kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Smøla vindskraftverk foto Statkraft

Vindkraft - en arealkrevende energikilde

09.04.2021 | Sist oppdatert: 09.04.2021

Utbygging av vindkraft innebærer betydelige arealinngrep og altfor ofte store naturødeleggelser. For at samfunnet skal fase ut fossil energi, trengs fornybar elektrisitet. Samtidig må vi ta vare på naturen. Vi kan ikke løse klimakrisa uten å samtidig løse naturkrisa. Derfor må utbygging av vindkraft kun skje som mindre anlegg og i industrialiserte områder.

IStock-1178543579
#valg21

Energisparing - det viktigste energitiltaket for klima og natur

29.03.2021 | Sist oppdatert: 29.03.2021

Satsing på energisparing minimerer behovet for utbygging av vindkraft for å sikre elektrifisering av transport og andre formål. Det frigjør strøm som kan erstatte fossil energi uten å ødelegge naturen. For å løse klima- og naturkrisen må vi bruke ener-gien mer effektivt. Potensialet er stort, men politikerne prioriterer det ikke.

Illustrasjon bybilde

Energibruk på lag med naturen

18.02.2021 | Sist oppdatert: 18.02.2021

Vi skal slutte med fossil energi, og på en rekke områder planlegges det for økt bruk av elektrisitet. I stedet for stadig mer kraftproduksjon som ødelegger naturen, er vi nødt til å bruke energien mer effektivt. I denne saken kan du lese om det økte kraftbehovet og hvordan Naturvernforbundet vil løse det på lag med naturen.

Ti-feilaktige
Olje og klima

10 vanlige påstander om norsk olje og gass

09.02.2021 | Sist oppdatert: 10.02.2021

En rekke feilaktige påstander har blitt brukt for å forsvare at Norge skal fortsette med forurensende oljevirksomhet. Vi har laget en liste over ti av de vanligste påstandene - og våre innvendinger.

JoeBiden@DesMoines_2019-PHOTO:GageSkidmore(CC BY-SA2
- Nå må Norge komme etter

Biden stanser ny oljeleting

29.01.2021 | Sist oppdatert: 29.01.2021

USAs president Joe Biden har signert en presidentordre for å midlertidig stanse all ny olje- og gassleting på føderalt land.