Hamburg Hauptbahnhof er ofte nøkkelen til videre togreise i Europa. Du har interrailbillett, men hvordan bestiller du plassbilletter? Foto: Mitch Altman/Flickr.com.

Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter?

Dette er et av de hyppigst stilte spørsmålene i Facebook-gruppa Togferie. Naturvernforbundet prøver her å samle de lenkene og tipsene du trenger for å bestille plassbillett der du trenger det.

Denne artikkelen oppdateres stadig, med flere land og oppdatert informasjon. Finner du noe som ikke stemmer, send en epost til Kristian Skjellum Aas!

Trykk på landet du skal reise fra eller i:
Norge Sverige Danmark Tyskland Nederland Belgia Luxembourg Frankrike Storbritannia Spania Portugal Sveits Italia Østerrike Ungarn Polen Andre land

En interrailbillett er nøkkelen til å reise fritt rundt i Europa med tog. Den fungerer som reisebillett på nær sagt alle tog, og kan ta deg til de fleste hjørner av vår verdensdel. Men mange tog krever plassreservering, og hvordan man får tak i denne varierer sterkt mellom land og togoperatører. Her har vi samlet våre beste tips for plassreservering med interrailbillett!

BLI MEDLEM!

Først: Mange reiser er både enklere og billigere med enkeltbilletter enn med interrail, spesielt hvis du har en fast bestemt reiserute som du skal følge, og vet når du vil reise. Bruk de ulike landenes billettsystemer på nett, og sjekk prisen for din planlagte rute med enkeltbilletter før du bestemmer deg for å kjøpe interrailbillett!

En interrailbillett gjelder som reisebillett på nær sagt alle tog. Den kan du kjøpe på en betjent togstasjon, hos Entur, hos Europa Rundt eller hos Interrail.eu. Her finner du informasjon om hva som er inkludert i interrailbilletten i de ulike landene.

Så er det enkelte tog der du trenger plassbilletter/tilleggsbilletter. Her kommer denne guiden inn. De kan kjøpes direkte fra interrail.eu, eller fra et annet togreisebyrå, men ofte med heftige gebyrer. Enkelte reisebyråer selger også plassbilletter til tog der du ikke trenger det, til en høy pris. Følger du våre tips, finner du ut hvilke billetter som er enkle å bestille selv, og hvilke det kan være verdt å bruke et byrå for å få tak i.
Generelt er det slik at plassbilletter for innenrikstog er greie å bestille på nett (unntatt Polen og Spania), mens plassbilletter for utenrikstog og internasjonale nattog med sovekupeer ofte kan kreve en telefon eller et reisebyrå. Men det er mange unntak fra denne generelle regelen. Les mer under det landet du reiser fra!

Ofte er det mer komplisert å få tak i plassreservering for interrail, enn det er å bestille enkeltbilletter. I Spania og Polen kan du også bestille enkeltbilletter på nett, mens plassbilletter for interrail må bestilles i skranken på stasjonen eller gjennom et reisebyrå. Det samme gjelder internasjonale tog mellom Sveits og Italia, Sveits og Frankrike, Tyskland og Frankrike og flere andre reiserelasjoner. Det betyr at en interrailbillett faktisk kan gjøre turen mer komplisert å bestille!

Og er det noe du ikke får svar på her, kan du spørre andre togfrelste i Facebook-gruppa Togferie.

Plassbilletter, vår anbefaling

Husk at de aller fleste togene har frivillig plassreservering, eller ikke reservering i det hele tatt. Hvis du bestiller plassbilletter for hver eneste togreise du planlegger, bindes du opp til ett spesifikt tog, og mister den spontaniteten som interrail er kjent for. Da er det kanskje like greit med enkeltbilletter? De fleste tog blir ikke fulle, og du kan ofte reservere plass mens du reiser, enten på en app, på nett eller på togstasjonen.

Men det finnes tilfeller der du likevel bør bestille plassbillett, gjerne en god stund i forveien.

• Lange nattog der du ønsker soveplass. Disse forsvinner fort, spesielt i helger og i sommerferien. Spesielt er det nødvendig med reservasjoner i god tid på ÖBBs populære Nightjet-nattog. Unntaket er på Balkan, der disse kun kan bestilles lokalt, men sjelden er fulle.
  • København-Hamburg. Det er ikke obligatorisk med plassreservasjoner her, men vi anbefaler det, spesielt på fredag/søndag ettermiddag. Det er stort press her, på grunn av den økende interessen for togferie i Norge og Sverige. Dette er Nordens eneste «hovedvei» til kontinentet med tog.
  • Franske TGVtog, Eurostar til England, Thalys mellom Köln, Brüssel, Amsterdam og Paris, ICE-tog mellom Tyskland og Frankrike, alle spanske tog, alle italienske Freccia-tog, alle polske EIP, IC og TLK-tog. Dette er tog med obligatorisk plassreservering.
  • Togforbindelser som er helt nødvendig for at du skal holde din reiserute. Her vil ofte København-Hamburg inngå, for reiser fra Norge til kontinentet.
  • Togforbindelser til og fra større byer i forbindelse med helger og ferietider i landet der du befinner deg. Dette er spesielt viktig hvis du kjenner til et større arrangement i byen du skal til (Oktoberfest i München, eller de større, tyske julemarkedene, er gode eksempler).

På de fleste andre tog er det enten ikke obligatorisk plassreservering, det er enkelt å bestille på stasjonen på stedet eller det er sjelden/aldri fullt.

For detaljer om plassreservering i de ulike landene, har verdens beste togblogger Mark Smith, kjent som The man in Seat 61, laget en utrolig god oversikt. Det aller meste av tipsene i denne artikkelen er hentet fra The man in Seat 61.

Klikk deg direkte videre til landet du skal reise fra eller i:
Norge Sverige Danmark Tyskland Nederland Belgia Luxembourg Frankrike Storbritannia Spania Portugal Sveits Italia Østerrike Ungarn Andre land

Norge:

Reservasjoner er ikke obligatorisk på noen tog i Norge. Har du en interrailbillett som er gyldig i Norge, kan du bare hoppe på, og sitte der det er ledig plass. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten. Kommer det noen som har reservert setet, må du imidlertid flytte deg, og hvis toget er fullt kan du bli avvist. Derfor anbefaler vi å bestille plassbillett på lengre regiontog (Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger og Trondheim-Bodø), spesielt i helger og ferietider da togene ofte blir fulle. Alle interrailbilletter som er solgt med Norge som hjemland, har to reisedøgn inkludert i Norge. Bor du i Nord-Norge, kan du få to ekstra reisedager ved behov, forutsatt at disse brukes til inn- og utreise i forbindelse med interrailferie.

Interrail gir 30% rabatt på Flåmsbana.

Vy har ikke nettsalg av reservasjoner. De anbefaler at du ringer +47 61051910, så kan de bestille plassbilletter for interrail-reisende. Prisen er 50 kroner for sitteplass, og 950 kroner for 2-køys sovekupe. Unikt for Norge, så er det ikke mulig å kjøpe en enkelt seng i kupe og dele med andre reisende.

