Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter?

Dette er et av de hyppigst stilte spørsmålene i Facebook-gruppa Togferie. Naturvernforbundet har her samlet lenkene og tipsene du trenger for å bestille plassbilletter. Det er nemlig ikke alltid like åpenbart hvor du skal gå!

Togstasjon med reklamer

En interrailbillett er nøkkelen til å reise fritt rundt i Europa med tog. Den fungerer som reisebillett på nær sagt alle tog i 33 land. Men flere tog krever plassreservering i tillegg til interrailbilletten. Hvordan man får tak i denne varierer mellom land og selskaper. Her får du vite hvordan!

Denne artikkelen oppdateres stadig, med flere land og oppdatert informasjon. Finner du noe som ikke stemmer, send en epost til Kristian Skjellum Aas!

Tog i byenChristopher I/Flickr.com

Bli medlem!

Vil du støtte Naturvernforbundets arbeid med å gjøre togferie mer tilgjengelig, og forbedre togtilbudet mellom Norge og resten av Europa?

Interrailbilletten

Det finnes to typer interrailbillett: digital og papir. Den digitale billetten har på kort tid overtatt mer enn 90 prosent av markedet, fungerer godt, og gir fleksibilitet på starttidspunkt. Den digitale billetten styres med appen RailPlanner, som er enkel å bruke når du først har skjønt systemet.

Billettene kan kjøpes på en betjent togstasjon, hos Entur (som kan hjelpe deg med enkelte reservasjoner), hos Europa Rundt, hos reisebyrået Togrejse.dk (som også kan hjelpe deg med reservasjoner mot et gebyr) eller direkte fra Interrail.eu, samt hos flere reisebyråer rundt om i Europa. Produktet du får er det samme over alt. Her finner du informasjon om hva som er inkludert i interrailbilletten i de ulike landene.

Du kan enten få en billett som gjelder kontinuerlig i 15 dager, 22 dager, 1, 2 eller 3 måneder, eller en billett som gir x antall reisedager i løpet av en eller to måneder. Det finnes også egne billetter for enkeltland. Alle detaljer finnes på Interrails nettside.

Annonse

Kjøper du papirbillett, må du velge startdato når du kjøper billetten. Med digital billett aktiverer du den selv når du vil innen 11 måneder fra kjøpsdato.

Obs! Skal du kun reise til en by i Nord-Europa og tilbake, vil det sjelden lønne seg med Interrail. Kjøp da vanlige enkeltbilletter – fra Norge til Göteborg hos Entur, videre hos Deutsche Bahn. Vil du ta nattog Malmö-Hamburg, kan du kjøpe Göteborg-Hamburg hos SJ.

Plassreservasjoner

Det finnes ulike løsninger for reservasjoner i ulike land, og hos ulike operatører. Reservasjonen er en helt separat billett fra interrailbilletten, og må kjøpes i tillegg. Den skal ikke kobles til interrailbilletten på noe vis. Ved billettkontroll viser du begge billetter.

De fleste tog har ikke krav om reservasjon. Slike tog kan du ta ubegrenset med en gyldig interrailbillett! Denne guiden forteller deg på hvilke tog du må ha reservasjon, hvor du selv kan velge om du vil kjøpe reservasjon, hvor du ikke trenger det og hvor det ikke er mulig å reservere plass. Og på hvilke tog Interrailbilletten ikke gjelder (det er noen, men ikke mange).

Mange ønsker å holde seg til tog der man ikke trenger å reservere plass. Da er man mest fleksibel, men må enkelte steder ta tog med lengre reisetid og flere togbytter. Interrails app RailPlanner har en reiseplanlegger der du kan velge å bare vise tog som ikke krever obligatorisk reservasjon – men den er ikke helt til å stole på, så dobbeltsjekk med en reiseplanlegger som oppdateres kontinuerlig, som Deutsche Bahn.

I disse landene er det få eller ingen tog med obligatorisk plassreservasjon, så du kan reise omtrent helt fritt:
Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Storbritannia, Irland, Sveits, Østerrike, Tsjekkia, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Slovenia, Bosnia-Herzegovina, Nord-Makedonia.

I disse landene er det obligatorisk plassreservasjon på langdistansetog, men ikke på andre tog:
Norge, Sverige, Frankrike, Italia, Hellas, Polen, Slovakia, Ungarn, Serbia, Montenegro, Kroatia, Bulgaria.

I disse landene er det obligatorisk plassreservasjon på nær sagt alle relevante tog:
Spania, Portugal, Romania, Tyrkia.

