Melkeruta med tog mot København og Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er ofte den beste ruta fra Oslo via Göteborg og København til Hamburg. Vi guider deg på turen.

Det er ikke helt enkelt å finne ut hvordan du kan ta tog mellom Oslo og København/Hamburg. Naturvernforbundet gir deg derfor guiden til det noe usammenhengende tilbudet som faktisk eksisterer.

Vi håper at det snart kan komme gjennomgående dagtog til København, og gjerne nattog hele veien til Hamburg! I mellomtiden kan vi glede oss over at det blir en kraftig økning i antall avganger mellom Oslo og Göteborg fra 10. desember 2023.

Oppdatert med rutetider for hele 2023, frem til ruteplanskiftet 10. desember.
Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Vil du raskt sørover i Europa, har du to hovedmuligheter fra Oslo:

1. Tidlig på morgenen fra Oslo, med bytte minst to steder (Gøteborg og København). På enkelte forbindelser er det også bytte i Malmö og Fredericia. Det er kun mandag til fredag du kan rekke nattogene fra Hamburg og sørover samme dag, men du kan komme deg til Hamburg alle dager (og til Berlin alle dager unntatt søndag).

Ruten har svært romslige overgangstider, og du vil under normale omstendigheter nå nattogene fra Hamburg og sørover samme kveld. Spesielt forbindelsen til nattoget mot Basel/Zürich klokken 22.09 er trygg. Byttetidene er betydelig knappere i Hamburg for nattoget mot Wien/Innsbruck, men det går hvis ting er i rute.

2. Du kan reise hver dag fra Oslo klokken 14.10, bytte i Göteborg, og nå ett av nattogene fra Malmö til Hamburg/Berlin.

Ruta gir en liten middagspause i Göteborg, og høvelig byttetid til Snälltågets nattog til Hamburg/Berlin (avgang 22.25 fra Malmö, daglig unntatt lørdag til 4. november 2023). Du har svært god byttetid til SJs daglige nattog til Hamburg/Berlin (daglig avgang 23.25 fra Malmö).

Begge disse rutene har gode forbindelser videre sørover i Europa.

I tillegg er det en avgang klokken 8 på morgenen fra Oslo på lørdag, som også kan få deg helt til Hamburg samme kveld. Alle dager unntatt lørdag går det tog klokken 10, som også kan få deg til København på tidligkvelden, og til Hamburg sent samme kveld.

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når disse forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for oppdaterte tider!

Rutetider sørover

OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte, og da kan det hende at forbindelsene ryker. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

1. Oslo-Göteborg

Alle tog sørover fra Oslo har endestasjon i Göteborg – der må du alltid bytte tog. Togene kjøres av Vy, og det er ikke obligatorisk plassreservering, så du får alltid bli med.

Det er fire avganger på hverdager fra Oslo S: 06.08, 10.10, 14.10 og 18.10. På lørdager er det avganger 08.08, 14.10 og 18.10. På søndager er det avganger 10.10, 14.10 og 18.10. 

Fra 10. desember vil antall togavganger på denne strekningen nær dobles.

Togavgangen 06.08 (mandag-fredag) kan få deg til København klokken 13.49 (SJ-tog fra Göteborg med bytte til Øresundstog i Malmö) eller 14.29 (direkte Øresundstog Göteborg-København), og til Hamburg 20.02, i tide til nattogene videre.

Togavgangen 08.08 (kun lørdag) kan få deg til København klokken 16.29, og Hamburg 22.16.

Togavgangen 10.10 (alle dager unntatt lørdag) kan få deg til København klokken 18.29, og Hamburg 00.25.

Togavgangen 14.10 (alle dager) kan få deg til Malmö 21.51, og til København klokken 22.29. Dette toget har overgang til begge nattogene (Snälltåget og SJ) fra Malmö til Hamburg/Berlin. OBS! Jeg anbefaler å ta overgangen i Malmö, ikke i Lund eller København. Nattogene venter lenge i Malmö, og i København går de fra andre stasjoner.

Togavgangen 18.10 (alle dager) kan ikke få deg lenger enn til Halmstad samme kveld.

Enkeltbilletter til togene Oslo-Göteborg kjøpes hos Entur eller Vy.

Med interrailbillett er det bare å hoppe på togene Oslo-Göteborg. Det er ikke nødvendig å reservere sitteplass. Er du bosatt i Norge, vil dette gjelde som en av reisedagene du har rett til å bruke i Norge.

