Stopp dumpingen

Høyesterett har konkludert: Tillatelsen til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden er ugyldig. Likevel fortsetter dumpingen.

Vi krever at dommen respekteres og at dumpingen stanses umiddelbart!

Skriv under nå

Respekter Høyesterett: Stopp dumpingen i Førdefjorden nå!

"*" obligatorisk felt

Navn*

88 underskrifter – hjelp oss å nå 20 000

Kvinne på Engebøfjellet med Førdefjorden i bakgrunnen.

Hvordan havnet vi her?

I 2022 saksøkte Naturvernforbundet og Natur og Ungdom staten i for tillatelsen til dumping av gruveavfall i Førdefjorden. Stevningen kom etter at regjeringen hadde avslått organisasjonenes klager på driftskonsesjonen og utslippstillatelsen. Vi tapte i Oslo tingrett i januar 2024, men etter en rådgivende uttalelse fra EFTA-domstolen snudde saken, og vi vant en klar seier i Borgarting lagmannsrett i august 2025. Staten klaget så saken videre til Høyesterett

Aksjonister i Førdefjorden med håndplakater.

Utslippstillatelsen er ugyldig

I dommen fra Høyesterett står det at både utslippstillatelsen og driftstillatelsen er ugyldige. Det er nå bragt på det rene at tillatelsene bryter med EUs vanndirektiv, hvor det står at tillatelse til forurensning av en vannressurs ikke kan tillates hvis det ikke foreligger et tvingende allment hensyn. Høyesterett har kommet fram til at Nordic Minings utvinning av mineralene rutil og granat ikke faller inn under unntaksbestemmelsene.

Forurensing av Førdefjorden er ulovlig!

Dommen er klar og Høyesterett har konkludert: Tillatelsen til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden er ugyldig. Likevel fortsetter dumpingen.

Respekter Høyesterett: Stopp dumpingen i Førdefjorden nå!

"*" obligatorisk felt

Navn*

88 underskrifter – hjelp oss å nå 20 000

Kvinne på Engebøfjellet med Førdefjorden i bakgrunnen.

Les mer om Førdefjorden her: