og utvikling gjør fornybar energi mer og mer konkurransedyktig.

Men: Selv om fornybar energi er klimavennlig, er den ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt. Vi må ha fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til natur, miljø og samfunn.

Vindkraftutbygging har blitt et stort konflikttema i Norge. Planene som nå foreligger gir store inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning

Norge er i dag ett av landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil den delen av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre former for oppvarming. Det gjør det enda mer nødvendig å bruke den energien vi har til rådighet på den mest effektive måten.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Vindmøller på Smøla foto Statkraft CC
Nasjonal plan for vindkraft lagt fram i dag

– Frykter store naturødeleggelser

01.04.2019

– Denne vindkraftplanen risikerer å åpne norsk natur for et enormt arealinngrep. Store urørte natur- og friluftsområder kan bli rasert. Vi forventer en kraftig skjerping av miljøkravene som legges til grunn når myndighetene skal vurdere vindkraft, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vindmøller

Ja til en naturvennlig fornybarsatsing

27.03.2019

I dag møtte Naturvernforbundet olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg sammen med andre natur-, friluftslivs- og reiselivsorganisasjoner med krav om en naturvennlig fornybarsatsing. Naturvernforbundet frykter at rammeplanen for vindkraft, som legges fram mandag 1. april, vil gi alvorlige konsekvenser for natur og artsmangfold.

Goliat_FPSO Foto T3n60

Slakter oljeberedskapen i nord

26.03.2019

Nøyaktig 30 år etter den fatale Exxon Valdez-ulykken i Alaska, kritiseres norske myndigheter for å ta for lett på oljevernberedskapen i nordområdene. - Rapporten fra Riksrevisjonen bekrefter det vi har hevdet hele veien: Oljevernberedskapen er ikke god nok til å takle værforholdene i nordområdene, sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Regjeringen vil åpne 90 nye blokker for oljebransjen

– Et ekstremt oljekjør i Barentshavet

14.03.2019

Regjeringen foreslo i dag å åpne hele 90 nye blokker for oljeboring, over halvparten i det sårbare Barentshavet. Naturvernforbundet reagerer sterkt på nyheten. – Omfanget er helt ekstremt. Har Regjeringen i det hele tatt forstått alvoret i klimatrusselen? Vi kan ikke fortsette å utvinne olje og gass i et så rått tempo når det verden nå tenger er dramatiske kutt i klimautslippene, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vindmøller
Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land

19.02.2019

Verden står overfor farlige klimaendringer, som truer natur og økosystemer. Klima truer natur og biologisk mangfold, men tap og forringelse av leveområder er i dag den største trusselen mot artsmangfoldet. Klimaendringene og tapet av naturmangfold er to utfordringer som må løses i fellesskap, og ikke på bekostning av hverandre, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.

2018_3_arvid
Uttalelse fra Naturvernforbundets sentralstyre:

Omfattende vindkraftutbygging ødelegger verdifull natur i Trøndelag

21.01.2019

Norges Naturvernforbund er svært urolig for konsekvensene av utbygginga av vindkraft som pågår og planlegges i Trøndelag. Områdene har verdifull og intakt natur som er lite berørt av inngrep, og som er levested for sårbare og utrydningstrua arter. Verdifull trøndersk natur er nå trua av omfattende vindkraftutbygging.