Buss mellom Oslo og Göteborg kan være et godt alternativ. Busselskapene Vy/Bus4You og Flixbus kjører hyppige avganger daglig mellom Oslo og Göteborg. Disse tar cirka like lang tid som toget, men gir deg langt flere muligheter for viderereise, siden de har flere avganger. Buss- og togstasjonen i Göteborg er i samme bygg. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser.
Interrail gjelder ikke på bussene, men enkeltbilletter er ofte ganske rimelige.

Kommer du med nattog fra Bergen, Stavanger eller Trondheim, rekker du ikke toget klokken 06.08 morgenen etter fra Oslo. Da må du sjekke om det går busser med busselskapene Vy/Bus4You eller Flixbus som kan ta deg til Göteborg før 10.40 eller til København før 15.26 (14.56 sommeren 2023), hvis du skal nå toget til Hamburg som korresponderer med Nightjet-nattog samme natt. Fra 10. desember 2023 kommer det en daglig togavgang 08.14 som du vil kunne nå med nattog.

Fra 10. desember 2023 er det varslet en kraftig økning i antall avganger på denne strekningen. Jeg gleder meg allerede til å skrive neste utgave av denne guiden!

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togtilbud.

1. Øresundståg går direkte til København og fortsetter videre til Østerport på dansk side. Disse går hver time fra Göteborg (minuttall .40), stanser ofte, og bruker nesten 4 timer til København H.
Har du interrail kan du bare hoppe på, det er ikke mulig å reservere plass.
De billigste enkeltbillettene finner du på Hallandstrafikens eller Skånetrafikens apper, du kjøper idet du reiser – og får en billett som også er gyldig på lokal kollektivtrafikk før og etter togreisen, om du trenger det. Du kan også forhåndskjøpe billetter hos SJ, men det er dyrere.
Togene kan også inngå som del av en lengre billett bestilt fra Deutsche Bahn.

2. SJs snabbtåg går annenhver-tredjehver time mellom Göteborg og Malmö, med overgang til Øresundståg til København. Disse togene er betydelig raskere, stopper sjeldnere og kjører fortere – selv om du må bytte en ekstra gang. Her gjelder vanlige SJ-regler, med billetter som blir gradvis dyrere, så her bør du forhåndsbestille. Her er plassreservasjon obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan). Du må ta Öresundståg videre fra Lund eller Malmö for å komme til København, disse går hvert 20. minutt (hvert 10. minutt i rush).

Mye byggearbeid

I høst skal to større byggeprosjekter på jernbanen i Skåne ferdigstilles. Det gir endringer i rutene og perioder med buss for tog i høst.

– Strekningen Ängelholm-Helsingborg stenges fra 25. september til 3. desember. Fra 25. september til og med 1. oktober er det buss for tog mellom Båstad og Helsingborg, fra 2. oktober til 3. desember er det omkjøring for Öresundståg mellom Ängelholm og Kävlinge. SJs Snabbtåg er merket som «Banarbete planeras» – det er altså fortsatt uvisst om eller hvordan de vil gå.
Les mer her!

– Strekningen Lund-Malmö stenges mellom 22. september og 1. oktober. Alle tog nordfra får Lund som endestasjon, alle tog fra Danmark får Malmö C som endestasjon. Det kjøres buss for tog mellom Lund og Malmö.
Les mer her!

Anbefalt løsning for reiser til København og videre:

25. september-1. oktober: Vurder ekspressbuss på hele strekningen (Oslo)-Göteborg-Malmö, eller båt til Danmark fra Oslo, Göteborg eller Halmstad. Det er buss for tog Båstad-Helsingborg og Lund-Malmö – beregn svært god tid hvis du tar sjansen på det!

2. oktober-3. desember: Öresundståg vil gå «som normalt», men får omkjøring som gjør at de ikke betjener Helsingborg og Landskrona.

Nattog fra Malmö til Tyskland – og fra Hamburg til Wien/Zürich

Vil du ta nattog fra Malmö mot Hamburg/Berlin må du normalt sett rekke Öresundståg 18.40 (Snälltågets nattog, avgang fra Malmö 22.25) eller 19.40 (SJs nattog, avgang fra Malmö 23.25) fra Göteborg.