Du kan også bestille plassreservasjoner online hos ACPRail. Prisen er 6 euro, samt 2,40 euro i bestillingsavgift, per sete. For 2-køys sovekupe (hele kupeen) er prisen 112 euro, samt 2,40 euro i avgift.

Tog til Sverige
Vy kjører togene Oslo-Göteborg. Her er det kun mulig å reservere plass i en liten del av toget, i den gamle Komfort-delen. Disse togene kan være fulle ut fra Oslo, men er svært sjelden fulle lenger enn til Fredrikstad. Det enkleste er å ikke reservere plass.

SJ kjører togene Oslo-Stockholm. Her er det frivillig plassreservasjon, se kapittelet om Sverige for regler (IC-tog).

Vy kjører også togene Trondheim-Storlien. Her er det ikke mulig med plassreservasjon. Fra Storlien kjører Norrtåg videre, også uten reservasjon. Du bytter til SJ-tog i Duved, Åre, Östersund eller Sundsvall. Derfra kreves plassreservasjon etter svenske regler.

SJ kjører togene Narvik-Boden-Luleå/Stockholm. Her gjelder svenske reservasjonsregler (nattog eller IC-tog).

Sverige:

I Sverige er reservasjon obligatorisk på SJs «Snabbtåg», de som tidligere het X2000, samt på nattog. Du kan reservere plass på SJs nettside. Prisen er 75 svenske kroner (SEK). Det er imidlertid ikke helt intuitivt hvordan du gjør det, så her er oppskriften:

1. Skriv inn din start- og sluttstasjon. Den kan godt være med bytter, men må være innen Sverige eller med SJs tog til Oslo, København eller Narvik.
2. Velg dato og tid, og trykk på lenken «Lägg til SJ Prio/Pendlarbiljett».
3. Under fliken «Kundkort» velger du «Interrail alt Eurailkort».
4. SJ spør nå om billettnummeret på din Interrailbillett. Det betyr at du ikke kan reservere før denne er kjøpt. Skriv inn dette, og du får opp en liste over de aktuelle togene, med priser. Pass på, det er prisen som står under «Refundable» eller «Kan återbetalas» som er Interrail-prisen. Klikk på denne og betal.
Her er en beskrivelse med skjermbilder (på svensk).

OBS! Reiser du med barn, må likevel plassbilletter bestilles som voksenbilletter. Det er ingen prisforskjell på barn/voksen for sitte- og liggeplass med interrail. Får du problemer, oppgir SJ at du kan ringe +46-771-757575.

Du kan også velge å reservere sitteplass på IC og enkelte regiontog. Dette koster 35 SEK. Dette er ikke obligatorisk, så du kan ta disse togene fritt. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

På svenske nattog (inkludert de til Narvik) er plassbestilling obligatorisk. Sete koster 35 SEK, plass i 6-køys liggevogn 240 SEK, plass i 3-køys sovevogn 385 SEK, 1. klasses sovekupe 760 SEK (kun med 1. klasse interrailbillett).

Interrail gjelder på noen regionale togselskaper, men ikke på alle. Selskaper der interrail er gyldig inkluderer SJ, Arlanda Express, Arriva, Öresundståget, Inlandsbanan, JLT, Norrtåg, Skånetrafiken (Pågatåg), Tågkompaniet (VY), Värmlandstrafik, Västtrafik, Länstrafiken i Norrbotten samt på busser fra Luleå via Haparanda til Kemi og Tornio fra Veljekset Salmela og Net-matkat.

Interrail gjelder ikke på MTRs tog mellom Stockholm og Göteborg.

Tog til Danmark og Tyskland
Öresundståg fra Göteborg, Kalmar og Karlskrona til Malmö/København har ikke reservering, bare hopp på og vis billetten din. Mellom Lund, Malmö og København går disse togene hvert 20. minutt hele dagen, og hver time hele natten. Pass på, enkelte reisebyråer selger reservasjoner til disse togene til blodpris!

Snälltåget er en privat operatør som har nattog (Stockholm)-Malmö-Berlin og Malmö-Storlien med forbindelse til Trondheim enkelte dager.
I 2020 vil toget til og fra Berlin gå daglig mellom 21. juni og 29. august, samt utvalgte dager på våren og høsten. Her koster det 399 SEK for liggeplass med interrailbillett. Du kan også bestille en hel liggekupe for 2299 SEK. De har også dagtog Stockholm-Malmö, her koster plassbillett 49 SEK.

Tog til Norge
Vy kjører togene Göteborg-Oslo. Her er det kun mulig å reservere plass i en liten del av toget, i den gamle Komfort-delen. Det er oftest god plass på disse togene, så ikke stress med plassreservasjoner.

SJ kjører togene Stockholm-Oslo. Her er det, såvidt vi vet, frivillig plassreservasjon, som følger SJs regler for IC-tog.

Vy kjører også togene Storlien-Trondheim. Her er det ikke mulig med plassreservasjon. Du kommer til Storlien med SJ-dagtog fra Stockholm, Sundsvall og Östersund, samt SJ-nattog fra Stockholm og Göteborg. To ganger ukentlig i vinter går det nattog fra Malmö med Snälltåget.

Toget fra Storlien til Malmö går torsdager och søndager mellom 22. desember 2019 og 12. april 2020 (starter i Duved frem til 23. februar). Det er dessverre ingen god forbindelse fra Trondheim.
Toget fra Malmö til Storlien går onsdager og lørdager mellom 21. desember 2019 og 11. april 2020. Frem til 22. februar 2020 går toget kun til Duved. I denne retningen har toget gode forbindelser mot Trondheim, både fra Duved og Storlien.

Buss og båt til Finland
Det er rabatter på båter med Tallink Silja og med Viking Line fra Stockholm til Mariehamn, Åbo og Helsingfors.
Det er gratis reise med buss fra Luleå via Haparanda og Tornio til Kemi.

Les mer om rabatter i Sverige med interrail her!

Danmark:

Det er ingen danske innenlandstog som har obligatorisk plassreservering. Hopp på, sett deg på en ledig plass og vis billetten når det er kontroll, omtrent som på t-banen i Oslo, Trønderbanen eller lokaltoget Bergen-Voss. Interrailbilletten er alt du trenger, men husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Men hvis du reiser på fredag eller søndag ettermiddag, og i rushtiden mellom f.eks København og Odense, kan det bli fullt. Ønsker du plassbillett, kan du bestille det på stasjonen i Danmark. Du kommer uansett alltid med toget.

Tog til Tyskland
Det er ikke obligatorisk plassreservering på EuroCity-togene København-Hamburg over ferja Rødby-Puttgarden. Likevel kan det lønne seg å reservere, da disse togene ofte blir fulle, spesielt på ettermiddagsavgangene i helgene. Plassbestilling koster 30 DKK, og bestilles her.
Du kan også reise til Hamburg over Jylland, med ett bytte i Fredericia eller Kolding. Dette tar rundt en halv time lenger tid enn togene om Rødby. Her er det heller ikke obligatorisk plassreservasjon.