Guide for ulike land

Trykk på det landet du reiser i for å finne opplysninger om plassreservasjoner, togtilbud og priser. Ved internasjonale reiser, velg landet der toget starter, eller der du går på toget.

Først finner du en innføring om hvordan du reserverer plass på reiser internt i landet. Deretter kommer en seksjon med tips for reservasjoner på tog fra det landet du har valgt til andre land.

Og husk: «Det er ikke mulig å reservere plass» er egentlig en positiv beskjed. Det betyr at det er bare å hoppe på dette toget uten noe mer dikkedarer hvis du har en gyldig interrailbillett.

Vurder enkeltbilletter også!

En god del reiser er både enklere og billigere med enkeltbilletter enn med interrail, spesielt hvis du har en fast bestemt reiserute som du skal følge, og vet når du vil reise. Bruk de ulike landenes billettsystemer på nett, og sjekk prisen for din planlagte rute med enkeltbilletter før du bestemmer deg for å kjøpe interrailbillett. Derimot: vil du ha rom for spontanitet, er Interrail den perfekte billetten.

Ofte er det mer komplisert å få tak i plassreservering for interrail, enn det er å bestille enkeltbilletter. I Spania kan du bestille enkeltbilletter på nett, mens plassbilletter for interrail må bestilles i skranken på stasjonen eller gjennom et reisebyrå. Det samme gjelder en del internasjonale tog mellom Sveits og Italia, Sveits og Frankrike, Tyskland og Frankrike, Ungarn og Romania og noen andre reiserelasjoner. Det betyr at en interrailbillett faktisk kan gjøre turen mer komplisert å bestille!

Er det noe du ikke får svar på her, kan du spørre andre togfrelste i Facebook-gruppa Togferie.

Plassbilletter, vår anbefaling

Husk at de aller fleste togene har frivillig plassreservering, eller ikke reservering i det hele tatt. Hvis du bestiller plassbilletter for hver eneste togreise du planlegger, bindes du opp til ett spesifikt tog, og mister den spontaniteten som interrail er kjent for. Da er det kanskje like greit med enkeltbilletter? De fleste tog blir ikke fulle, og du kan ofte reservere plass mens du reiser, enten på en app, på nett eller på togstasjonen.

Men det finnes tilfeller der du likevel bør bestille plassbillett, gjerne en god stund i forveien.

• Lange nattog der du ønsker soveplass. Disse forsvinner fort, spesielt i helger og i sommerferien. Spesielt er det nødvendig med reservasjoner i god tid på ÖBBs populære Nightjet-nattog. Unntaket er i Balkan-landene, der disse kun kan bestilles lokalt, men sjelden er fulle.
  • København-Hamburg. Det er ikke obligatorisk med plassreservasjoner her annet enn i sommersesongen, men vi anbefaler det. Det er stort press, på grunn av den økende interessen for togferie i Norden. Dette er nesten hele Nordens «hovedvei» til kontinentet med tog.
    PS! Plassreservasjon er ofte obligatorisk i sommerferien på direktetogene fra København/Århus til Hamburg. Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på avgangene som innebærer bytte til/fra tyske regiontog i Flensburg, og går videre med de danske togene som starter/slutter i Flensburg.
  • Franske TGVtog, Eurostar til England, Thalys mellom Köln, Brüssel, Amsterdam og Paris, ICE-tog mellom Tyskland og Frankrike, alle spanske tog, alle italienske Freccia-tog, alle polske EIP, IC og TLK-tog. Dette er tog med obligatorisk plassreservering.
  • Togforbindelser som er helt nødvendig for at du skal holde din reiserute. Her vil ofte København-Hamburg inngå, for reiser fra Norge til kontinentet.
  • Togforbindelser til og fra større byer i forbindelse med helger og ferietider i landet der du befinner deg. Dette er spesielt viktig hvis det er et større arrangement i byen du skal til (Oktoberfest i München, fotball-EM eller andre store idrettsarrangementer, Eurovision Song Contest, byfestivaler og store fotballkamper er gode eksempler).

På de fleste andre tog er det enten ikke obligatorisk plassreservering, det er enkelt å bestille på stasjonen på stedet eller det er sjelden/aldri fullt.

For detaljer om plassreservering i de ulike landene har verdens beste togblogger, Mark Smith, kjent som The man in Seat 61, laget en utrolig god oversikt. De aller fleste tipsene i denne artikkelen er hentet fra The man in Seat 61.

Les flere reiseguider fra Naturvernforbundet!