Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er det vanskelig å unngå melkeruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg. Vi gir deg overlevelsesguiden.

Hvordan overlever du melkeruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg? Den vanskeligste etappen av togferien på kontinentet kommer aller først (og aller sist). Naturvernforbundet gir deg guiden til det noe sparsommelige tilbudet som finnes, og håper at det snart kan komme gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg!

Oppdatert med rutetider fra 11. desember 2022 til 23. mai 2023.
Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

BLI MEDLEM!

Vil du raskt nedover i Europa må du reise grytidlig på morgenen fra Oslo med tog eller buss, og bytte tog/buss minst to steder (Gøteborg og København). På enkelte avganger er det også bytte i Malmö og Fredericia. Det er kun mandag til fredag du kan rekke nattogene fra Hamburg og sørover samme dag.

Ruten har svært romslige overgangstider, og du vil under alle normale omstendigheter nå nattogene fra Hamburg og sørover samme kveld. Men likevel: på feriereiser anbefaler vi at reisen deles opp, og at du planlegger en overnatting i Sør-Sverige, Danmark, Hamburg eller på en båt over Østersjøen. Det vil gjøre reisen triveligere og mindre stressende, og du slipper å starte klokken 6 på morgenen fra Oslo.

1. Oslo-Göteborg

Sørover går det ingen tog fra Oslo lenger enn til Göteborg. Togene kjøres av Vy, og det er ikke obligatorisk plassreservering, så du får alltid bli med.

Det er fire avganger på hverdager fra Oslo S: 06.08, 10.10, 14.10 og 18.10. På lørdager er det avganger 08.08, 14.10 og 18.10. På søndager er det avganger 10.10, 14.10 og 18.10. Skal du nå nattogene i Hamburg samme kveld, er det kun avgangen 06.08 som kan benyttes. Det vil si at man ikke kan nå disse nattogene samme kveld på lørdag eller søndag med tog, hvis man reiser fra Norge.

Togavgangen 06.08 (mandag-fredag) kan få deg til København klokken 13.49 (SJ-tog fra Göteborg med bytte til Øresundstog i Malmö) eller 14.29 (direkte Øresundstog Göteborg-København), og til Hamburg 20.02, i tide til nattogene videre.

Togavgangen 08.08 (kun lørdag) kan få deg til København klokken 16.29, og Hamburg 22.16 (21.58 i sommerferien 2023, da kan du rekke nattoget til Basel/Zürich med litt flaks).

Togavgangen 10.10 (alle dager unntatt lørdag) kan få deg til København klokken 18.29, og Hamburg 00.25.

Togavgangen 14.10 (alle dager) kan få deg til Malmö 21.51, og til København klokken 22.29. Dette toget har overgang til SJs nattog (Stockholm) Malmö-Hamburg Altona, som har anslagsvis avgang fra Malmö C 23.33.

Togavgangen 18.10 (alle dager) kan ikke få deg lenger enn til Halmstad.

Med interrailbillett er det bare å hoppe på disse togene, men husk å skrive reisestrekningen på billetten, eller å legge strekningen inn i RailPlanner-appen hvis du reiser med elektronisk interrailbillett. Er du bosatt i Norge, vil dette gjelde som en av de to reisedagene du har rett på i landet du er bosatt. Disse reisedagene er ment til ut- og hjemreise, og må ifølge reglene starte ved (ved innreise) eller gå til (ved utreise) en «grense, flyplass eller havn». Har du interrailbillett med et begrenset antall reisedager, bruker du en av disse på denne turen: reisedager i hjemlandet kommer ikke i tillegg.

Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du ikke toget klokken 06.08 morgenen etter fra Oslo. Da må du sjekke om det går busser med busselskapene Nettbuss og Flixbus som kan ta deg til Göteborg før 10.40, til Helsingborg før 13.10, til Lund før 14.19, til Malmö før 14.33 eller til København før 15.26, hvis du skal nå toget til Hamburg som korresponderer med Nightjet-nattog neste natt. PS: i flere perioder i 2023 vil ikke Øresundstogene betjene Helsingborg, på grunn av arbeid på sporet.

Bussene kan være et godt alternativ for flere. Busselskapene Vy/Nettbuss og Flixbus kjører vanligvis mange avganger daglig med buss mellom Oslo og Göteborg. Disse er litt raskere enn toget, og gir langt flere muligheter for viderereise med tog, med en enkel overgang i Göteborg der tog- og busstasjonen er vegg i vegg. Rutetidene for bussene varierer og endres ofte, derfor er det ikke hensiktsmessig å lage en tabell som vi kan legge ut her. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser. Interrailbilletten gjelder ikke på bussene, men billettprisene er ofte lave, så de kan være et godt alternativ selv om du har interrailbillett.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togtilbud som kjører.