Fra og med ruteplanskiftet i desember legges toglinjen over Rødby-Puttgarden ned, og alle tog vil gå om Jylland. Grunnen til dette er at det skal bygges tunnel mellom Rødby og Puttgarden, som er planlagt ferdigstilt i 2029. Det planlegges tre daglige direkte tog mellom København og Hamburg, samt ytterlige forbindelser med bytte i Fredericia eller Kolding.

Tyskland:

Tro meg når jeg sier dette: Du trenger ikke plassbillett innenriks i Tyskland. Du kan hoppe på alle tog fra DB og flere private operatører, sette deg ned på nærmeste ledige sete og kjøre i vei. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten. Det er noen få tog som heter ICE Sprinter, ofte tidlig på morgenen og på sen ettermiddag, som er skreddersydd for businessmarkedet. Disse krever dyr plassreservering, men er enkle å unngå. Gjør det.

Interrail er ikke gyldig på Flixtrain eller Kulturzug Berlin-Wroclaw. Interrail er imidlertid gyldig på andre regionale togmerker, som f.eks Metronom, ALEX og lignende.

Vil du være sikret sitteplass likevel? Bestill på Deutsche Bahns nettside. Skriv inn hvor du skal til og fra, og når, men: Trykk «Seat only (no ticket)» ved siden av den store røde knappen som sier «Search». Litt rart er det at du skal trykke «No ticket» når du allerede har ticket, men la gå. Da kommer det opp et utvalg reiserelasjoner til deg. Et reservert sete koster 4,50 euro. Dette gjelder også tyske nattog: ingen tyske nattog har sove- eller liggevogner.

Det finnes imidlertid ikke bare tyske nattog i Tyskland. Østerrikske ÖBB kjører Nightjet, et stort nettverk med nattog i Tyskland, og fra Tyskland til Sveits og Østerrike, med forbindelser til det meste av Europa. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Så blir det litt verre om du skal fra Tyskland til et annet land. Men ofte er det ganske enkelt likevel.

Thalys-tog til Belgia, Nederland og Frankrike:
Disse togene går fra Ruhr-området og Köln til Brüssel, Amsterdam og Paris. De har dyre reservasjoner, minimum 25 euro for Interrail-plassbillett. Dette kan bestilles her.

TGV eller ICE-tog fra Frankfurt, Mannheim, München eller Stuttgart til Frankrike:
Disse er raske tog på tvers i Europa. Her er plassbillett obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete, men hvis du ønsker å forhåndsbestille må det gjøres gjennom et byrå, som tar ekstragebyr. Det er mulig at Entur kan bestille plassbillett, ring 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16). Hvis ikke kan du prøve reisebyrået www.togrejse.dk, eller Interrails bestillingsløsning på www.interrail.eu. Jeg ville ha bestilt plassbillett i skranke på den første stasjonen jeg stopper på i Tyskland, sannsynligvis på Hamburg Hbf.
Det går lokaltog mellom Tyskland og Frankrike flere steder. Disse kan ikke reserveres, og er til fri bruk med interrailbillett. Ekesmpler på strekninger er Saarbrücken-Forbach, Wörth am Rhein-Lauterbourg, Offenburg-Strasbourg, Müllheim-Mulhouse og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

ICE fra Frankfurt og Köln til Belgia:
Her er reservasjoner valgfrie. Siden de ikke selges på nett, ville jeg bare ha hoppet på, og satset på at det er plass. Det er det oftest. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Luxembourg:
Dette er regiontog, så ingen reservasjon. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Sveits:
Hit går det et utall forskjellige IC, ICE og EuroCity-tog, sammen med en god del regiontog. Reservasjon er ikke obligatorisk på noen, unntatt Nightjet-nattogene. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Italia:
EuroCity fra München til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Prøv Entur, togrejse.dk eller interrail.eu, eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent tysk togstasjon.
Det går også Nightjet-nattog fra München til Italia. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Østerrike:
IC, ICE og Railjet: Plassreservering er valgfritt. Du kan bare hoppe på, og vise interrailbilletten. Vil du reservere plass, er det best å gjøre dette på ÖBBs nettside. Her får du opp valget «Seat only (no ticket)». Det er denne biletten du skal ha, hvis du ønsker. Reservasjon koster 3 euro per sete.
Det går også Nightjet-nattog til Østerrike fra mange steder i Tyskland. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Danmark, Sverige og Norge:
Det er ikke obligatorisk plassreservering på EuroCity-togene Hamburg-København over ferja Puttgarden-Rødby. Det kan likevel bli fullt på denne nøkkelstrekningen, spesielt på ettermiddagsavgangene i helgene, så vi anbefaler plassreservasjon. Plassbestilling koster 30 DKK, og bestilles her.
Du kan også reise til København over Jylland, med ett bytte i Fredericia eller Kolding. Dette tar rundt en halv time lenger. Her er det ikke obligatorisk plassreservering, men du kan bestille på enkelte avgnager hvis du ønsker. Den bestilles samme sted. Ellers kan du reise uten plassreservering.
Snälltåget er en privat operatør som har nattog Berlin-Malmö enkelte dager. Her koster det 349 SEK for liggeplass med interrailbillett. Du kan også bestille en hel liggekupe for 1999 SEK.

Tog til Tsjekkia:
Alle tog, inkludert Berlin-Praha, har valgfri reservasjon. De kan innimellom bli fulle, så reserver sitteplass hvis du reiser fredag eller søndag ettermiddag. Bestill på Ceske Drahys nettside eller på Deutsche Bahns nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» eller «Seat only» når det viser seg.

Tog til Polen:
EuroCity-tog til Polen har obligatorisk reservering. Disse koster 4 euro og kan ikke bestilles på nett. Bestill på en betjent tysk stasjon eller hos Entur, telefon 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16).
Det går også mange regiontog over grensen mellom Tyskland og Polen, blant annet mellom Angermünde og Szczecin, Heringsdorf og Swinoujscie, Görlitz og Zgorzelec, Berlin og Kostrzyn og flere andre. Disse har ingen reservasjon, så bare hopp på hvis du har gyldig interrailbillett.

Det går Nightjet-nattog fra Berlin, som passerer Wroclaw på vei til Krakow og Przemysl (for Ukraina). Disse har obligatorisk plassreservasjon. Plassbillett kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Ungarn:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering. Hopp på og reis! Det kan imidlertid bli fullt, så det kan være lurt å reservere på fredager og søndager. Bestill på Ceske Drahys nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» når det viser seg.

Nattoget fra München til Budapest har obligatorisk plassreservering. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Det går Nightjet-nattog fra Berlin til Budapest, med obligatorisk plassreservasjon. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering.
Nattogene fra München til ulike steder i Kroatia, via Slovenia, har obligatorisk plassreservasjon. Disse kan bestilles på det østerrikske togselskapet ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Nederland:

Nederlendere har stort sett aldri hørt om plassbilletter. Det finnes ikke på innenrikstog. Med interrailbillett kan du ta alle nederlandske tog, samt de fleste utenlandstogene som går. Unntakene er tog fra Thalys og Eurostar, som krever plassreservasjon, men er lette å unngå for innenriksreiser i Nederland.

