Tog fra Trøndelag til København… og videre

Det finnes alternativer til fly, også fra Trøndelags hovedstad! Vi gir deg guiden til å reise med tog fra Trondheim til kontinentet.

Bryggerekka ved Nidelva i Trondheim.

Se www.entur.no og www.vy.no for nøyaktige rutetider i Norge, www.sj.se og www.resrobot.se i Sverige – og www.oresundstag.se eller www.skanetrafiken.se for togene over Øresund til København. Med forbehold om feil.

Hvorfor en egen guide for togreiser fra Trondheim og sørover? Jo, fordi tilbudet er bedre enn det kan se ut som ved første øyekast. Det går nemlig to hovedruter fra Trondheim: via Oslo og via Sverige.

Annonse

Det er buss for tog mellom Trondheim og Storlien på grunn av arbeidet med elektrifisering av strekningen fra 15. august 2024 til 1. februar 2025. Det kan også være arbeid på sporet andre steder – så dobbeltsjekk ALLTID tidene!

Det er, i tillegg til togene, en del busser som også kan utforskes for å finne flere reisetilbud på strekningen:
Vy (Trondheim-Lillehammer med tog til Oslo, Oslo-Göteborg, Oslo-København)
Flixbus (Oslo-Göteborg/København/Hamburg/Berlin/Praha/Kraków).

Vil du at det skal bli lettere å reise miljøvennlig?

Støtt oss i arbeidet for å styrke de grønne transportmidlene!

Legg merke til at ruteendringer, banearbeid og slikt kan forskyve tider og forbindelser. Dobbeltsjekk alltid rutetidene for den dagen du skal reise på operatørenes egne reiseplanleggere. Du finner lenker til dem i denne saken.

Sørover

Via Östersund

To ganger daglig kan du ta SJ Nords tog fra Trondheim til Storlien. Togene erstattes med buss mellom 15. august 2024 og 1. februar 2025 grunnet arbeid med elektrifisering av strekningen. Det er forbindelse til Norrtågs lokaltog mot Åre, Östersund og Sundsvall. Dette toget korresponderer så med tog videre i Sverige.

Morgentoget korresponderer med SJs dagtog fra Sundsvall til Stockholm. Dette er framme litt for sent til å nå nattoget mot Hamburg direkte fra Stockholm. Men tar du neste SJ Snabbtåg fra Stockholm mot Malmö tar du det igjen der: SJs nattog venter i en time i Malmö. Med samme Snabbtåg kan du også komme deg til København samme kveld, med bytte til Öresundståg i Malmö.

Ettermiddagsavgangen korresponderer med SJs nattog fra Duved/Åre/Östersund til Stockholm og Göteborg – som dessverre står i fare for å bli nedlagt. Det er lengre byttetid i Östersund enn i Duved eller Åre, så jeg anbefaler oftest å bytte der – men du kommer uansett på samme tog videre. Du kan være i Stockholm tidlig på morgenen, Göteborg litt senere på morgenen og København rundt klokken 11.

Jeg anbefaler å kjøpe direkte billett fra Trondheim til Stockholm eller Göteborg (eller dit du skal i Sverige) via SJ Sveriges nettside. Da er du sikret i tilfelle forsinkelser. Det ser ikke ut til å være mulig å bestille direkte billett Trondheim-Hamburg som inkluderer nattoget fra Malmö, så da må du dele opp bestillingen. Men det burde ha vært mulig.

Med interrailbillett må du ha plassreservasjoner på de togene som kjøres av SJ Sverige – fra Östersund/Sundsvall og videre – mens det ikke er mulig å reservere plass på togene som kjøres av SJ Norge og Norrtåg. Her er det bare å hoppe på. Interrail er også gyldig på buss for tog.

