kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er selve grunnlaget for alt fra den norske velferdsstaten til store, internasjonale politiske konflikter. De er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket.

Energi uten klimakonsekvenser?
Forskning på og utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Men fortsatt er det langt igjen.

Fornybar energi er klimavennlig, men ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt.
Vindkraftutbygging skaper også inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.
Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft gir utslipp på linje med gasskraftverk. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!
Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Et av de viktigste tiltakene for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi også klimaet og miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte dette potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning
Norge er i dag et av de landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er en del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil mye av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre alternativer.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Byggmeldinga kom i dag:

Kan spare mye energi i bygg og bolig

15.06.2012

Regjeringa la i dag frem sin Stortingsmelding om bygningspolitikk. - Her viser regjeringa at de tar energisparing på alvor. Energieffektivisering er noe av det viktigste vi kan gjøre for å redusere klimagassutslippene og bevare sårbare naturområder, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Energisparepakke til folket

04.06.2012

Naturvernforbundet arbeider for at Stortingets forhandlinger om klimameldingen fører til et nytt forlik med flere tiltak som reduserer klimagassutslippene. – Klimaforliket bør inneholde en energisparepakke med støtte til husholdningene, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet. Han oppfordrer partiene til å gjenoppta forhandlingene som ble brutt fredag 1. juni.

Lars Halbrekken bredde lofoten 2

Ingen nye blokker til oljeindustrien

11.05.2012

Natur og Ungdom, Naturvernforbundet og Bellona ber regjeringen avlyse hele 22. konsesjonsrunde og ikke tildele noen nye områder til oljeindustrien av hensyn til klima og sårbar natur.

Datalagring lefdal gruve
Behov for nasjonal strategi for datasentre:

Datalagring kan bli viktig næring for Norge

02.04.2012

Norge har naturgitte forutsetninger for å bygge opp datalagringssentre som trenger lite energi. – Det norske kraftoverskuddet kan eksporteres til Europa som bits og bytes istedenfor som elektroner, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Foto Harald Pettersen  Statoil

Olje viktigere enn fakta

30.03.2012

Olje- og energidepartementet har i dag lyst ut nye områder til oljeindustrien, stikk i strid med rådene fra regjeringens egne etater. - Så lenge oljeindustrien får alt den peker på, vil vi ikke ha en sjanse i havet til å nå våre klimamål, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

Mongstad - Foto Harald M
Mongstad:

Legges raffineriet ned, må også kraftverket stenges

28.03.2012

Ifølge NRK har Statoils raffineri på Mongstad tapt 9 milliarder kroner siden 2009. Det kan resultere i at anlegget legges ned. – Dersom dette skjer, tar vi det for gitt at også kraftvarmeverket på Mongstad legges ned, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Økt satsing på energieffektivisering

05.03.2012

Energiutvalget som i dag la fram sin rapport for olje- og energiminister Ola Borten Moe framhever viktigheten av økt satsing på energieffektivisering. Det er et betydelig potensial for å redusere energibruken i bygninger og i industrien.