Mange av stasjonene er imidlertid sperret av, med sperreporter der du må scanne kort eller billett for å komme gjennom. På coveret til din interrailbillett er det en QR-kode, som du kan bruke til å åpne sperreportene i Nederland. Sånn, hopp på det toget du vil! Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Tyskland
Det er ingen reservasjonsplikt på togene til Tyskland. Mange av dem er regiontog, der man ikke engang kan reservere billett.

Tog til Belgia og Frankrike
Til Belgia og Frankrike går det vanlige IC-tog som er halvtrege (men raskere enn norske tog!) uten reservering, og Thalys-tog med dyr, obligatorisk reservasjon. Thalys-reservasjon kan bestilles her.

Tog til England
Det går også Eurostar til London fra Amsterdam og Rotterdam, med bytte og passkontroll i Brüssel. Her er plassreservasjoner obligatoriske. Du kan bestille plassreservering for Thalys og Eurostar her.

Belgia:

Ingen tog i Belgia krever reservasjon, det er i det hele tatt ikke mulig å reservere. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Unntak: Tog til Frankrike, Nederland, Tyskland, England og Brüssel flyplass
Men, ingen regel uten unntak, og i Belgia finnes det to: Brüssel flyplass og Thalys/Eurostar. Å gå av eller på toget på Brüssel flyplass koster 5,20 euro ekstra i «bompenger».

Og: Thalys-togene, som er det raske alternativet til blant annet Paris, Amsterdam og Köln, krever dyre plassbilletter som starter på 15 euro per sete. Det er oftest bedre å unngå dette ved å ta tregere tog, men vil du, så kan du reservere plass her.

Eurostar til London krever også plassbilletter som er ganske dyre. Bestilles samme sted som Thalys.

Luxembourg:

Ingen reservasjon på noen tog, unntatt TGV til Paris der reservasjoner er obligatorisk. Disse kan ikke bestilles på nett. Bestilles på f.eks en fransk stasjon, eller hos Entur eller Togrejse.dk.

Det går flere tog mot Frankrike, bl.a regiontog til Nancy. Disse krever ikke forhåndsbestilling.

Frankrike:

Nesten alle langdistansetog krever reservasjon. På alle TGV-tog er det obligatorisk, på Intercités varierer det, mens på TER-tog kan du ikke reservere plass.
Prisen varierer, på TGV starter den på 10 euro per sete, som øker til 20 euro etter at «billig-reservasjonsbillettene» er utsolgt.
Reservasjoner er relativt enkle å bestille på nett, på denne siden. Husk å endre fliken «no discount card» til Interrail Global Pass! Men:

Nettløsningen til SNCF har noen særegenheter (c'est la France, mais oui?):
- Du kan ikke bestille plassbilletter på fransk. Språkvelgeren på siden må vise "Europe (other countries)". Dette er allerede innstilt hvis du bruker lenken i forrige avsnitt.
- Du kan registrere en brukerkonto på nettsiden, og få billettene elektronisk. Men hvis du reserverer en bruker på engelsk og en på fransk, blir dette oppfattet som to ulike brukere.
- Søker du på tog uten obligatorisk plassreservering (TER-tog, lokaltog og enkelte Intercités), får du tilbud om å kjøpe en fullpris reisebillett. IKKE gjør det, du har jo allerede interrailbillett! Er prisen du blir forespeilet for en plassbillett over 20 euro, betyr det sannsynligvis at det er en reisebillett du blir tilbudt. Det trenger du ikke, du har jo interrail!
- Barn må registreres som voksne. Hvis ikke, får du en full reisebillett for dem. Dette innebærer at du må lyve på alderen til barnet ditt, og skrive inn feil fødselsår. Gjør det.

Du kan også reservere plass ved hjelp av appen Oui.sncf, som kan lastes ned til både Android og Iphone.

Alle tog som har klassifiseringen TER er uten reservasjoner, så de kan du fritt ta med din interrailbillett. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Interrail er IKKE gyldig på billigtogene Izy og Ouigo, eller på busselskapet Ouibus. Hvis du vil ta billigtogene Ouigo, vær oppmerksom på at norske betalingskort er blokkert som betalingsmetode for billetter til disse togene! Alliér deg med en venn fra et EU-land eller en del av det franske riket, og prøv igjen.

Intercités de Nuit er Frankrikes nattog. Det er knapt noen igjen av dem, men det finnes to linjer som kan være av nytte på vei til Spania: Paris-Portbou (ikke hver natt), og Paris-Latour de Carol (hver natt). Sete koster 9 euro, mens 6-køys liggekupe koster mellom 19 og 25 euro. De kan også bestilles her.

For internasjonale tog er det nærmest alltid krav om plassbillett.

Takk til Isabel Cunen Rynning for utfyllende informasjon!

Tog til Nederland, Belgia og Storbritannia:
Eurostar til London og Thalys til Nederland, Belgia og Tyskland bestilles her.

Tog til Luxembourg:
TGV-togene fra Paris til Luxembourg har obligatorisk plassreservering, for 6 euro. Disse selges ikke på nett. Bestill på en fransk stasjon.

Tog til Tyskland:
På TGV- og ICE-togene som passerer grensen til Tyskland er plassreservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete, men hvis du ønsker å forhåndsbestille må det gjøres gjennom et byrå, som tar ekstragebyr. Det er mulig at Entur kan bestille plassbillett, ring 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16). Hvis ikke kan du prøve reisebyrået www.togrejse.dk. Jeg ville ha bestilt plassbillett i skranke i Tyskland eller Frankrike.
Det går lokaltog mellom Frankrike og Tyskland flere steder. Disse kan ikke reserveres, og er til fri bruk med interrailbillett. Ekesmpler på strekninger er Forbach-Saarbrücken, Lauterbourg-Wörth am Rhein, Strasbourg-Offenburg, Mulhouse-Müllheim og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

Tog til Sveits:
TGV Lyria-togene er de raske togene til Sveits fra Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som ikke kan bestilles på nett, og koster hele 35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!
Det går regiontog uten reservasjon fra Mulhouse til Basel, og fra Lyon til Geneve.

Tog til Italia:
TGV-togene fra Paris til Torino og Milano er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, og kan faktisk bestilles på nett på OUI SNCFs side for interrail-plassbilletter. Prisen starter imidlertid på 31 euro, og forbindelser med TGV Lyria via Sveits kan ikke forhåndsbestilles.
Nattoget Thello går fra Paris til Milano, Verona og Venezia. Her får du 25 prosent rabatt på fullprisbillett med interrail, men oftest er det billigere miniprisbilletter tilgjengelig. Sjekk på Thellos nettside.

PS! TGV-togene fra Paris til Torino og Milano er for tiden innstilt grunnet jordras.

Thello kjører også dagtog mellom Nice og Genova. Her er det imidlertid best å ta regiontog fra Nice til Ventimiglia, og bytte til italiensk regiontog der. Da slipper du reservasjoner og gebyr. Det går også noen italienske tog som krever reservasjon fra Ventimiglia, disse kan enkelt reserveres hos Italiarail.