Er du på sporet av nattogene sørover fra Hamburg, må du nå DB/DSBs tog fra København 15.26 – pass på, banearbeid fører ofte til tidligere avgangstider fra København for dette toget. Fra Göteborg må du da ta SJs tog klokken 10.24 (bytte i Malmö) eller Øresundstoget 10.40 (direkte). Disse er i København henholdsvis 13.49 og 14.29.

3. København-Hamburg

I Danmark er det direkte tog mellom København og Hamburg 07.26, 11.26 og 15.26. De kjører via Odense, Kolding og Padborg til Hamburg. Toget som tidligere gikk over ferja Rødby-Puttgarden er nedlagt, og en tunnel under Femernstredet skal åpne i 2029.

Det er ikke obligatorisk med plassreservasjoner, men det anbefales alltid, for disse togene blir fort fulle. Den kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for alle, enten du har enkeltbillett eller Interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille enkeltbillett med reservasjon her.

Det går også avganger mellom København og Hamburg med bytte i Fredericia og Flensburg, og noen ganger i Neumünster. Disse går annenhver time fra København: 06.56, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56 og 18.56. På disse forbindelsene er det oftest god plass – men man kan reservere plass hvis man vil, og det kan være lurt på strekningen København-Fredericia.

Bruk den danske Rejseplanen eller den tyske reiseplanleggeren til Deutsche Bahn å finne detaljene om rutene.

Tidtabellen for disse togene er godt gjemt i tabell 81 i dette ruteplanheftet! (pdf)

Nattog: Det går to tog nattestid på denne strekningen, tre på sommeren og i storhelger:
1. Snälltågets nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 22.25, fra København Ørestad (IKKE HBF!) 23.07 – til Hamburg 05.31 og Berlin 08.47. Ikke lørdag, avganger frem til 4. november 2023 og utvalgte dager etter dette.
2. SJs nattog Stockholm-Malmö-Berlin. Avgang fra Malmö 23.25, fra Københavns lufthavn Kastrup (IKKE HBF!) 00.05 – til Hamburg 06.37 og Berlin 09.00. Avgang hver natt.
3. DB/DSBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun om sommeren og i juletider. Normal avgang fra København H 00.01, til Hamburg 06.18. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter.

Ferjer som kan være et alternativ:
Göteborg-Frederikshavn (Stena Line)
Göteborg-Kiel (Stena Line)
Malmö-Travemünde (Finnlines)
Trelleborg-Rostock (Stena Line)
Gedser-Rostock (ForSea)
Ystad-Swinoujscie (Unity Line, Polferries)
Karlskrona-Gdynia (Stena Line)
Nynäshamn-Gdansk (Polferries)

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du skal videre med Nightjet-togene eller har en annen tett forbindelse i Hamburg! Nattogene fra ÖBB, Nightjet, går hver kveld.
Klokken 20.24, 22 minutter etter ankomst fra København med avgangen 15.26, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania, Slovenia og Kroatia).
Det andre nattoget går ikke før 22.07, i retning Offenburg (med forbindelser til Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Paris, Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia og Østerrike). Sjekk tidene på Deutsche Bahns nettside eller på din plassbillett før avreise, enkelte netter kan toget være innstilt eller avgangstiden bli endret grunnet banearbeid.

Det går også forbindelser til mange andre tyske byer på kvelden, blant annet Berlin, Köln, Bremen og Frankfurt.

Offisielt venter ikke nattoget på forsinkede tog nordfra. Reisestatistikken viser imidlertid at nattoget ofte avgår noe forsinket, begrunnet med at det har ventet på forsinket, innkommende tog. Vær effektiv på stasjonen i Hamburg, og sørg for at du har kjøpt inn noe mat/drikke til nattogturen allerede på stasjonen i København hvis du skal med toget mot Innsbruck/Wien!

Nattogene går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City eller Spitalerstrasse/City. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen i retning høyere spornummer og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Ta gjerne en overnatting i Hamburg! Byen har mye å by på, og er en flott destinasjon i seg selv. I tillegg er det gode togforbindelser, også på dagtid, til det meste av Europa. Tog til Berlin tar under to timer, og gir forbindelse til Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og videre sør- og østover i Europa. Tog til Köln tar rundt fire timer, og gir forbindelser til Nederland, Belgia, Storbritannia og Frankrike. Tog til Frankfurt og München tar deg ned mot Alpene, Rivieraen og Italia.

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Vil du at det skal bli lettere å reise miljøvennlig?

Støtt oss i arbeidet for å styrke de grønne transportmidlene!

