Den naturvennlige hagen

Vi trenger ikke bevege oss utenfor hus og hage for å gjøre noe positivt for miljøet. Her gir vi deg tips til hvordan du kan få en mer naturvennlig hage.

Fordi de naturlige leveområdene til mange arter blir bygd ned, blir den menneskeskapte naturen viktigere. Med enkle grep kan du gjøre en forskjell for trua arter, selv om du bare har en balkong til rådighet.

Her gir vi deg tips til hvordan du kan invitere de ville artene inn i hagen, samtidig som du unngår at hagen din fører til økt belastning på naturen rundt.

Noen tips og triks til den naturvennlige hagen

Å ha en vakker, frodig, kvitrende og summende hage som er til glede for både deg selv og naturen er en drøm for mange. Hva bør man ha i bakhodet for å få det til? Her er noen tips og triks.

Vær kritisk til hvem du slipper inn i hagen din

Skal du kjøpe inn nye planter til hagen? Sjekk at plantene du tar med deg hjem ikke skader naturen! Spør de ansatte på hagesenteret om planten du vurderer å kjøpe er vurdert som skadelig. Butikkene har krav om å informere både kunder og egne ansatte om hvilken risiko de fremmede artene de selger har.

Pass på at ikke uønskede arter sprer seg fra hagen din

Bli kjent med alle plantene i hagen din. Har du noen arter som står på forbudslisten, eller som står oppført med svært høy, høy eller potensiell høy risiko i Artsdatabankens oversikt? Sørg for at de ikke sprer seg ut av hagen, eller sett i gang en dugnad for å fjerne arten og erstatte den med en som er mer naturvennlig.

Unngå jord med torv

Om vi kjøper jord uten torv gjør vi en viktig innsats for både naturen og klimaet. For torv utvinnes fra myr, og myren gjør mye større nytte for seg som naturlig karbonlager, flomdemper og levested for en hel rekke arter, enn de gjør som hagejord.

Ikke kast hageavfall i naturen

Det er forbudt å kaste hageavfall i naturen. Mange av de fremmede artene i Norge har spredd seg på denne måten. Når du skal kvitte deg med hageavfall som kan inneholde fremmede og skadelige arter må du levere dette til forbrenning på en gjenvinningsstasjon. Pakk det godt inn slik at frø eller plantedeler ikke spres.

Unngå gift

Sprøytemidler og andre giftige stoffer i hagen kan forurense vann, jord og luft. I tillegg risikerer du å drepe ikke bare ugress og insekter som gjør skade i hagen, men også nyttedyrene som du gjerne vil beholde.

Bruk planter som er dyrket i Norge

Når planter importeres med jordklump fra utlandet, kan det følge med mange skadelige blindpassasjerer. Trolig kom brunsneglen til Norge på denne måten. Når planten er dyrket i utlandet, har vi dessuten liten mulighet til å kontrollere forholdene den ble dyrket under. Vi vet for eksempel ikke hvilke sprøytemidler som brukes, eller hvordan naturen i opprinnelseslandet påvirkes av produksjonen.