Tog til Spania:
Paris/Marseille til Barcelona/Madrid med TGV: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Pris 34 euro.
Lyon-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Pris 19 euro.
Toulouse-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Pris 15 euro.
Disse togene er svært populære ved ferietider, og kan bli fulle. Reservasjoner på forhånd anbefales. Prøv Entur eller togrejse.dk, eller Interrails system på www.interrail.eu. Eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent fransk togstasjon.
På alle disse togene finnes det en kvote for interrail-reisende, som kan bli fylt opp før toget er fullt.

Du kan unngå dyre plassbilletter til Spania på flere måter:
Ta fransk TGV til Hendaye på Biscayakysten. Enkelte spanske tog starter allerede i Hendaye. Eventuelt kan du fortsette med lokaltoget Euskotren til Irun, San Sebastian eller Bilbao. Lokaltoget er ikke inkludert i Interrail, men billettene er billige. Fra Irun, San Sebastian og Bilbao går det vanlige, spanske tog. For reservasjoner for disse, se seksjonen om Spania.
Ta fransk tog til Latour-de-Carol i Pyreneene. Herfra går det spansk lokaltog til Barcelona (linje R3) flere ganger daglig, som ikke har reservasjon.
Ta fransk tog til Portbou ved Middelhavskysten. Herfra går det spanske lokaltog i retning Girona og Barcelona (linje R11), også uten reservasjon.

Storbritannia:

Interrailerens favorittland! Her er det ingen plassbilletter å betale, unntatt på to nattog og én regiontogstrekning. Ellers kan du hoppe på alle tog du ser, og reise i vilden sky! Alle tog som kommer opp på National Rails reiseplanlegger er det bare å hoppe på, unntatt nattogene fra London til Skottland og Cornwall, samt de raske togene fra London St. Pancras til destinasjoner i Kent. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Ønsker du plass på disse nattogene eller de raske togene fra St. Pancras til Kent, les tipsene til The man in Seat 61.

På offisielle Interrail-nettsider står det at togene fra enkelte operatører har obligatorisk plassreservering. Dette stemmer ikke, ifølge The man in Seat 61. Og han bør man stole på.

Vil du ha en reservert sitteplass, spør på en stasjon senest to timer før avgang. Du får en gratis plassbillett til ditt langdistansetog. For lokaltog er ikke dette mulig.

Tog til Frankrike, Belgia og Nederland
For å komme seg til og fra Storbritannia med tog, må du imidlertid reise med Eurostar. Dette er dyre tog, som går Kanaltunnelen fra Paris, Brüssel og Amsterdam til London. Plassbilletter bestilles her.

Spania:

Et deilig land med et fantastisk togsystem, men også landet med de mest frustrerende Interrail-reglene. Alle tog, unntatt lokaltogene Cercanias i og rundt de store byene, krever reservasjon som ikke kan bestilles enkelt på nett. De kan imidlertid bestilles hos det spanske togselskapet RENFEs offisielle agenter, hvor den nærmeste er i Brüssel, Belgia...

Reisebyrået ACP Rail selger reservasjoner for innenriks spanske tog, men det koster en god del i ekstragebyr. Entur og andre togreisebyråer, som Interrail.eu, selger også. Ofte kan det finnes reisebilletter som er like billige, eller billigere, enn interrail-reservasjonen, som selges på nettsiden til det spanske togselskapet Renfe, eller gjennom reisebyrået Loco2.

Hvis du er helt avhengig av å komme deg med spesifikke, spanske tog, bruk et reisebyrå. Hvis ikke, bestill plassbilletter på en betjent spansk stasjon når du kommer dit. Da får du reservasjonene til listepris.

Listeprisene for reservasjoner på spanske tog med interrail er:
AVE høyhastighetstog: 10 euro
EuroMed, Alvia, Alaris, Altaria: 6,50 euro.
Avant: 4 euro.
Talgo, Arco og andre langdistansetog: 6,50 euro.
TRD. MD og andre regiontog: 4 euro.
Nattoget Trenhotel: sete 3 euro, 4- sengs liggevogn 35 euro. Sovekupeer krever 1. klassebillett på Interrail, og er enda dyrere, helt opp til 141 euro for enkeltkupe med dusj og bad.

TGV og AVE-togene mellom Frankrike og Spania krever plassreservering, som koster mellom 15 og 34 euro. Disse kan ikke bestilles på nett, så bestill på en fransk eller spansk stasjon. Entur og togrejse.dk, samt interrail.eus reservasjonstjeneste, kan også hjelpe deg.

Togene fra Vigo til Porto i Portugal krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis.

Portugal:

Det er ingen krav til reservasjon, annet enn på Alfa Pendular og InterCity-tog. Disse koster 5 euro, kan ikke bestilles utenfor Portugal, og er nærmest alltid tilgjengelig. Spør på en betjent togstasjon i Portugal.

Togene fra Porto til Vigo i Spania krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Sveits:

I Sveits kan du bruke de aller fleste togene med Interrailbillett. Det gjelder alle tog fra den nasjonale operatøren SBB, samt fra mange av de private operatørene i landet. De har laget et kart som viser alle strekningene der interrail er gyldig, last ned PDF-versjon av kartet her!

Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på noen innenlandstog i Sveits. Interrailbilletten er alt du trenger. Husk å skriv opp din avreise- og ankomststasjon på billetten. Ønsker du likevel å reservere plass, kan dette gjøres på telefon +41 848 44 66 88.

Det er et par unntak: du må ha reservasjon på Glacier Express mellom Zermatt og St. Moritz, på Bernina Express mellom Chur, St. Moritz og Tirano, på Gotthard Panoramic Express og på Golden Pass Panoramic-togene mellom Montreux og Zweisimmen. The man in Seat 61 har guider for reservasjoner på Glacier Express og Bernina Express

Tog til Frankrike:
TGV Lyria-togene er de raske togene fra Sveits til Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som ikke kan bestilles på nett, og koster hele 35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!

Det går regiontog uten reservasjon fra Mulhouse til Basel, fra Lyon til Geneve, og flere steder. Da trenger du ikke annet enn interrailbilletten. Skal du reise videre på fransk side må du reservere plass hvis du skal ta TGV eller Intercités, men det kan gjøres enkelt på nett, på denne siden. Husk å endre fliken «no discount card» til Interrail Global Pass! Hvis prisen du får opp for en reservasjon er over 20 euro, er det sannsynligvis et tog uten plassreservasjoner, og du har blitt tilbudt en reisebillett. Ikke kjøp den, det har du allerede! Bare gå på toget, og fyll ut interrailbilletten. Husk også at plassbilletter for barn skal bestilles som om de er voksne: prøver du å bestille barne-plassbillett, tror de at barnet skal ha full reisebillett.

Tog til Italia:
Det går EuroCity-tog fra mange sveitsiske stasjoner til Italia. Her kreves det reservasjon, som for tiden tydeligvis ikke kan bestilels på nett. De kan imidlertid bestilles på betjente stasjoner i Sveits, og sannsynligvis også i Tyskland og Østerrike. Entur kan hjelpe deg med bestilling av plassbilletter mellom Sveits og Italia.