Men pass deg for fella – hvis du prøver å kjøpe plassbilletter for Interrail på SJs nettside, og inkluderer tog der det ikke finnes plassreservasjoner, går reiseplanleggeren ut fra at du vil kjøpe en fullprisbillett for den strekningen som ikke har reservasjoner! Skal du ta dagtoget Trondheim-Stockholm med interrail, må du altså kun reservere mellom Sundsvall og Stockholm. Tar du nattog, reserver kun mellom Åre/Östersund og Stockholm/Göteborg. Prøver du å reservere større deler av strekningen, må du betale for en billett som du ikke trenger – du har jo interrailbillett!

Beskrivelse av hvordan du bestiller plassbillett for Interrail finner du i vår guide til dette – trykk på «Sverige» for oppskrift. Det er ikke særlig intuitivt, så vi anbefaler sterkt å lese oppskriften.

To ganger i uka, deler av året, går det også direkte nattog mellom Storlien og Malmö med Snälltåget. Dette toget har ingen fornuftig forbindelse fra Trondheim, og er derfor mest praktisk på hjemveien – da er det godt timet med toget Storlien-Trondheim fra SJ Nord.

Forbindelsene fra Trondheim og nordover i Sverige, mot for eksempel Umeå, Luleå, Haparanda og Kiruna/Narvik, innebærer ofte venting i Sundsvall. Sjekk disse på nettsidene til SJ Sverige eller på den svenske reiseplanleggeren Resrobot (som også inkluderer busser).

I desember 2025 skal elektrifiseringen av Meråkerbanen være ferdig. SJ har tidligere varslet at det da vil bli minst en fordobling av togtilbudet mellom Trondheim og Sverige.

Via Oslo

Det er nå fem dagtog samt nattog på Dovrebanen, hovedstrekningen mellom Trondheim og Oslo. I tillegg er det to daglige forbindelser over Røros.

Fra Oslo er det forbindelse med Vys tog mot Göteborg. Der går det tog med både SJ og Öresundståg til Malmö og København, se min guide til «melkeruta» mellom Oslo og Hamburg.

Rutetidene mellom Oslo og Göteborg er i all hovedsak godt tilpasset forbindelsene fra Trondheim. Ofte har du passelig tid til overgang og litt mat og kaffe på/ved Oslo S.

Billetter må kjøpes i flere etapper: fra Trondheim til Göteborg hos Entur, og videre slik som beskrevet i «melkeruteguiden».

Interrail gjelder på alle tog. Plassreservasjoner er obligatorisk på både Dovre- og Rørosbanen, og kjøpes hos Entur på denne måten. Toget mellom Oslo og Göteborg krever ikke plassreservasjoner, har du gyldig Interrail er det bare å hoppe på. Det samme gjelder for Öresundståg. På SJ Snabbtåg mellom Göteborg og Malmö må du ha reservasjoner etter svenske regler, se vår guide og trykk «Sverige».

For å komme raskere frem kan det være verdt å sjekke om Vy/Bus4You eller Flixbus kjører busser mellom Oslo og Göteborg som passer. Det skjer ofte – på denne strekningen er busstrafikken fortsatt hyppigere enn togtrafikken, tross økning i antall togavganger.

Nordover

Via Sverige

Er du i Berlin eller Hamburg en fredag ettermiddag, og vil komme deg til Trondheim lørdag kveld? Ta SJs nattog til Stockholm – og tog videre via Sundsvall til Storlien og Trondheim! Dessverre er forbindelsen i Stockholm og Sundsvall slik at du ikke når denne forbindelsen andre dager i uka – her burde SJ ha kjørt avgangen fra Stockholm 10.21 til Sundsvall hver dag. Det hadde forbedret tilbudet svært mye!

Andre dager kan du (fra København) ta Öresundståg fra København til Malmö midt på natta, og reise videre med Snabbtåg til Stockholm, der det er togforbindelse videre til Sundsvall. Dette toget korresponderer videre med Norrtåg fra Sundsvall til Storlien, og SJ Nords tog til Trondheim, der du er framme samme kveld. Forbindelsen går hver dag.