1. Øresundståg, som går rett til København og fortsetter videre til Helsingør på dansk side. Disse går som hovedregel hver time fra Göteborg (minuttall .40), og bruker nesten 4 timer til København Hovedbanegård. Har du interrail kan du bare hoppe på, det kreves ingen reservasjon. De billigste enkeltbillettene til disse togene finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper. Du kan også kjøpe billetter hos SJ, men det er dyrere. Togene kan også inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn. Det er ingen rabatt ved forhåndsbestilling.

2. SJs snabbtåg, som går cirka annenhver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundståg til København. Disse togene er betydelig raskere enn Øresundstogene, da de stopper sjeldnere og kjører fortere. Her gjelder vanlige svenske regler, med miniprisbilletter som blir gradvis dyrere, så her er det mulig å gjøre minipriskupp. Vil du ta en av disse togene, bør du altså forhåndsbestille. Her er plassreservasjon obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan).

Husk at du, hvis du ikke reiser med en av de få avgangene på sommeren som går direkte til København, trenger en ekstra billett med Øresundståg fra Malmö for å nå København. De billigste billettene til disse togene finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper, og de kan bestilles helt frem til avgang.

Mellom 19. juni og 20. august 2023 går fire av SJs avganger direkte fra Göteborg til København, så da slipper du ekstra billett med Øresundståg. OBS! Byggingen av prosjektet Västlänken gjør at Göteborg C delvis stenges i sommerperioden. Oslotogene kommer til å gå til/fra Göteborg C, mens togene til/fra Malmö og København går kun til/fra Mölndal. Mellom Göteborg C og Mölndal kan du ta lokaltog eller trikk.

Er du på sporet av nattogene i Hamburg, må du nå DB/DSBs tog fra København 15.26. Fra Göteborg må du da ta SJs tog klokken 10.24 (ikke sommer) eller Øresundstoget 10.40 fra Göteborg. Disse er i København henholdsvis 13.49 og 14.29, førstnevnte med et bytte til Øresundstog i Malmö.
I sommerferien 2023 må du nå tog fra København 14.56, med bytte i Fredericia, for å komme til Hamburg 20.02.

En mulighet for variasjon er å hoppe av toget i Helsingborg, ta båten over til Helsingør (med nydelig utsikt over Kronborg Slot ved innseilingen, kjent fra «Hamlet» av Shakespeare) og tog derfra til København H. Men også da må du senest ta toget fra Göteborg 10.40 for å være sikker på å nå forbindelsen videre til Hamburg.

3. København-Hamburg

I Danmark er det (vår og høst) direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 11.26 og 15.26. De kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. Toget som tidligere gikk over ferja Rødby-Puttgarden er nedlagt, og en tunnel under Femernstredet skal åpne i 2029.

Sommeren 2023 går direktetogene 05.26, 09.26, 11.26, 13.26 og 17.26. Avgangen 15.26, som er den som nordmenn må nå for å rekke nattoget i Hamburg, erstattes av en avgang 14.56 med dansk IC-tog til Fredericia, og bytte der til et Hamburg-tog som kommer fra Århus.

Avgangene 14.56/15.26 fra København er framme ved Hamburg Hbf 20.02. Det er ikke alltid obligatorisk med plassreservasjon om du har Interrail, men det anbefales, for disse togene kan bli fulle. Den kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for deg med interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille billett her.

Det går også flere avganger fra København med bytte i Fredericia til IC-togene fra Århus til Hamburg. Her anbefales også plassbillett.

I tillegg går det avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København: 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56. Her kreves det ikke plassbillett. Avgangen 14.56 er framme i Hamburg 20.15, og gir også mulighet for å nå Nightjet-togene videre sørover.
Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn å finne detaljene om rutene.

Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)

Det er en del arbeid på strekningen. Dobbeltsjekk alltid tidene på Deutsche Bahns reiseplanlegger eller den danske Rejseplanen!

PS! Plassreservasjon pleier å være obligatorisk for «internasjonale reiser mellom Danmark og Tyskland» i skolenes sommerferie. Dette gjelder kun direktetogene mellom København/Århus og Hamburg (avgangene 07.26, 08.56, 11.26, 12.56 og 15.26), men ikke forbindelsene med bytte til tyske regiontog i Flensburg (06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56). Legg merke til at enkelte av disse avgangene går med samme tog fra København, men innebærer bytte til forskjellige tog i Fredericia!

En annen mulighet er å ta tog fra København til Nykøbing F, buss derfra til Gedser, og båt derfra til Rostock i Tyskland. Disse båtene er relativt rimelige (kjøp billett på havna, det er ikke forkjøp hvis du ikke har med bil), og går annenhver time, med en reisetid på rundt to timer. Rutetidene fra København til Gedser sjekker du på Rejseplanen, mens fra Rostock til dit du skal i Tyskland sjekker du på Deutsche Bahns reiseplanlegger. Bruk «Rostock Seehafen Fähre» som avgangsstasjon.