Lokaltogene over Bernina-passet, fra Chur til Tirano og videre til Milano, krever ingen reservasjon. Det finnes også mange andre lokaltog som ikke krever reservasjon mellom Sveits og Italia.

Tog til Østerrike:
Det går jevnlig østerrikske Railjet-tog mellom Sveits og Østerrike. Disse krever ikke reservasjon, men du kan reservere sete om du ønsker på østerrikske ÖBBs nettside. Dette koster ikke mye, og er en god ide, spesielt i helgene.

Det går nattog fra store deler av Sveits til store deler av Østerrike, med ÖBBs Nightjet. Her er plassreservasjon obligatorisk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tyskland:
På Nightjet-nattogene er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tsjekkia:
Nattoget Zürich-Praha har obligatorisk plassreservering, og kan ikke bookes på nett. Det er mulig at Entur kan bestille plassbillett, ring 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16). Hvis ikke kan du prøve reisebyrået www.togrejse.dk eller interrail.eu. Jeg ville ha bestilt plassbillett i skranke i Sveits. Eller...

...du kan ta dagtog! Dagtogene Zürich-Linz-Praha og Zürich-München-Praha har ikke obligatorisk plassreservasjon. Ønsker du plassbillett, kan du reservere Zürich-Linz på østerrikske ÖBBs nettside, Zürich-München på tyske Deutsche Bahns nettside, og Munchen eller Linz til Praha på tsjekkiske Ceske Drahys nettside.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Nattoget fra Zürich til Ljubljana og Zagreb inngår i ÖBBs Nightjet-samarbeid. Her er plassbilletter obligatorisk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Italia:

I Italia gjelder billetten på alle tog fra Trenitalia, samt på de fleste togene fra Trenord. Interrail gjelder ikke på Italo-tog eller Circumvesuviana. De gir en liten rabatt hos Thello-togene mot Frankrike, men det er oftest billigere å bestille vanlig miniprisbillett.

Det er obligatorisk plassreservasjon på alle tog som heter noe med Freccia. Frecciarosso, Frecciargento og Frecciabianco er de italienske høyhastighetstogene, som dekker landet fra nord til Napoli og Lecce med imponerende hastighet, punktlighet og frekvens. Plassbilletter kan bestilles hos Italiarail. Den offisielle siden til Trenitalia har sluttet å selge Interrail-reservasjoner, så italienske reservasjoner kan nå kun kjøpes hos Italiarail eller på bemannede stasjoner, eller hos andre reisebyråer. Husk å skifte fanen på bestillingssiden etter hvilken interrail-billett du har. Reservasjonen koster 10 euro per person per strekning. Italiarail tar i tillegg 3,50 euro i gebyr per bestilling.

Setereservasjon på togene som benevnes InterCity er frivillig, og koster 3 euro. På alle regionale tog er det ingen reservasjon, interrailbilletten er god nok. Husk å skrive opp din reisestrekning.

Nattog: Italia har en imponerende mengde nattog, som blant annet fraktes med ferje til Sicilia. Reservasjonene er imidlertid ganske dyre: 41 euro i 4-køys liggevogn, 48 euro i 3-køys sovevogn, 58 euro i 2-køys sovevogn og 122 euro for enkeltkupe. Disse bestilles også hos Italiarail.

Tog til Sveits:
Det går EuroCity-tog fra Nord-Italia til mange sveitsiske stasjoner. Her kreves det reservasjon. Denne bestilles på betjent stasjon i Italia, Sveits eller Tyskland, eller hos et reisebyrå som formidler plassbilletter. Deutsche Bahn/ÖBB har også et billettkontor i Milano, ved Just Hotel i via Napo Torriani rett over gata for Milano Centrale, der plassbilletter kan ordnes.

Lokaltogene over Bernina-passet, fra Chur til Tirano og videre til Milano, krever ingen reservasjon. Det samme gjelder flere andre lokaltogruter mellom Italia og Sveits.

Takk til William Sæbø for gode tips!

Tog til Frankrike:
TGV-togene fra Torino og Milano til Paris er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, og kan faktisk bestilles på nett på OUI SNCFs side for interrail-plassbilletter. Prisen starter imidlertid på 31 euro, og forbindelser med TGV Lyria via Sveits kan ikke forhåndsbestilles.
Nattoget Thello går fra Milano, Verona og Venezia til Paris. Her får du 25 prosent rabatt på fullprisbillett med interrail, men oftest er det billigere miniprisbilletter tilgjengelig. Sjekk på Thellos nettside.

PS! TGV-togene fra Torino og Milano til Paris er for tiden innstilt grunnet jordras.

Tog til Tyskland og Østerrike:
EuroCity fra Verona, Bologna og Venezia til München: Her er reservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Prøv Entur, togrejse.dk eller interrail.eu. Eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent tysk, østerriksk eller italiensk togstasjon.
Det går også Nightjet-nattog fra flere steder i Italia til München og Wien. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Båt til Hellas:
Interrail dekker båtene til rederiene BlueStar og Superfast på strekningen Bari-Igoumenitsa-Korfu-Patras og Ancona-Igoumenitsa-Korfu-Patras, samt Minoan Lines ferje Venezia-Igoumenitsa-Patras. Du betaler bare havneskatt, cirka 7 euro. Da får du dekklasse, og kan brette ut en sovepose der det er et område designet for dette. Du kan også bestille liggestol (cirka 16 euro), eller lugarer (26 til 76 euro, alt etter størrelse og kvalitet), på rederienes nettsider. Det er også et høysesongtillegg på 10 euro i juni og september, og 20 euro i juli og august.

Østerrike:

Det er ikke obligatorisk plassreservering på tog internt i Østerrike. Interrailbilletten er nok, men reiser du i perioder med mange reisende, kan det være lurt med plassbillett. Dette bestilles enkelt på det østerrikske togselskapet ÖBBs billettside, eller fra betjente togstasjoner i landet. Plassbilletter koster 3 euro per sete.

Interrailbilletten gjelder også på tog fra selskapene Regiojet, Micotra, Westbahn og Raaberbahn.

Nattog fra Nightjet krever plassbillett. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tyskland og Sveits:
Det er ikke obligatorisk plassreservering på togene til Tyskland/Sveits. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Her får du opp valget «Seat only (no ticket)». Det er denne billetten du skal ha. Reservasjon koster 3 euro per sete.
Det går også Nightjet-nattog til Tyskland/Sveits, med obligatorisk plassreservering. Denne kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Italia:
EuroCity fra München via Østerrike til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Prøv Entur eller togrejse.dk, eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent tysk, østerriksk eller italiensk togstasjon.
Railjet fra Wien/Villach til Venezia: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Spør etter en interrail-reservasjon på en østerriksk togstasjon, det er oftest plasser på togene. Vil du bestille på forhånd, kan du prøve f.eks Entur eller interrail.eu.