Rutetider nordover

OBS! Tidene i tabellene er de offisielle rutene. Disse endres ved sporarbeid og andre hendelser, planlagte og uplanlagte. Dobbeltsjekk alltid med reiseplanleggere som Entur (Norge), Resrobot (Sverige), SJ (Sverige), DSB (Danmark), Rejseplanen (Danmark) og Deutsche Bahn (Tyskland, men med ruter for hele Europa).

Fra Nightjet-nattog i Hamburg til Oslo

Når du skal hjemover, er forbindelsene enda mer fragmenterte enn sørover. Nattogene sørfra ankommer Hamburg 07.54 (fra Zürich/Basel/Offenburg) og 08.47 (fra Wien/Innsbruck/München). Med Zürich-toget har du tid til en god frokost, men med Wien-toget har du kun 9 minutter før toget mot København går. Si fra til konduktøren om du skal ha denne forbindelsen, det er grunn til å tro at toget vil innvente korte forsinkelser. Det er også mulig å bytte tog tidlig på morgenen i Hannover til et ICE-tog som er framme i Hamburg noe tidligere, for å trygge overgangen. Enkelte dager har Danmarkstoget avgang fra Hamburg Altona, og da må du bytte i Hannover for å ha sjanse til å rekke det.

Bruk Deutsche Bahns reiseplanlegger for å finne pålitelige rutetider nordover.

Første forbindelse fra Hamburg mot København og Göteborg som du kan nå hvis du ankommer Hamburg med nattog sørfra, er klokken 08.56, med en times lunsjpause i København, til Göteborg 18.20. Da har siste tog til Oslo gått 18.10… så du må ta buss med Vy/Bus4You eller Flixbus fra Göteborg til Oslo. Det er heller ikke alle dager det går busser så sent fra Göteborg til Oslo, men rutene endres ofte, så sjekk nettsidene til selskapene.

Men det finnes en omvei som kan ta deg helt til Oslo med tog hele veien, med ganske trygge byttetider, alle dager unntatt lørdag. Ta 08.56-toget til København, og bytt der til tog mot Stockholm 14.21. Ta dette til Mjölby, der du er framme 17.39. Tog videre til Hallsberg går 18.01, og er framme 19.10. Det går så tog fra Hallsberg 19.36 til Oslo 23.24 samme kveld. Dette er spesielt aktuelt hvis du har interrailbillett, men husk at det er obligatorisk plassreservasjon på togene København-Mjölby og Hallsberg-Oslo (kjøpes hos SJ, les hvordan du gjør det her).

Fra 10. desember 2023 er det varslet en kraftig økning i antall avganger mellom Göteborg og Oslo. Da kommer det til og med en daglig avgang klokken 20.10, som vil gjøre det mulig å reise helt til Oslo fra nattogene i Hamburg.

Mye byggearbeid

I høst skal to større byggeprosjekter på jernbanen i Skåne ferdigstilles. Det gir endringer i rutene og perioder med buss for tog i høst.

– Strekningen Helsingborg-Ängelholm stenges fra 25. september til 3. desember. Fra 25. september til og med 1. oktober er det buss for tog mellom Helsingborg og Båstad, fra 2. oktober til 3. desember er det omkjøring for Öresundståg mellom Kävlinge og Ängelholm. SJs Snabbtåg er merket som «Banarbete planeras» – det er altså fortsatt uvisst om eller hvordan de vil gå.
Les mer her!

– Strekningen Malmö-Lund stenges mellom 22. september og 1. oktober. Alle tog nordfra får Lund som endestasjon, alle tog fra Danmark får Malmö C som endestasjon. Det kjøres buss for tog mellom Lund og Malmö.
Les mer her!

Anbefalt løsning for reiser til København og videre:

25. september-1. oktober: Vurder ekspressbuss på hele strekningen Malmö-Göteborg (Oslo), eller båt fra Danmark til Oslo, Göteborg eller Halmstad. Det er buss for tog Helsingborg-Båstad og Malmö-Lund – beregn svært god tid hvis du tar sjansen på det!

2. oktober-3. desember: Öresundståg vil gå «som normalt», men får omkjøring som gjør at de ikke betjener Landskrona og Helsingborg.

