kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er en stor del av grunnlaget for industrialisering, det moderne samfunnet og finansieringen av den norske velferdsstaten. Kontroll over energiressurser, og tilgang til energi, er også en pådriver for mange store, internasjonale politiske konflikter. Fossil energi er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energi uten klimakonsekvenser?

Utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Mange steder i verden er den fornybare energien den billigste og mest fleksible energien, som er enklest å bygge ut. Stadig forskning og utvikling gjør fornybar energi mer og mer konkurransedyktig.

Men: Selv om fornybar energi er klimavennlig, er den ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt. Vi må ha fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til natur, miljø og samfunn.

Vindkraftutbygging har blitt et stort konflikttema i Norge. Planene som nå foreligger gir store inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning

Norge er i dag ett av landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil den delen av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre former for oppvarming. Det gjør det enda mer nødvendig å bruke den energien vi har til rådighet på den mest effektive måten.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Fiskebåt på land v oljesøl

Unik rettssak mot Shell i Nederland

11.10.2012

- Shell i Nigeria er skyldig i grove brudd på menneskerettighetene og miljølover, sier Geert Ritsema i Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland. - Vi håper denne rettssaken vil tvinge Shell til endelig å rydde opp.

Moskva-bilde

Vil bygge verdens største kraftverk

26.09.2012

Naturvernforbundet planlegger å bygge «verdens største kraftverk» sammen med sine partnerorganisasjoner i Ukraina, Hviterussland, Russland og Kasakhstan. Dersom de fire landenes potensiale for energieffektivisering utnyttes, vil det tilsvare like mye energi som verdens samlede vannkraftproduksjon.

Lars foran Raundalselva

Vil holde Skagerrak stengt for oljevirksomhet

19.09.2012

Natur og Ungdom og Naturvernforbundet sier nei til oljeboring i Skagerrak i innspillet til forvaltningsplanen for Nordsjøen og Skagerrak. – Av hensyn til fiskeri, sårbar natur og klima må Skagerrak holdes stengt for oljeboring, sier Silje Lundberg, leder i Natur og Ungdom og Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Hillary
Miljøorganisasjoner advarer USA:

Nedrustningsavtale øker faren for atomforurensning i Russland

01.08.2012

Russland vil gjøre om atomvåpen til nytt brensel for landets atomkraftverk. Dette er en prosess som skaper mye radioaktivt avfall. Avfallsbehandlingsanleggene i Ural er allerede overbelastet og befolkningen er utsatt radioaktiv stråling og risiko for større ulykker.

LarsHaltbrekken 3 Foto Åsa Maria Mikkelsen
Byggmeldinga kom i dag:

Kan spare mye energi i bygg og bolig

15.06.2012

Regjeringa la i dag frem sin Stortingsmelding om bygningspolitikk. - Her viser regjeringa at de tar energisparing på alvor. Energieffektivisering er noe av det viktigste vi kan gjøre for å redusere klimagassutslippene og bevare sårbare naturområder, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.