Tog til Ungarn:
EuroCity eller Railjet fra Wien/Salzburg/Innsbruck til Budapest: Reservasjon er valgfritt. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Lokaltog fra Wien til Sopron, og andre lokaltog over grensen, kan ikke reserveres. Interrailbilletten er god nok.

Tog til Tsjekkia:
Railjet, Wien-Praha: Reservasjon er valgfritt. Du kan bestille plassbillett for 3 euro på ÖBBs nettside.
Regiontog, Wien-Ceske Velenice-Ceske Budejovice/Cesky Krumlov: Ingen forhåndsbestilling, bare å hoppe på med interrailbillett. Husk å skrive opp din reiserute.
Regiojet, Wien-Praha: Reservasjon er obligatorisk, og kan bare gjøres på Regiojets salgskontor på Wien Hbf. Er det fullt, ta Railjet istedet.

Tog til Slovakia:
Regiontog 2 ganger i timen Wien-Bratislava/Petrzalka: Kan ikke reserveres, interrail er gyldig.
Wien-Bratislava med Railjet: Reservasjon er mulig, men ikke påkrevd. kan dette bestilles på ÖBBs nettside.
Intercity Wien-Kosice: Reservasjon er obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Reservasjoner for mange av forbindelsene med bytte i Bratislava kan imidlertid forhåndsbestilles på ÖBBs nettside. Velg disse hvis du ikke er komfortabel med å vente til du kommer til en østerriksk eller slovakisk togstasjon.

Tog til Polen:
EuroCity-tog fra Wien til Warszawa/Krakow: Reservasjon er obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Det er sjelden problemer med plass på disse togene, så som regel går det fint å reservere når du kommer til en stasjon i Østerrike eller Polen. Vil du forhåndsreservere, mot gebyr, kan du prøve et togreisebyrå, for eksempel Entur eller togrejse.dk.
Nattogene fra Wien til Krakow/Warszawa inngår ikke i Nightjet-systemet. Her er det obligatorisk plassreservasjon, som kan kjøpes på samme måte som Nightjet-plassbilletter, men må printes ut på billettautomat i Østerrike etter ankomst dit. Du bestiller disse på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Slovenia, Kroatia og Serbia:
EuroCity-togene til Ljubljana og Zagreb, samt nattoget fra Zürich via Zagreb til Beograd (framme neste ettermiddag), har ikke obligatorisk plassreservering. Du kan reservere plass hvis du ønsker på ÖBBs nettside.
Nattoget Zürich-Zagreb, som for eksempel går sent på kvelden fra Innsbruck, er en del av Nightjet-samarbeidet. Sovekupeene går til Zagreb, der du bytter over til en sittevogn som har vært med toget hele veien som fortsetter til Beograd. Plassbilletter kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Romania:
Nattoget Wien-Sibiu/Brasov/Bucuresti har obligatorisk plassreservasjon. Dette er ikke et Nightjet-nattog, men plassbilletter kan likevel bestilles fra ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Ungarn

Med en interrailbillett reiser du fritt med alle togene til den ungarske statsbanen MAV, og med togene til den private operatøren GySev.

Det er obligatorisk med plassreservering på alle tog som heter InterCity, EuroCity eller Railjet. Denne er billig, men kan ikke bestilles på nett. MAVs nettside selger billetter til et fantastisk utvalg med rabattsatser, blant annet dekker den rabatter for døve, deltidsstuderende eller besøkende til funksjonshemmede i institusjon. Du kan kjøpe månedskort for hunden eller sykkelen din, men du kan ikke reservere plass med interrailbillett. Dette er imidlertid sjelden et problem, da det er hyppige avganger (cirka hver time eller hyppigere) på de fleste strekninger, og de fleste lokale kjøper billett på automat rett før avgang.

Interrail-reservasjoner kjøpes i betjent skranke. Jeg er usikker på om disse kan kjøpes på billettautomatene som står på alle stasjoner (kan noen sjekke, og gi meg beskjed?).

Alle lokal- og regiontog er uten reservasjoner.

Tog til Østerrike:
EuroCity, InterCity eller Railjet, disse togene er uten obligatorisk reservasjon. Du kan reservere sete om du ønsker på ÖBBs nettside.
Det går flere lokaltoglinjer over grensen fra Østerrike til Ungarn. Disse er uten reservasjoner.

Tog til Tyskland og Sveits:
Dagtoget til Berlin er uten obligatorisk plassreservasjon, det samme er Railjet via Østerrike til München. Plass kan reserveres på Deutsche Bahns nettsider, hvis du ønsker.
Nattogene til Berlin og München inngår i ÖBBs Nightjet-nettverk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.
Enkelte dager går det også nattog til Zürich. Dette inngår ikke i Nightjet, til tross for at vognene er koblet til samme tog som toget til München. Plassbilletter kan bestilles på nett på samme måte som til Nightjet, på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tsjekkia og Slovakia:
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på togene fra Budapest til Bratislava og Praha. Du kan, hvis du ønsker, bestille plass på nettsiden til det tsjekkiske togselskapet CD.
Nattogene til Praha har obligatorisk plassreservasjon, og kan ikke bestilles på nett. Bestill i Tsjekkia, Slovakia eller Ungarn på en betjent stasjon, eller kontakt et togreisebyrå som for eksempel Entur eller Togrejse.dk. Prisene er som Nightjet-togene.
De to daglige togene fra Budapest til Kosice øst i Slovakia har ikke obligatorisk plassreservering.

Tog til Polen:
Nattoget Budapest-Wroclaw er samme tog som fortsetter til Berlin. Dette inngår i Nightjet. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.
Nattoget Budapest-Krakow/Warszawa har obligatorisk plassreservasjon som ikke selges på nett. Vil du forhåndsbestille før du kan gjøre det på en betjent stasjon i Polen, Tsjekkia, Slovakia eller Ungarn, kontakt et togreisebyrå som Entur, togrejse.dk eller Polrail.

Tog til Romania:
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på dagtogene fra Ungarn til Romania. Ønsker du å bestille plass, kan dette gjøres for en billig penge (ca 3 euro) på ungarske togstasjoner.
Nattogene fra Budapest til Bucuresti må reserveres hvis du ønsker ligge- eller soveplass. Dette gjøres best på en ungarsk togstasjon, eller du kan kontakte et togreisebyrå som for eksempel Entur eller Togrejse.dk. Det er sjelden fullt, men er du svært avhengig av å komme med en spesifikk avgang kan det være verdt det.

Hvis du ikke har interrailbillett, kan alle disse togene enkelt bestilles på det rumenske togselskapet CFRs internasjonale billettsider.

Tog til Slovenia og Kroatia
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på dagtogene til Slovenia og Kroatia.
sommernattogene SEA-YOU, som går fra Budapest til Split, Rijeka og Koper, er det obligatorisk reservasjon. Sitteplass koster 3 euro, liggeplass fra 9,40 til 14 euro og soveplass fra 14 til 53,90 euro. Disse kan ikke reserveres på nett. Du kan prøve et togreisebyrå som for eksempel Entur eller Togrejse.dk. Ellers kan du reservere på en ungarsk togstasjon.