Hamburg-Oslo, andre muligheter

Det går togforbindelser hele året, hver dag, fra Hamburg som gjør at du kan rekke siste tog fra Göteborg til Oslo 18.10. Da må du imidlertid ta regionaltog fra Hamburg mot Flensburg klokken 06.40, og bytte der til danske IC-tog. Du kan da være framme i Oslo 21.42, i god tid til å ta norske nattog videre hvis du skal.

Du må alltid bytte i København og Göteborg om du tar dagtog nordover. Med nattog må du bytte i Malmö eller et annet sted i Sør-Sverige, samt i Göteborg. Se PDF-ruteplanen over for en oversikt over alle reisemulighetene med tog.

Banearbeid kan enkelte dager føre til at man ikke når disse forbindelsene. Sjekk nettsider for ruteplanlegging (SJ, Öresundståg, Deutsche Bahn) for oppdaterte tider!

Nattog: Det går to tog nattestid på denne strekningen, tre på sommeren og i storhelger:
1. Snälltågets nattog Berlin-Hamburg-Malmö-Stockholm. Avgang fra Berlin 20.57, fra Hamburg 23.59. Ankomst Malmö 07.35. Går frem til 4. november 2023, og utvalgte dager i vinter.
2. SJs nattog Berlin-Hamburg-Malmö-Stockholm. Avgang fra Berlin 18.37, fra Hamburg 22.01. Ankomst Malmö 03.42. Skal du mot Oslo med dette toget, anbefales omstigning i Nässjö 06.45, og tog derfra via Falköping og Göteborg til Oslo.
3. DSB/DBs nattavgang med kun sitteplasser. Går kun om sommeren og ved juletider. Avgang fra Hamburg Hbf 23.56, til København H 07.00. Dette er et dagtog som går på natta, uten ligge- eller sovemulighet, kun vanlige seter.

Det finnes også busser med Flixbus fra både Hamburg, København og Göteborg, eller busser med Vy/Bus4You fra København og Malmö. Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Billetter

Interrail

Interrail er gyldig på alle togene som er nevnt i denne guiden. Plassbilletter er obligatorisk på SJs Snabbtåg (kjøpes hos SJ, se beskrivelse av hvordan de kjøpes her), samt på nattogene mellom Malmö og Hamburg/Berlin. Mellom København/Århus og Hamburg er det ofte fullt, så her anbefaler jeg alltid å kjøpe plassbillett hvis du tar direktetoget (kjøpes her).

På andre tog er det ikke nødvendig, og ofte ikke engang mulig, å reservere plass. Sørg for at du har en gyldig interrailbillett, før opp avgangen i reisedagboka/RailPlanner og hopp på.

Les her hvordan du bestiller plassbilletter for interrail i hele Europa.

Enkeltbilletter

  • Skal du fra Norge til Göteborg, og ikke lengre? Kjøp billetter hos Vy eller Entur, akkurat som du kjøper norske billetter.
  • Skal du fra Norge til en svensk by sør for Göteborg, eller til København? Da er det enklest å kjøpe billetter hos SJ for hele reisen (obs, de selger også en del bussbilletter), men det er oftest betydelig billigere å kjøpe Norge-Göteborg på Vy eller Entur, og Göteborg-København (eller stasjoner imellom) hos Skånetrafiken på app eller automat idet du reiser, hvis du tar Öresundståg, og hos SJ hvis du tar Snabbtåg. Det kan også være aller billigst å kjøpe billett helt til Flensburg i Tyskland hos Deutsche Bahn, selv om du skal reise kortere enn det. Se min artikkel om billetter på strekningen Oslo-København.
  • Skal du fra Norge til en annen by i Danmark enn København, på Fyn/Jylland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og Göteborg-Flensburg (ja, Flensburg) hos Deutsche Bahn. Du har da en billett helt til Tyskland, men dette er billigste billettmulighet til f.eks Odense, Fredericia eller Kolding. Skal du videre til f.eks Århus eller Aalborg, kjøper du i tillegg billett fra Fredericia eller Kolding og dit hos DSB.
  • Skal du fra Norge til Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike eller til en av de større byene i Polen eller Tsjekkia? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, og billett fra Göteborg direkte dit du skal hos Deutsche Bahn. Husk at du kan legge inn «Stopover» for å få fornuftige pauser/overnattinger på turen.
  • Skal du fra Norge til et annet land som deltar i Deutsche Bahns Sparpreis-samarbeid? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg (eller en annen tysk by) hos Deutsche Bahn, og en separat billett fra Hamburg (eller den tyske byen du velger) til din destinasjon, også hos Deutsche Bahn. Dette gir de billigste billettene til f.eks Italia, Frankrike, Ungarn og Kroatia.
  • Skal du til Storbritannia eller Irland? Kjøp billett Norge-Göteborg hos Vy eller Entur, Göteborg-Hamburg hos Deutsche Bahn og Hamburg-London som en separat billett, også hos Deutsche Bahn. Dette blir billigst, men fungerer kun hvis det finnes Super Sparpreis-billetter ledige på alle tog mellom Hamburg og Brussel, og du ikke vil ta pauser på veien.
    Hvis det ikke fungerer, bestill Göteborg-Brussel hos Deutsche Bahn, og Brussel-London hos Eurostar.
    Deretter følger du tipsene fra verdens beste togblogger, The man in Seat 61, om billetter i Storbritannia.
  • Skal du til andre land som ikke deltar i DBs samarbeid, for eksempel Spania? Da bør du kjøpe billett så langt som det går gjennom Deutsche Bahn, og supplere med billetter fra det nasjonale togselskapet dit du skal. Reisebyråene RailEuropeOmio og Trainline kan også være til god hjelp.

