kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

IMG_1957

Krever full stans i vindkraftutbygging

16.05.2019 | Sist oppdatert: 16.05.2019

Naturvernforbundet krever at anleggsarbeidet i Sørmarkfjellet i Flatanger og Osen kommune i Trøndelag stanses umiddelbart, etter dokumenterte observasjoner av hubro i området som skal bygges ut.

IMG_2020

Tar avstand fra hatefulle ytringer

27.04.2019 | Sist oppdatert: 29.04.2019

Naturvernforbundet tar avstand fra hatefulle ytringer i vindkraftdebatten. Vi skal selvsagt føre en saklig og kunnskapsbasert debatt, med respekt for våre meningsmotstandere.

Folkefest 1

- Historisk nei fra Ap til oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja

06.04.2019 | Sist oppdatert: 06.04.2019

6. april arrangerte Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja folkefest utenfor Arbeiderpartiets landsmøte med et klart krav om at partiet måtte gå inn for å holde disse områdene oljefrie. Da det i 12-tida ble klart at Aps landsmøte går inn for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja ble Youngstorget fylt med jubel og feiring.

Vindmøller på Smøla foto Statkraft CC
Nasjonal plan for vindkraft lagt fram i dag

– Frykter store naturødeleggelser

01.04.2019 | Sist oppdatert: 01.04.2019

– Denne vindkraftplanen risikerer å åpne norsk natur for et enormt arealinngrep. Store urørte natur- og friluftsområder kan bli rasert. Vi forventer en kraftig skjerping av miljøkravene som legges til grunn når myndighetene skal vurdere vindkraft, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vindmøller

Ja til en naturvennlig fornybarsatsing

27.03.2019 | Sist oppdatert: 27.03.2019

I dag møtte Naturvernforbundet olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg sammen med andre natur-, friluftslivs- og reiselivsorganisasjoner med krav om en naturvennlig fornybarsatsing. Naturvernforbundet frykter at rammeplanen for vindkraft, som legges fram mandag 1. april, vil gi alvorlige konsekvenser for natur og artsmangfold.