Får du abstinens av mangel på togferja Rødby-Puttgarden, har du en ganske tungvint mulighet. Det går tog fra København H til Nykøbing Falster, lokalbane til Maribo og buss videre til Rødby ferjekai, der du kan ta ferja over til Puttgarden hver halvtime. På tysk side går det buss fra Puttgarden til Lübeck, med forbindelse til Hamburg. Ikke prøv denne ruta om du ikke har særdeles god tid.

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du skal videre med Nightjet-togene eller har en annen tett forbindelse fra Hamburg! Nattogene fra ÖBB, Nightjet, går hver kveld. Klokken 20.24, 22 minutter etter ankomst fra København, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania og Balkan). Det andre nattoget går ikke før 22.07, i retning Offenburg (med forbindelser til Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan toget være innstilt eller avgangstiden bli endret grunnet banearbeid.

Det går også forbindelser til mange andre tyske byer på kvelden, blant annet Berlin, Köln, Bremen og Frankfurt.

Vil du ta Nightjet? Bestill billetter her!
Vil du ta Nightjet, og har interrail? Les forklaring her på hvordan du bestiller plass på nett!

Offisielt venter ikke nattoget på forsinkede tog nordfra. Reisestatistikken viser imidlertid at nattoget ofte avgår noe forsinket, begrunnet med at det har ventet på forsinket, innkommende tog. Vær effektiv på stasjonen i Hamburg, og sørg for at du har kjøpt inn noe mat/drikke til nattogturen allerede på stasjonen i København!

Nattogene går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen i retning høyere nummer på sporet og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Byen har mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. I tillegg er det gode togforbindelser, også på dagtid, til det meste av Europa. Tog til Berlin tar under to timer, og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog til Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog til Frankfurt og München tar deg ned mot Alpene, Rivieraen og Italia.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, Halmstad med Roxette-museum og Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over – Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

Flixbus har daglige avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin (ofte med bytter), samt mange avganger til København.

Nettbuss/Vy har flere daglige bussavganger til København.

– Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie.

– Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Hjem igjen

Når du skal hjemover, er forbindelsene enda mer fragmenterte. Nattogene ankommer Hamburg 07.54 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München). Med Zürich-toget har du tid til en god frokost, men med Wien-toget har du kun 9 minutter før toget mot København går! Si fra til konduktøren om du skal ha denne forbindelsen, det er grunn til å tro at toget vil innvente korte forsinkelser. Det er også mulig å bytte tog tidlig på morgenen i Hannover til et ICE-tog som er framme i Hamburg noe tidligere, for å trygge overgangen.

Bruk Deutsche Bahns reiseplanlegger for å finne pålitelige rutetider nordover.

Utenom sommerferien er første forbindelse fra Hamburg mot København og Göteborg som du kan nå klokken 08.56, med en times lunsjpause i København, til Göteborg 18.20. Da har siste tog til Oslo gått 18.10… så du må ta buss med Vy/Nettbuss eller Flixbus fra Göteborg til Oslo. Det er heller ikke alle dager det går busser så sent fra Göteborg til Oslo, men rutene endres ofte, så sjekk nettsidene til selskapene.

Men det finnes en omvei som kan ta deg helt til Oslo, med ganske trygge byttetider, alle dager unntatt lørdag, i det minste frem til slutten av mai 2023. Du er imidlertid ikke framme før sen kveld. Ta 08.56-toget til København, og bytt der til tog mot Stockholm 14.21. Ta dette til Mjölby, der du er framme 17.39. Tog videre til Hallsberg går 18.01, og er framme 19.10. Det går så tog fra Hallsberg 19.36 til Oslo 23.24 samme kveld.

Sommeren 2022 er direktetoget 08.56 fra Hamburg til København erstattet av et tog til Århus, som krever bytte i Fredericia for å nå København, og er framme 14.03. Da har SJ satt opp et svært fornuftig Snabbtåg, som går fra København H 14.17, og er framme i Mölndal utenfor Göteborg 17.29. Da har du god tid til å ta lokaltog inn til delvis stengte Göteborg C, før Oslotoget går 18.10. Tenk om dette toget kunne ha gått hele året!

Det går i tillegg togforbindelser hele året fra Hamburg 04.36 (man-lør) og 06.36 (alle dager), som gjør at du kan rekke siste tog fra Göteborg til Oslo 18.10. Da er du i Oslo 21.51, i god tid til å ta norske nattog videre hvis du skal. PS: Dobbeltsjekk tidene på www.rejseplanen.dk og/eller www.bahn.com!

Det finnes også busser med Flixbus fra både Hamburg, København og Göteborg, eller busser med Vy/Bus4You fra København og Malmö. Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet helårstilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

Nattoget fra Stockholm via Malmö til Hamburg hjelper på situasjonen. Det er viktig at det kommer på plass en god forbindelse fra Norge til dette toget, aller helst med direkte vogner Oslo-Hamburg. SJs sommer-Snabbtog på returreisen viser også at det er mulig med et bedre tilbud på strekningen med små justeringer.

BLI MEDLEM!