Klimatoppmøtet 2019 (COP25) – Madrid, Spania

Årets klimatoppmøte finner sted i Madrid, Spania fra 2. til 13. desember. Møtet ledes av chilenske myndigheter, etter at det ble flyttet fra Santiago, Chile til Madrid. Alle verdens land samles for å diskutere hvordan Parisavtalen skal lykkes.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen må vise andre land at Norge er klare til å gjøre vår rettferdige andel av verdens klimadugnad. Norge har et høyt historisk ansvar for klimaendringer, etter å ha tjent store penger på produksjon av olje og gass i nær 50 år. Spesielt er det viktig at land i sør som har minst ansvar for og blir skadet mest av klimakrisa, får støtte til klimatiltak og omlegging.

Vi krever at regjeringen kommer til Madrid med konkrete planer om å:

• Øke Norges klimamål til minst 53 prosent utslippskutt innen 2030. Kuttene må tas i Norge – ikke gjennom kvotekjøp.
  • Gi mer klimabistand til land i sør for utslippskutt, klimatilpasning, og erstatning for tap og skade som følge av klimaendringer.

Etter fjorårets toppmøte i Katowice, Polen, var Naturvernforbundet og sivilt samfunn bekymret for at forhandlingene var:

• Uferdige, siden land ikke ble enige om regler for kvotekjøp og annet samarbeid mellom land under Parisavtalen. Dette vil derfor være det største temaet i forhandlingene i Madrid.
  • Urettferdige mot land i sør når det gjelder regler for hva som teller som klimabistand fra land i nord.

Følg denne siden for oppdateringer fra toppmøtet!

NYHETER

Søndag 15. desember

Klimatoppmøtet i Madrid ble tidenes lengste etter land ikke kunne bli enige om forpliktelser for økte klimaambisjoner innen 2020, finans for tap og skade, eller kvotehandel.

Naturvernforbundet forventer at den norske regjeringen umiddelbart øker sine klimaambisjoner, etter et mislykket klimatoppmøte i Madrid hvor mangelen på lederskap og handlingsvilje har skadet Parisavtalen. Les hva som skjedde på slutten av COPen og hva vi mener her!

Fredag 13. desember

Som vanlig går klimatoppmøtet inn i overtid. Ingen vet når det vil bli ferdig – det kan være lørdag eller søndag. Vi venter for nye utkast på beslutningene på alle temaene som har blitt forhandlet om de siste to ukene. Men de siste utkastene forteller oss litt om de mest sannsynlige scenarioene. Finn ut mer her!

Torsdag 12. desember

Deltagerne fra sivilt samfunn som ble kastet ut av klimatoppmøtet på onsdag, inkludert 9 fra Norge, fikk lov til å komme tilbake inn på torsdag. Men det er ikke veldig mye fremgang på innsiden. Mens vi venter, prøver vi å legge press på Norge og andre land, slik at de anerkjenner alvoret og lytter til de helt rimelige kravene fra klimautsatte land og folk i Sør. Les mer her!

Onsdag 11. desember

Norske deltagere fra Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Spire og KFUK-KFUM Global ble utestengt fra klimatoppmøtet (COP25) i Madrid etter at de deltok i en demonstrasjon. Les mer om demonstrasjonen her!

Tirsdag 10. desember

I dag er det fortsatt stillstand i de virkelig store spørsmålene på agendaen – kvotemarkeder, tap og skade, og generell ambisjonsheving. Les vår nyeste oppdatering her!

Mandag 9. desember

Utslipp øker fortsatt. Klimaforhandlingene har igjen kommet til stillstand. Men ungdommer viser nok en gang veien. Mulighetene for endring gir håp. Men da må verden – og Norge – handle. Les om hva som skjer i Madrid – og hva Naturvernforbundet krever og DU kan be Norge om å gjøre – her!

Torsdag 5. desember

En ny rapport viser at Norge har verdens 5. mest aggressive planer for oljeboring de kommende åra, og vi planlegger fortsatt stor produksjon i 2050, når verden skal være fossilfri. Les mer her!

Mandag 2. desember

På første dag i Madrid kom sivilt samfunn med sine krav, mens statsminister Erna Solberg holdt sin tale i åpningen av klimforhandlingene. Les mer her!

RESSURSER

Sammen med Regnskogfondet har vi laget et forventningsdokument for pressen og alle interesserte. Dette viser våre forventninger til FNs spesialinnkalte klimatoppmøte i New York i september 2019 og til UNFCCCs årlige klimaforhandlinger i Madrid. Opprinnelig skulle møtet holdes i Santiago, og møtet omtales dermed som «klimatoppmøtet i Chile» i dokumentet. Det er fortsatt chilenske myndigheter som er presidentskap for forhandlingene i Madrid.

Hvis du er journalist og skal til Madrid, ta kontakt med Aled Dilwyn Fisher, klimarådgiver i Naturvernforbundet, hvis du lurer på noe før eller underveis. Han er i Madrid fra og med søndag 8. desember.

Les gjerne også kravene til regjeringen fra norsk sivilt samfunn i Forum for utvikling og miljø (ForUM).

Følg klimaforhandlingene på nett!

FN

Andre

Følg klimaforhandlingene på Twitter!

Naturvernforbundet har laget en oversikt over Twitter-kontoene til noen av de mest sentrale aktørene, som du finner her!

Klimaforhandlingenes historie

Her finner du Naturvernforbundets langlesningsartikkel «Oppskrift på en klimaavtale», som går gjennom tiden fra Rio-toppmøtet i 1992 frem til i dag, og prosessen som har ledet frem til dagens klimaavtale.

Her finner du Naturvernforbundets dekning av klimatoppmøter gjennom tidene.