Hva er best av interrail og enkeltbilletter?

Her finnes det ingen fasitsvar. Vil du ha fleksibilitet, eller skal reise mye rundt i de landene der enkeltbilletter er dyre og rabattene er få (spesielt Storbritannia og Sveits), bør du satse på interrailbillett. Skal du imidlertid tur/retur til kun én destinasjon, eller reise rundt i land der enkeltbilletter er billige eller togtilbudet er sparsomt (Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Estland, Latvia, Litauen, Portugal, Slovenia, Kroatia, Serbia, Romania, Bulgaria, Hellas, Tyrkia, Kosovo, Montenegro) er en interrailbillett oftest penger ut av vinduet.

Så er det de landene der togbilletter er sånn middels priset, og du ofte kan få billige billetter ved forhåndskjøp, slik som i Norge. Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Østerrike hører til her. Nederland og Belgia er eksempler på land der du ikke kan få billige forhåndsbilletter, men som likevel har enkeltbillettpriser og billettsystemer som er fleksible og ikke alt for dyre. Her er det umulig å si på forhånd om interrail eller enkeltbilletter blir billigst, men i land som ikke krever reservasjon på sine langdistansetog (Danmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, TER-tog i Frankrike, regiontog og IC i Italia) gir Interrail en fleksibilitet som enkeltbilletter ikke har, og som kan være verdt å betale for.

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig? Fredrikstad med Gamlebyen, Trollhättan med SAAB-fabrikk og fantastisk fosseslipp, Varberg med nydelig festning og en replika av Lenins favorittbad i St. Petersburg, Halmstad med Roxette-museum og Sveriges kanskje beste strand, Helsingborg med fabelaktig kulturhus og hyggelig gågate, falafelens hovedstad Malmö med Nordens kuleste hus Turning Torso, H. C. Andersens Odense, Kolding med Koldinghus slott, Flensburg med danskspråklig minoritet og særegent øl, Rendsburg med sin gigantiske togbro som du får kjøre over – Melkeruta kan være en hel ferie i seg selv!

Flixbus har avganger hele veien mellom Oslo og Hamburg/Berlin/Praha (ofte med bytter), samt daglige avganger til København.

Vy/Bus4You har flere daglige bussavganger til København.

– Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland/Polen der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie. TT Line har også flere avganger fra Trelleborg til Tyskland, Polen og Litauen.

– Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet helårstilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til København, Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge. Det samme vil muligheten for kjøp av gjennomgående billetter.

Samordningen når du skal reise langt er ikke-eksisterende. Både på tur og retur er det små minuttjusteringer som skal til for å lage et sammenhengende tilbud, men dette blir ikke prioritert. Dette gjør melkeruta mellom Oslo, Göteborg, København og Hamburg til en barriere for de reisende, selv om tilbudet på enkeltstrekningene er ok. Lange, tvungne pauser i Göteborg og/eller København gjør at toget blir mindre attraktivt for de som ønsker å komme raskt frem.

Nattogene fra Stockholm via Malmö til Hamburg og Berlin hjelper på situasjonen. Det er viktig at det kommer på plass en bedre forbindelse fra Norge til disse togene, aller helst med direkte vogner Oslo-Hamburg-Berlin.

Les flere reiseguider fra Naturvernforbundet!