Tog til Serbia
På grunn av byggearbeider på linjen er togtilbudet til Serbia redusert. Det går ett tog daglig fra Budapest til Kelebia som korresponderer med tog til Novi Sad. Fra Novi Sad til Beograd må du bruke lokale busser, som fort kan være det beste alternativet hele veien. Tider for disse sjekker du best på den serbiske reiseplanleggeren Polazak.
Det er ingen obligatorisk plassreservasjon på togene fra Budapest til Novi Sad.
Det går ingen nattog fra Ungarn til Serbia i 2019.

Polen

Med et godt tognett som dekker det meste av landet, er Polen godt egnet for togferie. Det er imidlertid obligatorisk plassreservasjon på de aller fleste tog, som ikke kan bestilles enkelt på nett. I tillegg er prisene på enkeltbilletter lave, noe som gjør at interrailbillett svært sjelden blir billigere enn enkeltbilletter hvis Polen er ditt hovedreisemål.

Interrail dekker alle tog fra landets hovedoperatør, PKP. Dette inkluderer tog med benevnelsen TLK, IC, EIC, EIP og internasjonale tog.

Interrail dekker også enkelte lokaltog, men ikke alle:
PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM-lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området er inkludert.
Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie og Arriva er ikke inkludert i Interrail. Billettprisene er imidlertid ofte lave, så hvis du må ta ett av disse togene, kjøp en enkeltbillett.

Internasjonale tog til Ukraina, Hviterussland og Russland, samt RZDs ukentlige tog mellom Moskva og Paris, er ikke inkludert.

Det er obligatorisk med plassreservasjon på alle tog med benevnelsene TLK, IC, EIC og EIP. For ekspresstogene EIP koster reservasjonen tilsvarende 10 euro. Alle andre reservasjoner for sitteplass er gratis, men obligatorisk. Det beste er å bestille reservasjonene på en polsk jernbanestasjon, hvis du bestiller på jernbanestasjoner utenfor Polen kommer det et gebyr på 3,50 euro for hver reservasjon. Gebyrene blir enda høyere hvis du får et reisebyrå til å gjøre dem for deg.

Innenriksreiser i Polen på EuroCity-togene Warszawa/Gdansk-Poznan-Berlin har obligatorisk plassreservasjon, med en pris på 3-4 euro.

Polen har et tett nettverk av nattog, med gode ligge- og sovevogner. En liggeplass i 6-køyskupe koster 14 euro, liggeplass i 4-køyskupe 16 euro, seng i 3-køys sovekupe 18,50 euro, seng i 2-køys sovekupe 37 euro, enkeltkupe 70 euro. Disse reserveres også helst på en polsk togstasjon.

Bruk Polrail hvis det er en forbindelse du ikke kan gå glipp av. Entur kan også selge polske plassbilletter. Legg merke til at polske tog som hovedregel kun kan reserveres en måned før avreise!

Det er ikke mulig med plassreservasjon på tog med benevnelsene InterRegio (IR), Regio (R), samt de lokale selskapene PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM-lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området. Her er det bare å hoppe på, så lenge du har interrailbillett.

Den beste ruteplanleggeren for tog i Polen finner du på denne nettsiden. Last gjerne ned appen Portal Pasazera, som alltid gir oppdatert informasjon om forsinkelser, overganger og lignende. En god reisekamerat!

Tog til Tyskland
Det er obligatorisk plassreservasjon på togene Warszawa/Gdansk-Berlin. Denne koster tilsvarende 4 euro, og kan bestilles på polske eller tyske togstasjoner, eller hos Entur. Det er nesten alltid tilgjengelige plasser.

Det går mange lokal- og regiontog mellom Polen og Tyskland, f.eks Swinoujscie Centrum-Ahlbeck-Stralsund, Szczecin-Angermünde-Berlin, Kostrzyn-Berlin, Wroclaw-Dresden (Trilex), Zagan-Forst-Cottbus og Zgorzelec-Görlitz. Her trenger du ikke å bestille plass, det er bare å hoppe på.

Tog til Tsjekkia, Slovakia, Østerrike og Ungarn
Det er obligatorisk plassreservasjon på togene fra Warszawa/Krakow til Praha, Bratislava og Budapest. Denne koster 3,50 euro, og gjøres på en polsk togstasjon. Det er nesten alltid plasser tilgjengelig.

Det går nattog fra Warszawa og Krakow til Praha, Wien og Budapest. Disse har obligatorisk plassreservasjon, som ofte (men ikke alltid) kan bestilles fra det tsjekkiske togselskapet CDs nettside. Regn med en pris på cirka 15 euro for seng i 6-køys liggevogn, 30-40 euro for seng i 3-køys sovekupe eller 90-100 euro for enkeltkupe.

Det går også nattog fra Zielona Gora, Glogow, Wroclaw og Opole til Wien, Budapest og Przemysl (for Ukraina). Dette er en del av ÖBBs Nightjet-tilbud. Plassbilletter er obligatorisk, og kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Det private, tsjekkiske togselskapet Leo Express kjører tog mellom Krakow og Praha. Disse er inkludert i Interrail, men krever obligatorisk plassreservasjon som kan bestilles på nett på Leo Express' nettside. Finn din avgang, velg antall passasjerer og trykk boksen som sier "You can apply further discounts". Klikk "Discounts", og velg "Interrail/Eurail".

Tog til Litauen
Det går togforbindelse fra Warszawa via Bialystok til Kaunas og Vilnius hver fredag, lørdag og søndag, med avgang fra Warszawa klokken 13.15. Det er obligatorisk plassreservasjon etter polske regler mellom Warszawa og Bialystok, ellers er det fritt frem med interrailbillett.

Andre land

Flere land kommer! Tsjekkia, Slovakia og Finland er nok de neste i støpeskjeen.

I Tsjekkia og Slovakia er hovedregelen at det er fritt frem, du trenger ikke reservasjon. Det er noen unntak, først og fremst for de tsjekkiske SuperCity-togene. Her kan du bestille plass på den tsjekkiske jernbanens meget gode bestillingsside.

I Finland er det ikke obligatorisk plassreservering, annet enn for sovekupeer. Disse kan bestilles hos det finske togselskapet VR. Interrailere fra de nordligste delene av Norge kan finne det fornuftig å ta de daglige bussene fra Eskelisen Lapin Linjat til Rovaniemi, som korresponderer med nattogene til Helsinki/Helsingfors. Vil du videre ned til kontinentet må du da ta båt til Tallinn og buss til Litauen/Polen, men når Rail Baltica er ferdigbygd gjennom de baltiske landene vil dette til og med bli en rask vei til Europa fra Nord-Troms og Finnmark!

Bli medlem!

Plassbilletter til Nightjet

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. Nå kan du bestille plass på disse nattogene på internett, både om du har interrailbillett eller om du reiser på enkeltbilletter. Før måtte du ringe for å reservere plass hvis du hadde interrail. Løsningen de har valgt er imidlertid ikke den mest intuitive, så her forklarer vi, steg for steg, hvordan du gjør det!

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!