Du kan også reise fra København på ettermiddagen med Snabbtåg direkte til Stockholm, deretter nattog til Östersund og morgenforbindelsen via Storlien til Trondheim. Denne forbindelsen går hver dag.

Billetter finner du på SJ Sveriges nettside for hele strekningen fra København til Trondheim.

I desember 2025 er elektrifiseringen av Meråkerbanen ferdig. SJ har varslet at det da vil bli en forbedring av togtilbudet mellom Trondheim og Sverige.

Via Oslo

Dovrebanen er tilbake på sporet – men arbeid på sporet på Follobanen gjør at togene fra Göteborg ankommer Oslo omtrent akkurat når togene videre til Trondheim går derfra. Det betyr at du ofte får lange ventetider i Oslo. Arbeidene skal være ferdige tidlig i 2025.

Likevel: med bytter i Göteborg og Oslo kan du reise fra København tidlig på morgenen og være framme i Trondheim (sent) samme kveld, eller midt på dagen for å nå nattoget mellom Oslo og Trondheim.

Billetter kjøpes på Skånetrafikens app for Øresundståg København-Göteborg, på SJs nettside for SJs tog (København) Malmö-Göteborg og hos Entur for Göteborg-Trondheim.

Generelt

Fordi man har to ruter å velge mellom, er Trondheim den byen i Norge med best togforbindelser mot kontinentet etter Oslo. Trondheim-København med tog er både oppnåelig og trivelig, både gjennom Norge og gjennom Sverige.

Men også her er det mangelen på nattog mellom Oslo og København/Hamburg som skurrer, og gjør forbindelsen dårligere enn den burde ha vært. Naturvernforbundet arbeider for et bedre togtilbud fra Oslo og sørover mot kontinentet, både med dag- og nattog.

Videre fra København

Fra København går det tog annenhver time til Hamburg, som er Nord-Europas største togknutepunkt. DSB og Deutsche Bahn kjører disse togene i samarbeid. Herfra er det forbindelser i alle retninger, for eksempel går det tog til Berlin minst hver halvtime (med forbindelser til hele østre Europa), tre tog i timen (langs forskjellige ruter) til München (med forbindelser mot Østerrike, Ungarn og Italia), og tog minst hver time til Köln (med forbindelser til Nederland, Belgia, Frankrike, Spania og Storbritannia).

Fra Hamburg går det også et par «gammeldagse» langtravere av noen tog. Direktetogene til Praha/Budapest, samt direktetogene til Zürich, er eksempler på slike. Hver natt går det to nattog med ligge- og sovevogner, ett til Basel/Zürich (med forbindelser til Paris, Lyon, Rivieraen og Spania, samt Italia over Chiasso/Como) og ett til Wien (med forbindelser til Ungarn, Romania og Balkan) og Innsbruck (med forbindelser til Italia over Brennerpasset).

Rutetider for disse forbindelsene finner du ved å søke på Deutsche Bahns reiseplanlegger. Her kan du også kjøpe billetter til nær sagt alle tog i, til, fra og gjennom Tyskland, samt internasjonale billetter helt fra Stockholm/Göteborg og sørover, så lenge reisen går til Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike eller utvalgte byer i Polen eller Tsjekkia. Skal du til andre land som deltar i DBs Sparpreis-samarbeid, må du dele opp bestillingen ved en tysk stasjon. Og skal du til land som ikke deltar i samarbeidet (for eksempel Spania), bestiller du til grensen med DB og med landets egne bestillingssystemer videre.

Men det er et par unntak: skal du ta Nightjet-nattogene, må du bestille disse på ÖBBs nettside hvis du skal kombinere dem med andre tog. Og tog fra Snälltåget, SJ, Eurostar og Flixtrain må kjøpes på selskapenes egen nettside – men enkelte forbindelser går nå an å få tak i via DB.

Les flere reiseguider fra Naturvernforbundet!